Gå til innhold

Fullt kjøleskap mens jeg er borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal reise på juleferie i to uker fra og med i morgen. Dessverre har jeg en del uåpnet mat i kjøleskapet. Det er diverse pålegg (ost, skinke, prim), yoghurt, cottage cheese, egg, og to pakker Fjordland-middager. Alt dette har holdbarhet til langt etter at jeg er tilbake igjen, så det burde jo holde seg så lenge jeg ikke åpner noe av det før jeg drar.

Men er det likevel uansvarlig å reise fra et fullt kjøleskap, med tanke på om feks. strømmen går, og alt blir ødelagt og ligger der til jeg kommer hjem? Er jo meldt storm her i jula, så ikke utenkelig at strømmen går og ting må "restartes" av de som bor. 

Anonymkode: 73726...c0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøleskapet holder fortsatt på kulda i noen timer om strømmen skulle gå, og særlig uåpnet mat holder seg en stund i romtemperatur også. Dette ville jeg ikke sett på som noe problem.

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, Citpensacola skrev:

Kjøleskapet holder fortsatt på kulda i noen timer om strømmen skulle gå, og særlig uåpnet mat holder seg en stund i romtemperatur også. Dette ville jeg ikke sett på som noe problem.

Men strømmen kan jo gå når som helst. Hva om den feks. går til helgen, da blir det jo stående uten strøm i nesten to uker. Så lenge holder det jo ikke. Mulig jeg problematiserer, men føler det er litt dumt å reise fra et fullt kjøleskap :P Er fattig student også, så vil helst ta vare på det jeg har. 

Skrevet

Da må du enten ta det med,  eller gi det en nabo. Eller en annen fattig student😊

Skrevet
6 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Da må du enten ta det med,  eller gi det en nabo. Eller en annen fattig student😊

Jeg kjenner ingen rundt her, tror uansett de fleste har dratt på ferie. Har ikke plass til å ta det med i kofferten :P Så alternativet blir å kaste, drar i natt/tidlig i morgen. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men strømmen kan jo gå når som helst. Hva om den feks. går til helgen, da blir det jo stående uten strøm i nesten to uker. Så lenge holder det jo ikke. Mulig jeg problematiserer, men føler det er litt dumt å reise fra et fullt kjøleskap :P Er fattig student også, så vil helst ta vare på det jeg har. 

Strømmen kommer jo antakeligvis tilbake igjen før det har gått to uker? Strømbrudd blir som oftest ganske fort fikset. Å kaste maten er jo BARE tull.

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Citpensacola skrev:

Strømmen kommer jo antakeligvis tilbake igjen før det har gått to uker? Strømbrudd blir som oftest ganske fort fikset. Å kaste maten er jo BARE tull.

Når strømmen har gått tidligere har ikke ting som feks. kjøleskap, TV, Internett, lamper osv. fungert igjen før vi har tatt ut støpselet og satt det inn på nytt etter at strømmen kom tilbake. Når jeg er bortreist er det jo ingen som tar ut og inn støpselet igjen før jeg kommer tilbake. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når strømmen har gått tidligere har ikke ting som feks. kjøleskap, TV, Internett, lamper osv. fungert igjen før vi har tatt ut støpselet og satt det inn på nytt etter at strømmen kom tilbake. Når jeg er bortreist er det jo ingen som tar ut og inn støpselet igjen før jeg kommer tilbake. 

Dette høres veldig merkelig ut..! Jeg har opplevd at strømmen har gått veldig mange ganger i løpet av mitt 36-årige liv, men jeg har aldri noen sinne opplevd at kjøleskàpet ikke begynner å virke igjen hvis ikke støpselet blir trukket ut og satt inn på nytt.. :klo: 

Anonymkode: 69bbf...0f7

• Liker 11
Skrevet

Hvis uhellet skullet være ute og maten blir dårlig pga. strømbrudd får du vel penger tilbake fra forsikringen.

Anonymkode: b5335...bf0

• Liker 2
Skrevet

Folk lager problemer av alt...

Anonymkode: 5ad95...8d1

• Liker 4
Skrevet

Naboen kom hjem fra ferie, og luktet innholdet i fryseren før de satt nøkkelen i døra. Det hadde vært strømbrudd, og fryseren startet ikke igjen. Det var selvfølgelig ikke hyggelig, men man har jo forsikring. Jeg tror til og med at den dekket en del av innholdet i fryseren.

Anonymkode: 1aaa5...437

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen rundt her, tror uansett de fleste har dratt på ferie. Har ikke plass til å ta det med i kofferten :P Så alternativet blir å kaste, drar i natt/tidlig i morgen. 

Du vil helst unngå å få maten ødelagt pga mulige strømbrudd, men kan ikke ta den med deg, derfor vurderer du å kaste den?!?? Hvor er logikken i det? La maten stå, håp på det beste. Er jo idiotisk å kaste den, da er det jo garantert tapte penger. 

(PS. Kjøleskapet starter automatisk når strømmen kommer på igjen.) 

Anonymkode: 96dd1...c10

• Liker 7
Skrevet

Merkelig tråd. Finner du vrkelig ingen å gi maten til. Finnes det fingen uteliggere der du bor?

Anonymkode: 8996f...6f6

Skrevet

Synes det gir mindre mening å kaste maten i tilfelle strømmen går enn å la den være der og se hvordan det går. Ville kastet de tingene som er potensielle stinkbomber, men lite av maten som er emballert er det. 

• Liker 2
Skrevet

Ingen tiggere heler? Ingen frivillige organisasjoner du kan ringe som gledelig kommer og henter?

Anonymkode: 8996f...6f6

Skrevet

Helt uhørt at en fattig student skal kaste mat. Du har ennå tid til i morgen ts. Prøv å spis opp maten. Spis den ene Fjordland-middagen i kveld og så tar du den andre i morgen tidlig. Alt det andre spiser du som mellomtid la oss si annenhver time inntil Fjordland i morgen. 

Ikke verre enn det. I julen skal man spise mer enn vanlig. Ikke tid for diett da. 

Anonymkode: 33ccc...814

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uhørt at en fattig student skal kaste mat. Du har ennå tid til i morgen ts. Prøv å spis opp maten. Spis den ene Fjordland-middagen i kveld og så tar du den andre i morgen tidlig. Alt det andre spiser du som mellomtid la oss si annenhver time inntil Fjordland i morgen. 

Ikke verre enn det. I julen skal man spise mer enn vanlig. Ikke tid for diett da. 

Anonymkode: 33ccc...814

:ler:

Skrevet

Doner bort til frelsesarmeen eller asylmottak eller noe sånt? Eller spør på ei lokal gruppe på FB om det er noen som sliter litt akkurat nå, som du kan gi maten til. Om du har ein kjølig kjeller eller eit kaldt rom, så kan du evt sette noe av det der.

Eller så får du ta deg ein skikkelig "trøkk-i-trynet" kveld, og stappe i deg hver minste lille smule.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Er det ikke bedre å hive det om det er ødelagt når du kommer hjem? Hadde aldri i livet hivd mat, så god råd har jeg ikke :fnise:

Skrevet

Har du problemer med elektrisiteten, hvis strømmen går så ofte? Hos meg går den nesten aldri

Men, hvis dette er en reell bekymring - hvis det er kjøleskapsvarer og du har balkong, og maten er pakket skikkelig inn - kan du sette det på balkongen? Hos meg er det meldt kjøleskapstemperatur ute den neste uken :fnise:

Anonymkode: ae6d5...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...