Gå til innhold

Mops, boston terrier, fransk bulldog

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er "forelsket" i rasen mops. Og boston terrier, og fransk bulldog. Liker sånne flattryner. Det som hindrer meg, og mannen, er helsen. Vi er skeptiske, på grunn av helsen. Har hatt boston terrier, og selv om han ikke hadde pusteproblemer, så fikk han en annen sykdom og måtte avlives som 4-åring. Finnes det oppdrettere av disse rasene som avler for sunn helse fremfor rasestandard? Særlig mops tenker jeg da på. Har et litt spesielt forhold til mops, så tenkte å høre om noen vet om noen oppdrettere som fokuserer på friske luftveier etc. 

Anonymkode: 971a4...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mopsens utseende er ikke forenelig med sunne luftveier. Noen enkeltdyr er bedre enn andre, men ingen er 100 %. Har selv hatt "sunnere" mops og når man er glad i dyret sitt er det vondt å se at den har plager. Du kan jo selv prøve å puste igjennom et sugerør. Alle snøfte og snorkelyder som alle synes er søte er tegn på alt for trange luftveier. 

Anonymkode: 7840c...d57

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mopsens utseende er ikke forenelig med sunne luftveier. Noen enkeltdyr er bedre enn andre, men ingen er 100 %. Har selv hatt "sunnere" mops og når man er glad i dyret sitt er det vondt å se at den har plager. Du kan jo selv prøve å puste igjennom et sugerør. Alle snøfte og snorkelyder som alle synes er søte er tegn på alt for trange luftveier. 

Oi! For et saklig svar :ler:

Spørsmålet er som følger (siden du ikke skjønte spørsmålet):

FINNES det oppdrettere av disse rasene som avler for sunn helse fremfor rasestandard? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke mye om mops, men jeg hadde en pekingeser, samme flate trynet:) Den ELSKET å gå tur, løpe , være i skogen, MEN pusteproblember ødela mye, spesielt om sommeren. Jeg tror at noen oppdrettere har begynt å bringe tilbake den "orginale" pekingeseren, med lengre ben, mer normal snute etc. Venninna mi har en sånn, men hun bor i USA. Aner ikke om du får tak i sunnere mopser i Norge, er jo dessverre slik at mange vil ha dem nettopp fordi de er så nusslige med det flate trynet:/   Sorry for lite hjelpsomt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FINNES det oppdrettere av disse rasene som avler for sunn helse fremfor rasestandard? 

NEI!  Det er ikke forenelig med IQ  over 50 og empati å etterspørre disse rasene.

Det fins ingen "seriøse " oppdrettere!  Rasene er ødelagt og må lide pga  de som etterspør. Helt ubegripelig å ikke se det uetiske I dette. 

Anonymkode: 81143...57a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er utrolig frekk mot vedkommende som ga deg fornuftig svar. Ta det til deg !

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett om noen avler på "sunn helse", så har tett tryne vært på moten i mange år. De får ikke normale luftveier på en generasjon eller to. Og flertallet synes jo den flate nesen er attraktivt, så det er i så fall få oppdrettere med "sunn" tankegang. Noe som gir dårlig avlsgrunnlag... Det tok tid å avle dem sånn, og det tar tid å avle det vekk igjen. Særlig når viljen er lite til stede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tanuki skrev:

Jeg vet ikke mye om mops, men jeg hadde en pekingeser, samme flate trynet:) Den ELSKET å gå tur, løpe , være i skogen, MEN pusteproblember ødela mye, spesielt om sommeren. Jeg tror at noen oppdrettere har begynt å bringe tilbake den "orginale" pekingeseren, med lengre ben, mer normal snute etc. Venninna mi har en sånn, men hun bor i USA. Aner ikke om du får tak i sunnere mopser i Norge, er jo dessverre slik at mange vil ha dem nettopp fordi de er så nusslige med det flate trynet:/   Sorry for lite hjelpsomt svar.

Ok, men det var ikke et lite hjelpsomt svar :) ! Tvert imot.. går jo an å importere fra andre land også. Godt å høre at de forsøker å "rette opp i feilen" da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er utrolig frekk mot vedkommende som ga deg fornuftig svar. Ta det til deg !

Fornuftig svar å ikke svare på spørsmålet engang? HAHA.. dummeste jeg har lest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!  Det er ikke forenelig med IQ  over 50 og empati å etterspørre disse rasene.

Det fins ingen "seriøse " oppdrettere!  Rasene er ødelagt og må lide pga  de som etterspør. Helt ubegripelig å ikke se det uetiske I dette. 

Synd for deg at min IQ er på 127, da. Der ble du motbevist. 

Men du mener det samme om scæfere (froskeben og aggressivitet), boxere (flattryne med HD), border collier (psykiske problemer pga stress), collier (utbredt gulvredsel - noe som er lammende) da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Sorbus skrev:

Uansett om noen avler på "sunn helse", så har tett tryne vært på moten i mange år. De får ikke normale luftveier på en generasjon eller to. Og flertallet synes jo den flate nesen er attraktivt, så det er i så fall få oppdrettere med "sunn" tankegang. Noe som gir dårlig avlsgrunnlag... Det tok tid å avle dem sånn, og det tar tid å avle det vekk igjen. Særlig når viljen er lite til stede!

Nei, det får de ikke, men at de jobber mot et mål som er at de får frie luftveier er jo bra! Som sagt så har jeg faktisk hatt en boston terrier, og den hunden hadde frie luftveier. Så det er jo mange hunder av de rasene som lever et godt liv.

Det jeg tenkte var at jeg ikke ønsker å kjøpe en hund fra en oppdretter som har hunder som ikke får puste skikkelig. Akkurat som at jeg ikke vil støtte scæferoppdrettere, heller. Er så mange sykdommer på så mange hunder... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fornuftig svar å ikke svare på spørsmålet engang? HAHA.. dummeste jeg har lest. 

Vet du, om du ikke forstod svaret til vedkommende og mener "HAHA dummeste du har lest" så anbefales en teddy-bear istedet. Umodent. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk til deg. Jeg tok meg faktisk tid til å gi deg et saklig og riktig svar på ditt spørsmål. Men hvis alt du vil høre er ting som støtter opp om ting som ikke er riktig så værsågod. 

For å gi deg info med teskje: nei det finnes ikke oppdrettere som avler frem sunne mops. Oppdrettere som avviker fra rasestandaren avler ikke på "mops". For sunne "mops" (lang snute = bedre luftveier) er da ikke en "ekte" mops. Du får da ikke med stamtavle og vet ikke helt hva du betaler mht. avlsdyr bak i tid, annen helse osv. Dette er da teknisk sett å regne for blandingshund. Kan du bli like glad i en blandingshund: absolutt! Men man kan også velge en annen rase med tilsvarende godt gemytt hvis det er det du har falt for. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du mener det samme om scæfere (froskeben og aggressivitet), boxere (flattryne med HD), border collier (psykiske problemer pga stress), collier (utbredt gulvredsel - noe som er lammende) da? 

Maken, ja spesielt de med 127 IQ skriver det på slikt vis.  Om du vrir om  i knotten, tror du jeg heier på oppdrett av de andre rasene?  Det er uetisk å etterspørre spesielt "dine "raser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse oppdrettere av mops som tenker på helse vil avle mopser med lenger snute. Så lenge de fortsetter å avle på mopser uten snute så er de per definisjon ikke seriøse, slik jeg ser det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har de samme holdningene til rasene du nevner. For øvrig er border collier flotte hunder, men byfolk glemmer at dette er brukt dyr som over ørten generasjoner er avlet for å gjette sau og annet flere timer hver dag. Tur rundt blokka og park på løkka gir stresset bc.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops og fralle hadde jeg holdt meg langt unna, det finnes ingen seriøse oppdrettere av det. Jeg hører de skryter på seg lengre neser og sunnere kropper, men ser ikke noe forandring i det hele tatt.

Hvis jeg absolutt skulle hatt en flatneset rase (som er et utrolig egoistisk valg synes jeg) så hadde jeg satset på boston terrier fra en oppdretter med litt mer atletiske kropper og bedre neser.

Og ang. schæfer, collie og boxer - her kan du finne et friskt individ blant de dårlige hvis man er nøye med oppdretter. Sålenge en mops ser ut som den gjør er den IKKE frisk i mine øyne, altså det finnes ingen friske individer da konstruksjonen deres er forferdelig. 

Vet dette ikke er svaret du ønsker, beklager, men jeg klarer ikke å sitte på fingrene mine når folk skal skaffe seg mops eller fralle. 

Anonymkode: d90e1...946

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...