Gå til innhold

Lurt av selskapet "By-Taxi," hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle reise fra oslo sentrum til Gardemen på en ubekvem tid (flytog og buss gikk ikke) Sure penger men taxi måtte det bli. Undersøkte hva som ville bli billigst for meg, god tid i forveien. Kom da over selskapet by-taxi http://by-taxi.no/flytaxi/flytaxi-priser-tilfra-oslogardermoen/

De reklamerte på denne siden om at hvis man bestiller gjennom deres callsenter så er fastprisen deres 660 kr. + 200 for ubekvem arbeidstid.  Jeg ringte og bestilte via callsenteret god tid i forveien, dog spesifiserte jeg ikke at jeg skulle ha fastpris. Det tok jeg for gitt at jeg fikk da jeg bestilte på forhånd og gjennom callsenteret slik de spesifiserer på deres sider. I tillegg regnet jeg vel med at ingen er interessert i å kjøre til Gardermoen på taksameter da absolutt alle taxifirmaer opererer med en form for fastpris til G.moen. Jeg finner heller ingenting om at man må spesifisere det på deres sider. Det første jeg reagerte på var at de ikke gav meg noen form for bekreftelse på bestillingen, bare "sjåføren tar kontakt når han er på vei". Jeg ble så i stuss over dette at jeg til og med ringte de opp igjen for å prøve å få en form for bekreftelse, da dette var natt til søndag i julebordstid og slettes ikke sikkert jeg kunne få tak i en annen taxi om noe skulle skje. Jeg fikk etter mye om og men et bestillingsnummer.

Taxien møter til avtalt tid og alt er fint. Et stykke på vei ser jeg at taksameteret står på. Jeg gjør han med en gang klar over dette. Da sier han at han ikke kjører på noen fastpris og at han nekter å kjøre meg til Gardermoen for 860 kr., slik de oppgir på sine sider. Jeg blir så forbannet, at jeg sier jeg nekter å kjøre på taksameter til Gardermoen, det blir jo helt hinsides dyrt, og ingen gjør det. Han setter meg av midt i ingensteder og jeg får helt panikk!

Jeg ble til slutt redet av Christiania taxi og rakk flyet så vidt, men merker jeg fremdeles er sur for dette. Jeg hadde mitt på det tørre her sant? Hvor kan jeg evt. henvende meg for å klage på dette? 

Anonymkode: 3f456...b24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri ta noen andre enn Oslotaxi. 

Send epost til forbrukerrådet og spør. Send en klage til selskapet.

• Liker 6
Skrevet

Herregud så dårlig. Jeg ville sendt en klage til selskapet. Dersom det ikke blir godtgjort eller beklaget, så ville jeg tatt saken videre til Forbrukerinspektørene eller TV2 Hjelper deg. 

Anonymkode: 96ae3...b98

• Liker 2
Skrevet

Dere er altså enig med meg at dere ikke finner noe på deres sider om at jeg måtte spesifisert dette på forhånd? Jeg ser bare at de sier at bestillingen må skje via callsenter. og så denne mystiske "Les mer om betingelsene i vårt takstreglement § 23." hva nå enn det betyr, hvis det er masse klausuler der så bør de jo linkes til? Har jeg rett til å føle meg lurt her?

TS

Skrevet

Ser det står under reglementet deres at "(5) Det er valgfritt for sjåfør å ta del i ByTaxi sitt FlyTaxi-konsept." Men det er jo helt umulig for meg å vite hvilke som er med og ikke?

TS

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser det står under reglementet deres at "(5) Det er valgfritt for sjåfør å ta del i ByTaxi sitt FlyTaxi-konsept." Men det er jo helt umulig for meg å vite hvilke som er med og ikke?

TS

Det er jo derfor man må spesifisere at man ønsker fastpris når man bestiller. Du har ingen sak her.

Anonymkode: 3fa6c...199

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor man må spesifisere at man ønsker fastpris når man bestiller. Du har ingen sak her.

Anonymkode: 3fa6c...199

Jeg tenker at det er deres oppgave å informere om dette når de går hardt ut og reklamerer for fastpris. Er det virkelig meningen at jeg som forbruker skal klikke meg inn og lese hele reglementet deres før jeg kan bestille meg en taxi? De burde i så tilfelle informere om dette klart og tydelig der de reklamerer for fastpris. I likhet med at drt står klart og tydelig at for å få fastpris må bestillingen skje via callsenter, bør de opplyse om dette.

Ts

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er nok slim at du må be om fastpris. Jeg hadde ikke kranglet med sjåføren, bare sagt til han at du vil ha skriftlig bekreftet at han ikke gikk med på fastpris og tatt krangelen med firmaet etterpå.

Jeg anbefaler å finne de taxifirmaene som har app - da vet du når du bestiller at du får det du skal ha. 

Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er nok slim at du må be om fastpris. Jeg hadde ikke kranglet med sjåføren, bare sagt til han at du vil ha skriftlig bekreftet at han ikke gikk med på fastpris og tatt krangelen med firmaet etterpå.

Jeg anbefaler å finne de taxifirmaene som har app - da vet du når du bestiller at du får det du skal ha. 

Hvis det er slik at du spesifikt må be om fastpris, syntes jeg de burde informere om det...

ts

• Liker 3
Skrevet

De har lurt meg fra OSL til Oslo og. Betalte over 2000kr fordi han satt på taktameteret selv om jeg ba om fastpris. Han insisterte på at jeg kom til å få tilbake penger fra flytoget siden flyet mitt var forsinket. Selv om jeg sa at det slett ikke var forsinket og jeg sa at jeg ikke får igjen noe. Klokka var jo 2 på natta, og komplett kaos på OSL med taxier. Jeg ble bare kastet inn i en. 

Jeg var dum nok til å ikke klage. Men jeg burde ha gjort det. Gjør det du. 

Aldri mer By taxi! 

Anonymkode: 682f2...ab8

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har lurt meg fra OSL til Oslo og. Betalte over 2000kr fordi han satt på taktameteret selv om jeg ba om fastpris. Han insisterte på at jeg kom til å få tilbake penger fra flytoget siden flyet mitt var forsinket. Selv om jeg sa at det slett ikke var forsinket og jeg sa at jeg ikke får igjen noe. Klokka var jo 2 på natta, og komplett kaos på OSL med taxier. Jeg ble bare kastet inn i en. 

Jeg var dum nok til å ikke klage. Men jeg burde ha gjort det. Gjør det du. 

Aldri mer By taxi! 

Anonymkode: 682f2...ab8

Utrolig sleipt! Han sjåføren vår følte jeg også utnyttet situasjonen litt når han sa at 'det er natt til søndag midt i julebordstiden, lykke til med å finne en annen taxi'. Vi greide det heldigvis, men det var jo et sjansespill... kommer til å skrive en klage ja, og hvis de ikke tar det til seg klager vi til Forbrukerrådet...

ts

• Liker 4
Skrevet

Så utrolig sleipt. Om det virkelig er slik at visse sjåfører hos dem ikke kjører med fastpris, så får de opplyse om det når du følger deres instruksjoner om å bestille via callsenteret. De kan ikke reklamere med fastpris for så å trekke tilbudet tilbake.

Det er jo også ganske innlysende at man ønsker fastpris fra Oslo til Gardermoen, ingen vil jo kjøre den avstanden med taksameter og alle selskaper har en form for fastpris.

• Liker 1
Skrevet

Sånne folk er farlige. De manipulerer og ødelegger for ellers snille og trygge omgivelser. Skulle ønske de fikk fengselstraff for slikt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå har jeg vært inne på hjemmesidene deres og er nok enig i at det må oppfattes som fastpris er normalen. Jeg synes likevel det er rart at du ikke spesifiserte det når du bestilte. De kommer til å bruke paragraf 23 i takstregulativet mot deg for hadde du bestil flytaxi med fastpris da du ringte kunne de beordret sjåføren.

Jeg synes du skal klage likevel.

Skrevet

Oslotaxi er best. Det er kjent at taxier ønsker å komme seg unna fastprisen, derfor har Oslo taxi en policy om at tur/retur Oslo-Gardermoen skal kjøres med fastpris uansett hva. Hvis ikke, så må sjåføren selv legge ut for det som ble betalt ekstra av kunden. På den måten forhindrer de at ansatte lurer seg unna.

Anonymkode: c901b...adc

Skrevet

Jeg ser fler sier at oslotaxi er best, men deres fastpris er jo også en del dyrere, da mister man konkurranseaspektet. Det er klart hvis de er det eneste selskapet som man kan stole på så blir det jo billigere, men man burde jo kunne finne den billigste prisen og sette det opp mot hverandre. 

Det aller enkleste hadde jo vært om flytoget/ bussen gikk hele døgnet, eller i alle fall gikk så tidlig at man rakk det første flyet som går...

takk for svar alle sammen!

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...