Gå til innhold

Kan jeg forbedre karakterene etter jeg har fullført utdanningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir snart ferdig med en bachelor, men på førsteåret fikk jeg dårlige karakterer som trekker ned snittet. Vet dere om jeg kan forbedre karakterene etter jeg er ferdig med bachelor, eller må jeg gjøre det i løpet av utdanningen?

Anonymkode: ade0f...d32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varierer fra studiested til studiested. 

Anonymkode: e6d7d...c7d

Skrevet

Truleg kan du i dei fleste tilfella det. Noko som eg ikkje tykkjer om. Eg meiner det skulle stått ein merknad ved kvar karakter som seier kor mange forsøk du hadde på den eksamenen. Det seier faktisk litt om ein person.

• Liker 1
Skrevet

Vitnemål skrives bare ut én gang, og da jeg gikk på UiO for et par år siden var det sånn at du kun kunne utsette utskriften max 1 år, nettopp for å forhindre at folk tok opp fag i årevis. Når vitnemålet først er skrevet ut står karakterene der. Du kan forbedre dem i etterkant, men da får du dem bare på karakterutskriften og ikke på noe vitnemål. Dvs, søker du jobb som krever vitnemål så står dine gamle karakterer der, og regner de bare ut fra det og ikke karakterutskrift så kan jo det bli negativt hvis snittet er dårlig. I karakterutskriften står det for øvrig hvilket semester eksamenen er tatt, så om du søker jobb og sender både vitnemål og karakterutskrift kan potensiell arbeidsgiver selvfølgelig se at du har forbedret den opprinnelige karakteren. Det er ikke nødvendigvis negativt, men det er lurere å forbedre karakterene før du er ferdig slik at du får et godt vitnemål, da det er dette som gjerne ses på først.

Anonymkode: 70939...db5

Skrevet
2 timer siden, Knutsk skrev:

Truleg kan du i dei fleste tilfella det. Noko som eg ikkje tykkjer om. Eg meiner det skulle stått ein merknad ved kvar karakter som seier kor mange forsøk du hadde på den eksamenen. Det seier faktisk litt om ein person.

Og det er ?

Kan lese, stille opp på alle forelesninger-men som meg, slite med akademisk tekst- likevel er jeg en ener i mitt felt i arbeidslivet og har jobbet som leder i alle år- så nei, det sier ikke mye.

Anonymkode: aa31f...c46

Skrevet
2 timer siden, Knutsk skrev:

Det kan si at personen det året slet med alvorlig sykdom, eller økonomiske problemer, som førte til at personen måtte jobbe hardere enn deg, for en dårligere karakter, og dermed har vist formidabel evne. Kun fantasien setter begrensninger, men ikke alle har så mye omtanke. 

Anonymkode: 61e90...d1e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ?

Kan lese, stille opp på alle forelesninger-men som meg, slite med akademisk tekst- likevel er jeg en ener i mitt felt i arbeidslivet og har jobbet som leder i alle år- så nei, det sier ikke mye.

Anonymkode: aa31f...c46

Om du hev ei forklaring, så får du nytta den. Det er ikkje rettferdig at nokon som aldri hev teke opp att ein eksamen skal samanliknast med folk som hev gjort det fleire gongar i fag etter fag, utan at dei som samanliknar får veta om det.

At du hevdar å vera ein Einar og hev vore leiar i alle år, på kva måte er den sjølv-onanien relevant? Særs mange trur at enkle debattinnlegg handlar om dei personleg. Det ser me til dømes når noko tek opp det faktum at Noreg hev langt fleire uføre og sjukemelde enn til dømes være naboland. Då får me en haug med folk som skriv om "jammen JEG er ufør og det er det en god grunn til!"

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan si at personen det året slet med alvorlig sykdom, eller økonomiske problemer, som førte til at personen måtte jobbe hardere enn deg, for en dårligere karakter, og dermed har vist formidabel evne. Kun fantasien setter begrensninger, men ikke alle har så mye omtanke. 

Og kva er då problemet med at det står på vitnemålet kor mange forsøk ein hev teke?

Skrevet
3 timer siden, Knutsk skrev:

Og kva er då problemet med at det står på vitnemålet kor mange forsøk ein hev teke?

Da det ikke sier noe som helst om person, utenom i dine egne fantasier om deg selv, så er det heller ikke noe behov for noen å bruke tid og ressurser på å lage et slikt system.

Skrevet

Nei, man behøver ikke å forbedre karakterer. Ha de du har! Du har fullført, det er hva som er viktig. 

Anonymkode: 9281a...651

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...