AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #1 Skrevet 22. desember 2016 Min jente kjeder seg lett. Hun kan rive ut puslebrikker fra eska, kaste ut alle leker. Spytte ut middagen ved matbordet, helle vann på bordet eller gulvet. Gå imot stikkontakter for å stikke ting inn der (selvsagt barnesikret) tegne på seg selv med tusj mens jeg ikke har øynene på henne i to minutter.. alt dette skjedde igår! Blir svett. Jeg gjentar og gjentar og bruker ikke ord som nei og ikke.. prøvde time out, mens jeg satt sammen med henne hvor enn lite pedagogisk det var. Far er mye mindre strengere og ler bare av henne☹️ Vi er ikke sammen mer, vet ikke helt hvordan oppdragelsen skal gå da.. Anonymkode: 82311...de3
fulladet Skrevet 22. desember 2016 #2 Skrevet 22. desember 2016 Min lille øyensten gjør også slikt, men da er det gjerne like før sykdom bryter ut eller nært leggetid etter en slitsom dag. Altså ikke helt i form. Å kaste leker er ikke ok, da sier jeg nei, det er ikke lov og vi må rydde opp sammen. Vannsøl på trass tørkes opp sammen mens jeg forteller at dette var dumt og ikke greit. Etterpå har vi vært flinke og så er alt bra igjen. Å tusje på seg selv bryr jeg meg ikke så mye om, men prøver å motivere til å tegne på arket i stedet. Når det skal vaskes bort gjør jeg litt ut av det med å minne på hva som har skjedd her og derfor må vi vaske ekstra mye. Jeg ble selv skremt en del som liten ved at det er krise å gjøre feil og fikk kjeft for ting jeg ikke visste var feil også. Jeg ble skremt, og fikk ikke være med på å ordne opp etterpå eller ble satt til å ordne opp uten å vite hvordan og ble veldig stresset, så jeg er opptatt av å lære barnet at feil er helt ok, men da må vi ordne opp etterpå slik og sånn. Går det ikke an å ordne det fordi noe for eksempel ble ødelagt er vi litt lei oss for det, men så lærte vi at det var dumt samtidig som livet faktisk går videre etterpå. Angående stikkontakter hadde jeg litt problemer med at folks reaksjoner alltid er "ja men den er jo barnesikker", og da var det vanskelig helt til jeg sa ifra til alle som sa det at "jo, det er farlig likevel og ikke greit". Først da hjalp det. Må være konsekvent og folk må slutte å si imot den som prøver å lære ungen noe! Hvorfor skal barnet respektere mor når ingen andre gjør det? Det er faktisk ikke greit å teste ut hvor mye rart man kan stappe inn i stikkontakter. Blir det mye tull setter jeg frem kveldsmaten og så blir det litt tidligere i seng den kvelden. Da går leggingen faktisk enklere enn om jeg venter til klokka er så mye at overtrøttheten har fått overtaket. Å avlede med mer spennende lek er fint synes jeg. Når det blir tull så er det fordi det er kjedelig og da må vi finne på andre ting. Kan være på tide å skaffe nye leker. Her må jeg innrømme at julegaven fra meg ble gitt i midten av desember fordi vi trengte nye leker asap. Tror ikke det er krise for et barn under 3 år, men til neste år regner jeg med at det blir annerledes. Jeg har en innstilling om at barn alltid gjør så godt de kan, men ikke alt er like gjennomtenkt og det kommer impulser bare fordi de kjeder seg og vil ha noe til å skje. Jeg tror derfor ikke på straff, men på konsekvenser av handlingene direkte. Og nei er et viktig ord å lære seg mener jeg. Jeg ser på det som en naturlig del av livet. Mye er nei her i verden. Time Out ser jeg på som vanskeligere å forstå, det blir veldig unaturlig for meg, så har ikke satt meg inn i det eller begynt med det (ennå?). Å spytte ut mat for en 2.5 åring er "huffda", men jeg gjør ikke mer ut av det enn det. Målet mitt med maten er næring og at barnet skal få en positiv innstilling til å spise. Det som spyttes ut er gjerne det som ikke er så godt og da prøver jeg å oppmuntre til å heller spise noe av det andre. Blir det bare gris sier jeg at da er vi ferdige, flytter tallerkenen litt unna og da er det ofte en som spiser pyntelig likevel for å få i seg litt til. Ellers er vi faktisk ferdige og da blir det ikke mer mat på en stund. Det er vanskeligere å oppdra en voksen mann og det er heller ikke din oppgave. Men det er klart at et barn som opplever at den ene foreldren setter pris på negativ oppførsel ved å le vil fortsette og det er forvirrende når foreldrene reagerer så annerledes. Ville snakket med moren hans, hva hun mener om oppdragelsen til barnebarnet og så kan hun prøve å forklare sønnen sin. Hun kjenner ham best og mest sannsynlig hører han mer på henne enn på deg. Beklager at dette ble langt. Er en del av dagene våre også det her. Spennende å høre hvordan andre ser på disse tingene også. Hvorfor bruker du ikke ord som nei og ikke? 3
Sushi Skrevet 22. desember 2016 #3 Skrevet 22. desember 2016 Helt normal oppførsel, min 2,5-åring gjør alt dette bortsett fra det med stikkontaktene. Her er det også verre når han er trøtt, da legges han tidlig. Det som funker når han er helt krakilsk er å holde ham fast på fanget. Det hater han, så han går med på å rydde lekene/være god med storesøster/hva-det-nå-er hvis han får komme ned. Men ofte må han opp på fanget igjen nesten umiddelbart (gjenta x tusen). Ellers tar vi bort mat hvis han kaster den, tar fra ham leker han roter med, og han må rydde etter sitt eget rot. Det er slitsomt og tar mye tid, men det går jo over. 1
Gjest chiki Skrevet 22. desember 2016 #4 Skrevet 22. desember 2016 Min på 2,5 år leker seg veldig fint alene og rydder opp når han får beskjed. Mine barn har aldri vært nært stikkontakter, de er heller ikke barnesikret. Han kan tømme mat og vann på gulvet, tegne og male seg selv, terge søsteren og hunden, hive ting ned trappen osv, men det er jo helt normalt, de er jo enda små. De må jo lære hva som er greit og ikke
Tanuki Skrevet 22. desember 2016 #5 Skrevet 22. desember 2016 Min 2 åring er også sånn, kjeder seg fort. Han tuller ikke med stikk kontakter og sånn, men er veeeldig interesert i alt som har med kjøkken å gjøre. Absolutt alle kniver o.l er plassert høyt utenfor rekkevidde, samme med mel, sukker etc. Noe han liker er å få være med å lage mat, få lov til å røre, blande etc, byggeklosser er også morro. Jeg liker ikke å kjefte, så prøver hellerå finne på aktiviteter som han kan holde på med en stund. Før var han veldig glad i tegnefilm,barnerim og sånn, men etter vi fikk en katt i hus så er det katten som er i fokus. De kan leke sammen i gjerne en time, og sover sammen og:) 1
Hamik Skrevet 22. desember 2016 #6 Skrevet 22. desember 2016 Har en jente på 3 år, viss hun ikke får oppmerksomhet på en god stund så kan hun begynne å tulle sånn. Men da lar jeg henne få vere med å vaske opp, eller vaske av borde, hun ELSKER å hjelpe til å putte klær i vaskemaskinen. Dette er jo igrunn kjedelige ting, men så lenge jeg bruker tid med henne mens vi holder på, så er hun stor fornøyd. Prøvd å la henne få hjelpe deg med det du holder på med? Tar som regel litt lenger tid å gjøre alle de tingene, men du slipper å rydde oppigjen etter henne fordi hun har funnet på masse rart alene. Så har dere litt tid til å sitte å lese en bok eller slappe av foran barne-tv litt til slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #7 Skrevet 22. desember 2016 9 timer siden, fulladet skrev: Min lille øyensten gjør også slikt, men da er det gjerne like før sykdom bryter ut eller nært leggetid etter en slitsom dag. Altså ikke helt i form. Å kaste leker er ikke ok, da sier jeg nei, det er ikke lov og vi må rydde opp sammen. Vannsøl på trass tørkes opp sammen mens jeg forteller at dette var dumt og ikke greit. Etterpå har vi vært flinke og så er alt bra igjen. Å tusje på seg selv bryr jeg meg ikke så mye om, men prøver å motivere til å tegne på arket i stedet. Når det skal vaskes bort gjør jeg litt ut av det med å minne på hva som har skjedd her og derfor må vi vaske ekstra mye. Jeg ble selv skremt en del som liten ved at det er krise å gjøre feil og fikk kjeft for ting jeg ikke visste var feil også. Jeg ble skremt, og fikk ikke være med på å ordne opp etterpå eller ble satt til å ordne opp uten å vite hvordan og ble veldig stresset, så jeg er opptatt av å lære barnet at feil er helt ok, men da må vi ordne opp etterpå slik og sånn. Går det ikke an å ordne det fordi noe for eksempel ble ødelagt er vi litt lei oss for det, men så lærte vi at det var dumt samtidig som livet faktisk går videre etterpå. Angående stikkontakter hadde jeg litt problemer med at folks reaksjoner alltid er "ja men den er jo barnesikker", og da var det vanskelig helt til jeg sa ifra til alle som sa det at "jo, det er farlig likevel og ikke greit". Først da hjalp det. Må være konsekvent og folk må slutte å si imot den som prøver å lære ungen noe! Hvorfor skal barnet respektere mor når ingen andre gjør det? Det er faktisk ikke greit å teste ut hvor mye rart man kan stappe inn i stikkontakter. Blir det mye tull setter jeg frem kveldsmaten og så blir det litt tidligere i seng den kvelden. Da går leggingen faktisk enklere enn om jeg venter til klokka er så mye at overtrøttheten har fått overtaket. Å avlede med mer spennende lek er fint synes jeg. Når det blir tull så er det fordi det er kjedelig og da må vi finne på andre ting. Kan være på tide å skaffe nye leker. Her må jeg innrømme at julegaven fra meg ble gitt i midten av desember fordi vi trengte nye leker asap. Tror ikke det er krise for et barn under 3 år, men til neste år regner jeg med at det blir annerledes. Jeg har en innstilling om at barn alltid gjør så godt de kan, men ikke alt er like gjennomtenkt og det kommer impulser bare fordi de kjeder seg og vil ha noe til å skje. Jeg tror derfor ikke på straff, men på konsekvenser av handlingene direkte. Og nei er et viktig ord å lære seg mener jeg. Jeg ser på det som en naturlig del av livet. Mye er nei her i verden. Time Out ser jeg på som vanskeligere å forstå, det blir veldig unaturlig for meg, så har ikke satt meg inn i det eller begynt med det (ennå?). Å spytte ut mat for en 2.5 åring er "huffda", men jeg gjør ikke mer ut av det enn det. Målet mitt med maten er næring og at barnet skal få en positiv innstilling til å spise. Det som spyttes ut er gjerne det som ikke er så godt og da prøver jeg å oppmuntre til å heller spise noe av det andre. Blir det bare gris sier jeg at da er vi ferdige, flytter tallerkenen litt unna og da er det ofte en som spiser pyntelig likevel for å få i seg litt til. Ellers er vi faktisk ferdige og da blir det ikke mer mat på en stund. Det er vanskeligere å oppdra en voksen mann og det er heller ikke din oppgave. Men det er klart at et barn som opplever at den ene foreldren setter pris på negativ oppførsel ved å le vil fortsette og det er forvirrende når foreldrene reagerer så annerledes. Ville snakket med moren hans, hva hun mener om oppdragelsen til barnebarnet og så kan hun prøve å forklare sønnen sin. Hun kjenner ham best og mest sannsynlig hører han mer på henne enn på deg. Beklager at dette ble langt. Er en del av dagene våre også det her. Spennende å høre hvordan andre ser på disse tingene også. Hvorfor bruker du ikke ord som nei og ikke? Jeg gjør likt jeg og😊 Prøver få henne å hjelpe til å rydde ved søl og rot. Har lest at enkelte mener ord som nei og ikke forsterker "rampete" oppførsel.. mye er jo på ren impuls. Hun blir 3 i april og må jo lære rett og galt... eksen kan si: "Hjelp meg å være streng, jeg bare ler sv henne". Jeg fjerner henne fra matbordet ved et par advarsler, vet ikke om det er rett? Da har hun spyttet ut maten og sølt drikke på bordet med vilje og jeg oppfatter henne som ikke sulten. Mat hun spytter ut er mat hun spiser når hun er sulten. Jeg har en datter til på 8 år, men kan dårlig huske denne alderen😊 Anonymkode: 82311...de3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #8 Skrevet 22. desember 2016 4 timer siden, Hamik skrev: Har en jente på 3 år, viss hun ikke får oppmerksomhet på en god stund så kan hun begynne å tulle sånn. Men da lar jeg henne få vere med å vaske opp, eller vaske av borde, hun ELSKER å hjelpe til å putte klær i vaskemaskinen. Dette er jo igrunn kjedelige ting, men så lenge jeg bruker tid med henne mens vi holder på, så er hun stor fornøyd. Prøvd å la henne få hjelpe deg med det du holder på med? Tar som regel litt lenger tid å gjøre alle de tingene, men du slipper å rydde oppigjen etter henne fordi hun har funnet på masse rart alene. Så har dere litt tid til å sitte å lese en bok eller slappe av foran barne-tv litt til slutt. Lillemor får hjelpe å pakke inn gaver nå i juletiden (selv om det tar lang tid), vaske bordet med klut, henge opp klær ++. Vil også understreke hun er verdens skjønneste unge, men innimellom er denne alderen noe utfordrende! Bok har hun ikke tålmodighet til - har mange bøker og hun ser kjapt gjennom bøkene i ett minutt, så er hun ferdig😄 i BHG er hun stille og sjenert, hjemme stikk motsatt. Anonymkode: 82311...de3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå