Gå til innhold

Skal lage brownie, men har ikke kakeform.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg får besøk av en som har cøliaki i ettermiddag, og i den forbindelse tenkte jeg å servere blant annet brownie fra "Det glutenfrie verksted". Jeg fikk en gang en kakeform til jul, som jeg til min store frustrasjon ikke finner. Det frister lite å dra til sentrum akkurat nå, så derfor lurer jeg på om det er mulig å bruke en ildfast form? Hvis det lar seg gjøre er det noen spesielle forholdsregler jeg bør ta, eller andre ting jeg bør være oppmerksom på? Jeg er ingen bakemester, og synes i tillegg at glutenfri bakst kan være ekstra utfordrende. Alle råd er derfor kjært velkomne:)

Anonymkode: cec81...f8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg laget brownies i ildfast form for én uke siden. Puttet kun bakepapir i, og stekte som anvist i oppskriften. Gikk kjempefint! 

Lykke til! :-)

Anonymkode: b7869...851

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg laget brownies i ildfast form for én uke siden. Puttet kun bakepapir i, og stekte som anvist i oppskriften. Gikk kjempefint! 

Lykke til! :-)

Men, det var ikke glutenfritt, da. Vet ikke hva det vil ha å si.

Skrevet

Ts her:) Tusen takk for svar! Bakepapir selvfølgelig. Det hadde ikke slått meg engang.  

Da satser jeg på det. Min erfaring med glutenfri bakst er at det ofte må stekes lenger/kortere og at resultatet blir noe ujevnt sammenlignet med vanlig bakst. Har ikke helt perfeksjonert mine bakeskills på det området. Jeg får bare holde et ekstra godt øye med den:)

Takk igjen:)

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her:) Tusen takk for svar! Bakepapir selvfølgelig. Det hadde ikke slått meg engang.  

Da satser jeg på det. Min erfaring med glutenfri bakst er at det ofte må stekes lenger/kortere og at resultatet blir noe ujevnt sammenlignet med vanlig bakst. Har ikke helt perfeksjonert mine bakeskills på det området. Jeg får bare holde et ekstra godt øye med den:)

Takk igjen:)

Ja, bakepapiret må dekke hele formen (bunn og kanter der røren toucher). :-) 

Sikkert lurt å holde et ekstra godt øye med den under steketiden da, ja.

Lykke til, og god jul! 

Skrevet

Glutenfrie brownies oppfører seg ikke nevneverdig forskjellig fra den glutenholdige varianten. Med forbehold, min oppskrift har bare tre dl hvetemel og det gikk helt fint å bytte det ut med glutenfritt. 

Jeg lager alltid brownies i ildfast form med bakepapir, har ikke engang vurdert å bruke en kakeform til det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...