Gå til innhold

Privatisering av barnevern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter midt i en sak jeg får følge på og jeg liker ikke det jeg ser, saken er langt ifra ferdig. Ønsker å forhøre meg her om noen har erfaringer med nettopp privatiseringen og hvordan saken ble ført.

Ved denne sakens ende vil det komme ut info om sak, fremgang og AS i media. Dette vil komme ut uansett utfall. Det skal bli fritagelse av "munnkurv".

Er det normalt at ett menneske som driver eget AS tar på seg flere roller i slike saker og styrer over det kommunale? Oppfører seg respektløst og nedverdigende?.

Jeg har jobber i barnehage i mange år og har hatt en stor tillit og respekt for barnevernet, men nå har den slått store sprekker dessverre.. 

Anonymkode: df0a2...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du nok gi litt bakgrunnsinfo for at det skal bli forståelig. Barnevernet er jo på ingen måte privat, men slik jeg tolker deg så er det kanskje en privat konsulent som er inne i bildet, med tanke på rådgivning rundt hva som er best for barnet? 

Nei, en privatperson eller firma skal ikke kunne overstyre barnevernet som offentlig institusjon. Om det i praksis er slik, så er det noen i barnevernet som må gro seg noen større baller, for da er det tegn på noen som blir overkjørt. 

Anonymkode: d955d...8d8

Skrevet

Jeg er sterkt skeptisk til privatisering av barnevernstjenester - både sakkyndige og institusjoner. Når de som skal vitne i retten tjener penger på å feks på at barn blir værende der det er, kan det (selv om det ikke bil være automatikk i det) påvirke den vurderingen man gjør av barn og foreldre. 

Med hensyn til sakkyndige har jeg sett at feks advokater knytter til seg psykologer som skriver rene bestillingsverk. Jeg har hørt ansatte i barnevernet som sier at de har lest rapporter som mer eller mindre virker som om den er diktert av advokaten til en av partene. Jeg har også forståelsen for at det kan rettes kritikk mot at noen sakkyndige skriver både 10 og 15 rapporter for barnevernet,  og dermed kan ha insentiv for å please oppdragsgiver. 

Jeg er høyrevelger og ingen motstander av privatisering. Men akkurat mht barnevern mener jeg at det ikke skal være mulighet for å tjene seg rik på å holde barn på institusjoner.  Det blir fort Annie, satt på spissen. Man taper penger på hvert barn som tilbakeføres til foreldre eller settes i fosterhjem. 

Det bør i stedet brukes mer penger på tiltak i hjemmet (der hvor det ikke er snakk om fysisk eller psykisk vold), og det bør brukes mer penger på å gjøre fosterhjem i stand til å ta vare på krevende barn (ikke nødvendigvis økt lønn, men avlasting og kursing/veiledning). 

Ja til et sterkt barnevern. Nei til en barnevernsindustri som gjør barn til kasteballer og plasserer dem på institusjoner i Gokk hvor man må utsette dem for tvang og en behandling som på ingen måte er bedre enn det man i utgangspunktet flytter dem fra. Det er faktisk veldig bekymringsverdig at det brukes mot barnevernsbarn at de har vært under barnevernets omsorg når de selv får barn. (Joda, jeg ser jo at det nok i en god del tilfeller kan dette kun lastes at foreldrene sviktet og at barnevernet grep inn for sent, men i feks Glassjenta sin sak så er det rimelig tydelig at det gikk fra dårlig til skikkelig, skikkelig ille ikke på tross av, men på grunn av barnevernet).

Barn trenger foreldre som bader dem i kjærlighet og lærer dem å bli fungerende samfunnsborgere med empati og omsorg for seg selv og andre. Det handler ikke om biologi, men om tilknytning til den som har omsorgen. Institusjoner kan aldri erstatte foreldre ( definert som biologiske, adoptiv- eller fosterforeldre) . Institusjoner bør være siste utvei,  og fosterforeldre bør følges opp ekstremt mye bedre enn de gjør i dag. Familieplassering bør prioriteres.

Anonymkode: bc4f1...7fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...