LittleBabyBlue Skrevet 22. desember 2016 #1 Skrevet 22. desember 2016 https://www.nrk.no/rogaland/kreftsyke-ingvar-mister-stonad-pa-20.000-i-maneden-fordi-han-er-fosterfar-1.13273718 Er jeg virkelig den eneste som allerede visste at fosterhjemsgodtgjørelsen er å regne som lønn? Trodde de virkelig at dette var penger de ikke måtte oppføre? Han har hatt rett på 20,000 i aap, og fått minimum 15,600 i mnd på toppen av det. Sier seg selv at dette må oppføres. Tenker også at ordningen er slik for at man ikke skal kunne spe på trygda med å ta til seg fosterbarn. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #2 Skrevet 22. desember 2016 Vel, jeg tviler på at det er mange som tar til seg fosterbarn for å "spe på trygda". Anonymkode: a12b6...ab2 6
Brunhilde Skrevet 22. desember 2016 #3 Skrevet 22. desember 2016 Fosterhjemsgodtgjørelse skal skattes av, men man opparbeider seg ikke rett til feriepenger, det er altså en godtgjørelse for å ta seg av et barn, men ikke en lønn. Beløpet kan ikke på noen måte sidestilles med vanlig lønnsinntekt, i 2016 var det kr 7800. Så kanskje du ikke vet så mye allikevel, @LittleBabyBlue? 9
LittleBabyBlue Skrevet 22. desember 2016 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2016 29 minutter siden, Brunhilde skrev: Fosterhjemsgodtgjørelse skal skattes av, men man opparbeider seg ikke rett til feriepenger, det er altså en godtgjørelse for å ta seg av et barn, men ikke en lønn. Beløpet kan ikke på noen måte sidestilles med vanlig lønnsinntekt, i 2016 var det kr 7800. Så kanskje du ikke vet så mye allikevel, @LittleBabyBlue? Du har helt rett, "lønn" er feil ord, men det anses som pensjonsgivende inntekt og gis for å kompensere for tapt arbeidsinntekt. Utgifter til barnet regnes utenom. Nå fikk denne mannen 7800 per barn pluss et ikke oppgitt beløp i tillegg. Staten har bestemt at han klarer seg på 20,000 (ikke helt enig i den, men det er en separat diskusjon), og når hans fosterfar inntekt trekkes fra får han 0 i aap. Staten skiter i hvor han får 20 fra så lenge han har 20 i mmd. Har såvidt vært innom tanken på fosterbarn, men selv jeg visste at det ble regnet som inntekt. Da virker det merkelig at folk som har drevet med dette i årevis ikke har peil. Jeg tror ingen idag har fosterbarn for pengenes skyld, men synes det er en skummel utvikling hvis man skal øke satsene for å gi fosterforeldre en gjennomsnittlig inntekt bare ved å være fosterforeldre. Vi kan ikke være så naive og tro at det ikke finnes drittsekker som ville utnyttet dette. Husker jeg ble overrasket over at man ble betalt for å være fosterforeldre i det hele tatt da jeg trodde man gjorde det for barna og gleden med barn. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #5 Skrevet 22. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg tviler på at det er mange som tar til seg fosterbarn for å "spe på trygda". Anonymkode: a12b6...ab2 Det kan jo nesten virke sånn i denne saken da... Anonymkode: 430e5...853 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #6 Skrevet 22. desember 2016 Hva er i den ikke oppgitt beløp? Vi har snakket om å ta imot fosterbarn etterhvert og det overrasket meg at man får så mye per barn. Det er jo bare positivt for barna som evt havner hos oss. Anonymkode: 1f8eb...ef0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #7 Skrevet 22. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg tviler på at det er mange som tar til seg fosterbarn for å "spe på trygda". Anonymkode: a12b6...ab2 Jeg vet om minst et tilfelle hvor det har skjedd 😉 så ble kvinnen og mannen skilt, fosterbarnet ble først med kvinnen, så valgte kvinnen seg en ny mann som barnevernet ikke godtok. Hun måtte velge mellom barnet hun hadde tatt seg av i 4 år eller denne mannen. Hun valgte mannen på grunnlag av at hun ikke lenger fikk et godt nok tilskudd på barnet. Anonymkode: 74f42...795 1
LittleBabyBlue Skrevet 22. desember 2016 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er i den ikke oppgitt beløp? Vi har snakket om å ta imot fosterbarn etterhvert og det overrasket meg at man får så mye per barn. Det er jo bare positivt for barna som evt havner hos oss. Anonymkode: 1f8eb...ef0 Aner ikke. Jeg tenkte at hvis vi skulle gjøre dette så måtte barnet blitt behandlet som vårt eget, og for eget ville vi satt av penger til ting som egenkapital så det hadde virket naturlig å bruke pengene på sånt.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #9 Skrevet 22. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om minst et tilfelle hvor det har skjedd 😉 så ble kvinnen og mannen skilt, fosterbarnet ble først med kvinnen, så valgte kvinnen seg en ny mann som barnevernet ikke godtok. Hun måtte velge mellom barnet hun hadde tatt seg av i 4 år eller denne mannen. Hun valgte mannen på grunnlag av at hun ikke lenger fikk et godt nok tilskudd på barnet. Anonymkode: 74f42...795 Du vet om en blant hvor mange? Jeg har møtt mange familier som har fosterbarn boende hos seg som ikke ser det slikt. Faktisk har flere av de jeg har møtt, spart halvparten av godtgjørelsen de mottar til EK når fosterbarna blir store. Det har vi også tenkt å gjøre. Anonymkode: 1f8eb...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #10 Skrevet 22. desember 2016 Jeg har uføretrygd, og er støttekontakt. Min godtgjørelse, hvis den overstiger 40% av grunnbeløpet, medfører at trygden min avkortes med 70% av overskytende. Jeg har forståelse for at det er slik ved vanlig inntekt som gir rett til både feriepenger og sykepenger. Men å være støttekontakt, besøkshjem eller fosterhjem medfører en del tap av rettigheter i forhold til vanlig lønn, og burde derfor ikke redusert utbetalingene av trygd i like stor grad. Reduksjonen burde stå i forhold til det en taper i feriepenger, f eks. Men utover det - lønn/inntekt/godtgjørelse er flere ord for samme ting : det er penger en tjener for et arbeid en utfører. Anonymkode: 58079...088 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #11 Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du vet om en blant hvor mange? Jeg har møtt mange familier som har fosterbarn boende hos seg som ikke ser det slikt. Faktisk har flere av de jeg har møtt, spart halvparten av godtgjørelsen de mottar til EK når fosterbarna blir store. Det har vi også tenkt å gjøre. Anonymkode: 1f8eb...ef0 En som svarte at den tvilte på at det skjedde, jeg bare svarte på at det faktisk skjer. Anonymkode: 74f42...795
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #12 Skrevet 22. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er i den ikke oppgitt beløp? Vi har snakket om å ta imot fosterbarn etterhvert og det overrasket meg at man får så mye per barn. Det er jo bare positivt for barna som evt havner hos oss. Anonymkode: 1f8eb...ef0 I noen tilfeller kan det være særlige forhold som medfører økt utbetaling. F eks kan barnet ha behov for at en av fosterforeldrene er hjemme på fulltid i en periode. Da ytes det ekstra kompensasjon. Anonymkode: 58079...088
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #13 Skrevet 22. desember 2016 1 minutt siden, LittleBabyBlue skrev: Aner ikke. Jeg tenkte at hvis vi skulle gjøre dette så måtte barnet blitt behandlet som vårt eget, og for eget ville vi satt av penger til ting som egenkapital så det hadde virket naturlig å bruke pengene på sånt. Nettopp! Det er planen her også å spare mesteparten av godtgjørelsen vi evt vil få som fremtidig EK til barnet. Jeg klarer ikke å se for meg at jeg bevisst villet behandle egenfødt og fosterbarn forskjellige når de bor i samme hus. Når det er sagt, er det fortsatt en del jeg ikke vet rundt det å ta inn fosterbarn. Det økonomiske har vi ikke satt oss inn på, da vi begge ikke har noe særlig erfaring med barn. Så jeg har tatt deltid pedagogikk først. Det kommer jo godt med uansett😊 Anonymkode: 1f8eb...ef0 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #14 Skrevet 22. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om minst et tilfelle hvor det har skjedd 😉 så ble kvinnen og mannen skilt, fosterbarnet ble først med kvinnen, så valgte kvinnen seg en ny mann som barnevernet ikke godtok. Hun måtte velge mellom barnet hun hadde tatt seg av i 4 år eller denne mannen. Hun valgte mannen på grunnlag av at hun ikke lenger fikk et godt nok tilskudd på barnet. Anonymkode: 74f42...795 ETT tilfelle ja. Vet du hvor mange fosterhjem det de i Norge eller? Snakk om å ikke ha peiling men å bare uttale seg om "jeg kjenner en som...." Anonymkode: a12b6...ab2 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #15 Skrevet 22. desember 2016 5 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Du har helt rett, "lønn" er feil ord, men det anses som pensjonsgivende inntekt og gis for å kompensere for tapt arbeidsinntekt. Utgifter til barnet regnes utenom. Nå fikk denne mannen 7800 per barn pluss et ikke oppgitt beløp i tillegg. Staten har bestemt at han klarer seg på 20,000 (ikke helt enig i den, men det er en separat diskusjon), og når hans fosterfar inntekt trekkes fra får han 0 i aap. Staten skiter i hvor han får 20 fra så lenge han har 20 i mmd. Har såvidt vært innom tanken på fosterbarn, men selv jeg visste at det ble regnet som inntekt. Da virker det merkelig at folk som har drevet med dette i årevis ikke har peil. Jeg tror ingen idag har fosterbarn for pengenes skyld, men synes det er en skummel utvikling hvis man skal øke satsene for å gi fosterforeldre en gjennomsnittlig inntekt bare ved å være fosterforeldre. Vi kan ikke være så naive og tro at det ikke finnes drittsekker som ville utnyttet dette. Husker jeg ble overrasket over at man ble betalt for å være fosterforeldre i det hele tatt da jeg trodde man gjorde det for barna og gleden med barn. Enig i at selv om man fortjener godgjørelse er det nok fornufig å holde satsene lave for å hovedsakelig tiltrekke seg mennesker som gjør det av moralske grunner og ille økonomiske, og så må det selvsagt ikke være avskrekkende lavt slik at man ikke får nok fosterforeldre. Bra innlegg. Anonymkode: 668ff...100
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #16 Skrevet 22. desember 2016 Godtgjørelse er ikke lønn som er ment som en kompensasjon for tapt inntekt. Godtgjørelsen skal gå til barnet dekke det barnet trenger. Jeg skjønner forsatt ikke regnestykket som NAV legger til grunn for å gi en syk person kr0. i trygd, fordi den personen får utbetalt 7800+ i mnd for å være fosterhjem. Hva er logikken? Anonymkode: 65374...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #17 Skrevet 22. desember 2016 Det kompenserer ikke for tapt arbeidsinntekt, men er i tillegg til vanlig lønn som man får når man jobber. Merkelig nok er det faktisk fosterforeldre som jobber ved siden av å ha fosterbarn også, ganske rart når man kan sko seg økonomisk på å ha fosterbarn Anonymkode: 65374...4bc
Brunhilde Skrevet 22. desember 2016 #18 Skrevet 22. desember 2016 10 timer siden, LittleBabyBlue skrev: ... Husker jeg ble overrasket over at man ble betalt for å være fosterforeldre i det hele tatt da jeg trodde man gjorde det for barna og gleden med barn. Og her må jeg bare si meg helt enig med deg!
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #19 Skrevet 22. desember 2016 http://www.ks.no/fagomrader/utdanning-og-oppvekst/barnevern/veiledende-satser-for-fosterhjem-og-besokshjem/ https://www.bufdir.no/Fosterhjem/betaling/ Anonymkode: c1064...fea
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #20 Skrevet 22. desember 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.ks.no/fagomrader/utdanning-og-oppvekst/barnevern/veiledende-satser-for-fosterhjem-og-besokshjem/ https://www.bufdir.no/Fosterhjem/betaling/ Anonymkode: c1064...fea Wow! Jeg visste ikke at det var så mye man fikk. For vår del kunne vi tenke oss å ta imot små barn. I hvertfall til å begynne med, så ser vi det etterhvert. Vi håper å kunne sette igang snart. Anonymkode: 1f8eb...ef0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå