Gå til innhold

Jeg er så dritt lei av å bare sitte der og se dum ut når jeg er invitert bort på mat hos andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i jula er det, tradisjon tro, endel juleselskaper. Familien samles. Det er noe for enhver. Ja, bortsett fra desserten, da. Den er kun for de som ikke er allergiske. Riskrem med MANDEL i, eller iskake med EGG og NØTTER. Og premien for å finne denne (for enkelte allergikere, livsfarlige) mandelen i grøten er.. enda mer mandler. Marsipangris. Ah.. kan dere ikke bare drite i å invitere meg da, når jeg skal sitte på sidelinjen uansett? 

Jeg orker ikke å forsiktig foreslå andre ting enn mandel i grøten, det blir glemt/ignorert, kanskje julestria som gjør det, men uansett så er det alltid sånn at ingen tar hensyn til meg. De inviterer meg på mat, men serverer ikke ting jeg kan spise. Jeg blir sittende og se dum ut, og stirre ned i tallerkenen. Har nettopp brukt hele kvelden og bakt 100 boller til et lag, orker ikke å kokkelere mer dessert til meg selv fremover nå. At jeg alltid må lage til meg, at ingen noen gang kan lage desserter som er allergivennlige. Det er nok av kaker jeg kan spise. Men jeg tåler ikke egg, mandler, nøtter. Alle andre skal få dra på besøk til folk de kjenner og få servert mat og dessert, men jeg.. nei.. jeg må alltid lage alt selv! Og gidder jeg ikke det fordi jeg har to barn og tusen ting å drive med på kveldene, så blir jeg sittende og stirre ned i tallerkenen.

Er det for mye forlangt at familie, særlig i jula, tar litt hensyn og inkluderer meg også? 

Anonymkode: a9e9f...1d3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er så enkelt som at de bare kunne satt til side en porsjon med riskrem til deg FØR de legger i den ene mandelen så burde de jo gjøre det, det er en enkel sak. Sånn ellers så føler jeg ikke at man kan kreve at de lager egen mat til deg. Er det virkelig så mye julemat som inneholder mandler, nøtter og egg? (Bortsett fra julekaker, men det er jo ikke en nødvendighet). Mamma og broren min har mandel og nøtteallergi, men det har liksom aldri vært et tema her.

De som holder juleselskap bor jo nærmest på kjøkkenet i jula og lager mat og syv sorter og hele pakka. Det kan jo hende de hadde satt pris på om noen av gjestene bidro med noe godt til dessertbordet også? Skjønner at det er slitsomt å bake 100 boller, men det er jammen meg slitsomt å be inn hele familien til juleselskap også med all maten som hører med der også.

Anonymkode: 7de51...684

• Liker 24
Skrevet

Ta med deg en iskake eller noe sånt da vel?

Anonymkode: 31d02...61e

• Liker 17
Skrevet

Ta med deg noe ferdig kjøpt på butikk eller bakeri da? Skjønner ikke at dette er et så stort problem. Trenger jo ikke å trykke i seg alt enn får servert heller.

Anonymkode: 01a62...22c

• Liker 16
Skrevet

Velkommen i klubben. Når det kommer til allergi skjer det et eller annet med mennesker. Selv om det altså er lettvint å gjøre noe med, er det fremdeles mange som ikke synes vi som er allergiske kan forvente noe som helst.

Jeg ser virkelig ikke problemet med å legge av en posjon med riskrem uten mandel til deg, det burde vært en selvfølge. Og man behøver ikke blande marsipan og annet godteri osv. Det er små enkle grep som skal til.

Jeg tåler alt du sier, har ingen mat allergier, men jeg tåker ikke parfyme. Og det må jo folk ha på seg i en eller annen form i alle selskaper. Og de allmenne oppfatningen er at jeg heller får sitter hjemme alene på jule aften hvis det er så ille for meg ( og det er det jo) 
Så jeg er stort sett ekskludert over alt. Jeg sitter på utsiden av legekontoret når jeg er der.  Kan ikke gå på kino, ta offentlig transport, eller gå i selskaper.

Anonymkode: ee347...e82

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen i klubben. Når det kommer til allergi skjer det et eller annet med mennesker. Selv om det altså er lettvint å gjøre noe med, er det fremdeles mange som ikke synes vi som er allergiske kan forvente noe som helst.

Jeg ser virkelig ikke problemet med å legge av en posjon med riskrem uten mandel til deg, det burde vært en selvfølge. Og man behøver ikke blande marsipan og annet godteri osv. Det er små enkle grep som skal til.

Jeg tåler alt du sier, har ingen mat allergier, men jeg tåker ikke parfyme. Og det må jo folk ha på seg i en eller annen form i alle selskaper. Og de allmenne oppfatningen er at jeg heller får sitter hjemme alene på jule aften hvis det er så ille for meg ( og det er det jo) 
Så jeg er stort sett ekskludert over alt. Jeg sitter på utsiden av legekontoret når jeg er der.  Kan ikke gå på kino, ta offentlig transport, eller gå i selskaper.

Kan du ikke gå med en gassmaske eller noe, i stedet for at hele samfunnet skal ta hensyn til deg?

Det blir fryktelig mange allergier og intoleranser å ta hensyn til, vi må kutte ned all bjørk og forby gress, hunder og katter og alt med pels må avlives, ingen produkter kan ha lukt eller parfyme, vi må slutte å importere alt av nøtter, fisk og skalldyr må vi slutte å spise (noen kan jo ikke være i samme rom hvor det er tilberedt fisk), for ikke å snakke om at butikkene må slutte å selge egg, mel, ca all frukt og... ja. Blir det ikke fint da? Så slipper alle verdens allergikere å tenke seg om før de går ut døra:) 

Anonymkode: 30587...1e4

• Liker 23
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke gå med en gassmaske eller noe, i stedet for at hele samfunnet skal ta hensyn til deg?

Det blir fryktelig mange allergier og intoleranser å ta hensyn til, vi må kutte ned all bjørk og forby gress, hunder og katter og alt med pels må avlives, ingen produkter kan ha lukt eller parfyme, vi må slutte å importere alt av nøtter, fisk og skalldyr må vi slutte å spise (noen kan jo ikke være i samme rom hvor det er tilberedt fisk), for ikke å snakke om at butikkene må slutte å selge egg, mel, ca all frukt og... ja. Blir det ikke fint da? Så slipper alle verdens allergikere å tenke seg om før de går ut døra:) 

Hvor i innlegget mitt fikk du inntrykk av at jeg mente at samfunnet skulle ta hensyn til meg?

Du viser tydelig holdningene samfunnet har til meg og andre med allergi. Men du behøver ikke å bli provosert, hisse deg opp eller på annen måte bruke en kalori på meg. Jeg lever helt isolert og plager ingen med allergien min.

Og nei, kan ikke bruke gassmaske,   astmaen og lungesykdommen gjør det umulig for meg å bruke den. Men det er litt spesielt at du langer slik ut på meg bare fordi jeg prøvde å støtte en annen som sliter litt nå i julen.

Men bare det å be noen i et selskap å samtidig si at de må bruke gassmaske ( Litt vanskelig å spise mat ) men man kan jo alltids se på. 

Nei sitter nok heller hjemme gitt.

• Liker 18
Skrevet

Jeg kan stort sett ikke spise det som blir servert selv, men ser ikke på det som noe problem da jeg selvfølgelig har med egen mat med mindre verten tilbyr seg å lage noe annet til meg. Når det gjelder desserten kan du jo spørre verten om h*n kan ta av en porsjon til deg før mandelen legges i? Hvis ikke så er det jo sikkert mye ferdiglaget du kan kjøpe og ta med deg? 

Anonymkode: 831af...d2b

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tillegger du TS meninger som hun ikke har. Hun har ikke sagt et kvekk om at hun ber andre om å ta hensyn, hun forteller om at det ert rist og frustrerende og aldri kunne delta i et fellesmåltid grunnet allergi. At du mener noen mennesker krever at andre tar hensyn betyr ikke at du kan komme inn i alle tråder som handler om allergi og skjelle dem ut for noe de ikke har gjort. Finn et annet sted å misjoner

Anonymkode: c761c...62f

• Liker 9
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Så ta med egen mat, problemet løst.

Skrevet

Ser virkelig ikke problemet... Syns du overreagerer.

Anonymkode: 96363...0c7

• Liker 6
Skrevet

Hvis jeg vet om allergier tar jeg selvfølgelig hensyn. Som regel er det ikke vanskelig å lage noe som alle kan spise.

Det som ødelegger for mange allergikere tror jeg er disse "hobby-allergikerne" som egentlig ikke er allergiske men bare vanskelige... "NN er også allergisk mot egg, men spiser karamellpudding. Så da kan vel du også ta litt..." (Som regel sagt med et noe fornærmet tonefall). I følge min svigermor er det også umulig å være allergisk mot melk og hvetemel.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes et godt vertskap tenker på gjestene sine og lager mat som alle kan spise. Jeg gjør det alltid selv, og forventer nesten at familien tar hensyn til meg om det er noe jeg ikke kan spise også. 

Jeg lager og tilpasser maten for nøttallergikere, laktoseintolerante, veganere, vegetarianere osv. Det er mulig jeg må minnes på at de ikke kan spise ditt eller datt, så jeg ville satt pris på å få en "husk at jeg ikke tåler.." i forkant hvis jeg ikke tydelig viser at jeg er oppmerksom på det. 

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir fryktelig mange allergier og intoleranser å ta hensyn til,

Det verste av alt er at det meste er bare tull også. De aller fleste matallergikere er faktisk egendiagnostisert, hvilket jo forklarer den plutselige og voldsomme veksten i andelen mennesker med matallergi de senere årene. Matallergi har faktisk blitt noe så (reelt) sykt som mote.

Dog finnes det reell matallergi også, og i noen tilfeller innebærer det faktisk livsfare å få i seg feil sort mat.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner at du føler deg utelatt, men hvis det ikke er en del av andres realitet så er det ikke slike ting andre tar med i betraktning, selv om det er mye fokus på forståelse og åpenhet, osv, vise hensyn. De har kanskje sine egne plager de sliter med, som de må formulere rundt til andre for at ting skal gå rundt for dem selv. Hvis alle tar ansvar for seg selv går det mye bedre for alle. Jeg har også noe som jeg er alene om, som er en større hindring enn det du plages med, men jeg kunne ikke drømme om å belaste andre med det på denne måten, det siste jeg vil er andre mennesker som kommer til meg med kravene sine.... Ta ansvar selv. 

Anonymkode: e9cfb...7c2

• Liker 1
Skrevet

Eller kjøp med din egen fjordland riskrem :)

Anonymkode: 13866...356

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke hvorfor dette skal være vanskelig for den som inviterer. Vi har også diverse i familien, jeg har alltid glutenfritt alternativ (is) til dessert og middag (glutenfri lasagne). Dette er ting som alle andre også kan spise, så da slipper jeg å lage flere retter. Det er også null problem for meg å rydde ut blomster og nøtter før jeg får allergikere på besøk. Jeg MÅ heller ikke bruke parfyme, siden flere i min nærhet får trigget migreneanfall av det.
Dette koster meg så godt som ingenting siden jeg er et rimelig oppegående og omsorgsfullt medmenneske og vertinne.
Edit: hadde jeg fått vite at noen satt og feiret jul alene fordi jeg ikke klarte å svusje opp noe denne kunne spise, hadde jeg grått av skam.

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 11
Skrevet

Du er ikke alene. Veldig mange sliter med allergier og intoleranser av diverse slag, undertegnede inkludert. Vil du ha min helt ærlige mening? Jeg vet godt selv hvor mye styr det er når man skal stelle til selskap med mange gjester, og hvis vertinnen i tillegg skal huske på alle sånne ting blir det unektelig mye å holde rede på. Jeg synes det greieste er at allergikeren tar med seg eget, og særlig når det er snakk om alvorlig allergi. Jeg pleier å spørre hva som står på menyen, og hvis det er noe jeg ikke kan spise tar jeg med meg noe selv. Jeg synes ikke det er et problem i det hele tatt. Enkelte har stålkontroll på alt og alle og har laget flere retter eller en som funker til alle, men jeg synes ikke man skal forvente at alle gjør det. Vær glad for at du blir bedt i selskap istedenfor å fokusere på at maten ikke er perfekt for deg :) 

Skrevet
5 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Det verste av alt er at det meste er bare tull også. De aller fleste matallergikere er faktisk egendiagnostisert, hvilket jo forklarer den plutselige og voldsomme veksten i andelen mennesker med matallergi de senere årene. Matallergi har faktisk blitt noe så (reelt) sykt som mote.

Dog finnes det reell matallergi også, og i noen tilfeller innebærer det faktisk livsfare å få i seg feil sort mat.

Men for de med allergier er dette faktisk ganske bra også fordi etterspørselen etter allergivennlig mat øker og dermed fører det til bedre utvalg av allergivennlige produkter(hurra!).

Jeg skjønner frustrasjonen din godt TS. Jeg har et barn med matallergi og har heldigvis en familie som tar godt med hensyn til dette. I barnebursdager ol.,har barnet med seg egen mat som er allergivennlig. 

Anonymkode: 443a1...6ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...