Gå til innhold

Hvilke type middagsrester gir du hunden din?

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Vitenskapen bak det vil jeg gjerne ha.

Nå gidder ikke jeg drive å dokumentere dette, det er ikke JEG som er glad i hunden din.

Tenkte bare at jeg skulle gjøre deg oppmerksom på det. Det er nok ikke tatt ut av løse lufta dette her. 

• Liker 2

Fortsetter under...

Gjest Den Lille Heksa
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du villig til å ta risikoen i det hele tatt? Det er ikke slik at hunden din MÅ ha druer. Eller vil du at den skal dø tidlig?

Anonymkode: fa6bc...848

Fordi det ikke finnes noe dokumentasjon på at druer, avocado, løk eller brokkoli er giftig for hunder. Ingen i det hele tatt. Hvorfor skal jeg tro på det da? Det finnes ikke forklaring engang, druer skal inneholde "et ukjent stoff" som er farlig? Druer er 81 prosent vann, så jeg syns det er rart at de ikke har funnet dette giftige stoffet, da det må være veldig giftig for å ha en effekt i en så vannholdig frukt. Avocado inneholder persin som "kan være farlig". Dette er i skallet, kjernen og bladene, men ikke i selve frukten. Man skal derfor ikke spise selve avocado-treet, og det samme gjelder aubergin og tomater. Men det finnes ingen dokumenterte forgiftningstilfeller på hund, ingen dødsfall, ingenting.  Jeg vil gjerne ha en annen grunn til å unngå helt vanlig mat enn at "noen sier det".

57 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Har jo lest dette før, og trålet gjennom uendelige mengder med artikler uten kilder. Hvor er vitenskapen? Hvor er studiene? Hvor er disse  hundene som har dødd? Hva baserer de det på?

Tror du det blirvtatt fra løse luften du da? "Nei, vi sier at sjokolade, druer, rosiner etc er giftig for hunden, bare for å gjøre det." Hallo...

Anonymkode: 8beda...4a7

• Liker 3
Gjest Den Lille Heksa
6 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Nå gidder ikke jeg drive å dokumentere dette, det er ikke JEG som er glad i hunden din.

Tenkte bare at jeg skulle gjøre deg oppmerksom på det. Det er nok ikke tatt ut av løse lufta dette her. 

Neivel. Og hvordan vet du det?

Gjest Den Lille Heksa
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det blirvtatt fra løse luften du da? "Nei, vi sier at sjokolade, druer, rosiner etc er giftig for hunden, bare for å gjøre det." Hallo...

Anonymkode: 8beda...4a7

Dere sier det fordi dere har hørt det, ikke fordi det finnes noe hold i det. Let og se hva du finner.

Annonse

1 time siden, Den Lille Heksa skrev:

Hvilket stoff da? Vitenskap?

Hva er det du er ute etter egentlig? At noen skal forske på mat som dreper dyr? Hvilke resultater er "godkjent" at dyrene dør? 

• Liker 2
Gjest Den Lille Heksa
Akkurat nå, Carrot skrev:

Hva er det du er ute etter egentlig? At noen skal forske på mat som dreper dyr? Hvilke resultater er "godkjent" at dyrene dør? 

Jeg er ute etter noe slags hold i påstandene overhodet. Hva som helst som kan bekrefte det.

Ikke gjør meg til "slem" ved å tillegge meg meninger eller ønsker som jeg ikke har.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med karbohydrater er feil. Hunder kan fint ta opp karbohydrater. Riktignok har vel verken du eller jeg sett en ulv som beiter i kornåkeren, men det betyr ikke at hunder ikke får næring fra karbohydrater.
http://www.agria.no/hund/artikkel/om-hund/hundens-naringsbehov/

Anonymkode: b12cf...788

Dyrlegen sa at hunder trenge kjøtt og fett. Vi mennesker får en "opptur" av søtsaker, ikke hunder

Gjest Den Lille Heksa
13 minutter siden, LiseTV skrev:

Dyrlegen sa at hunder trenge kjøtt og fett. Vi mennesker får en "opptur" av søtsaker, ikke hunder

Og den samme dyrlegen selger tørrfor som inneholder mye karbohydrater, både til hund og katt.

Annonse

2 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Fordi det ikke finnes noe dokumentasjon på at druer, avocado, løk eller brokkoli er giftig for hunder. Ingen i det hele tatt. Hvorfor skal jeg tro på det da? Det finnes ikke forklaring engang, druer skal inneholde "et ukjent stoff" som er farlig? Druer er 81 prosent vann, så jeg syns det er rart at de ikke har funnet dette giftige stoffet, da det må være veldig giftig for å ha en effekt i en så vannholdig frukt. Avocado inneholder persin som "kan være farlig". Dette er i skallet, kjernen og bladene, men ikke i selve frukten. Man skal derfor ikke spise selve avocado-treet, og det samme gjelder aubergin og tomater. Men det finnes ingen dokumenterte forgiftningstilfeller på hund, ingen dødsfall, ingenting.  Jeg vil gjerne ha en annen grunn til å unngå helt vanlig mat enn at "noen sier det".

Er du helt tett eller? Håper nesten hunden(e) dine blir sjuke av de bevisst dårlige valgene du tar, så kanskje du lærer. Makan til idioti.

• Liker 6

Min hund får laks (det beste hun vet!) brokkoli, og smake en liten bit at noe stekt kjøtt eller en skive ost. Men dette er bare i tillegg til hundematen, gir ikke middagsrester isteden for hundemat. 

Anonymkode: b03ed...58b

Gjest Den Lille Heksa
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt tett eller? Håper nesten hunden(e) dine blir sjuke av de bevisst dårlige valgene du tar, så kanskje du lærer. Makan til idioti.

Du som er så smart vet kanskje nøyaktig hvorfor mine valg er så dårlige? Eller kanskje du har ingen forklaring på det, og ingen andre argumenter enn å kalle meg tett og dum?

Jeg hadde en schæfer før som hadde eksem under hele magen da hun kom til meg, hun klødde konstant. Jeg prøvde flere merker tørrfor, Royal Canin røytet hun hele pelsen av midt på vinteren, alt annet klødde hun som gal av. Det var dette som fikk meg til å kraftig revurdere "rådene" jeg hadde fått om hundeforing, og begynte å gi henne rått kjøtt, innmat, bein og menneskemat. Eksemen gikk bort og hun klødde aldri etter det, hun ble mye roligere også. Hun ble 11 år og var frisk til det siste.

Annonse

@Den Lille Heksa: Hvor nøye har du researchet dette? Jeg spør ikke for å sette deg til veggs eller kritisere, men fordi jeg er nysgjerrig. Selv ville jeg ikke gamblet med druer og densslags før jeg var rimelig sikker, men det er jo betryggende å høre dersom risikoen for forgiftning fra menneskemat er mindre. Jeg har hørt at det er stoffer i druekjernene og i kjernen på avodacoen som er giftige for nyrene, men kjenner også til hunder som har spist haugevis med druer. I Italia er det ikke uvanlig at ulver bedriver litt matsank på vindruer, så helt supergiftig kan det kanskje ikke være.. Avocado ville jeg aldri gitt til hunden min uansett - det er jo så dyrt :fnise:

Min hund ser på enhver tur ut som en mulighet for matsank, så jeg er av og til litt bekymret dersom hun finner noe å spise på. Vi bor i Texas og har et pecantre foran huset, og hun bruker enhver anledning hun får til å snuse opp nøtter.. Ellers får hun ikke særlig mye middagsrester, mest fordi jeg liker usunn og krydret mat. Hun får en del frukt og grønt når vi har det, og jeg bruker frokostblanding og grillpølse som treningssnacks.

6 minutter siden, MrsPiggyBank skrev:

@Den Lille Heksa: Hvor nøye har du researchet dette? Jeg spør ikke for å sette deg til veggs eller kritisere, men fordi jeg er nysgjerrig. Selv ville jeg ikke gamblet med druer og densslags før jeg var rimelig sikker, men det er jo betryggende å høre dersom risikoen for forgiftning fra menneskemat er mindre. Jeg har hørt at det er stoffer i druekjernene og i kjernen på avodacoen som er giftige for nyrene, men kjenner også til hunder som har spist haugevis med druer. I Italia er det ikke uvanlig at ulver bedriver litt matsank på vindruer, så helt supergiftig kan det kanskje ikke være.. Avocado ville jeg aldri gitt til hunden min uansett - det er jo så dyrt :fnise:

Min hund ser på enhver tur ut som en mulighet for matsank, så jeg er av og til litt bekymret dersom hun finner noe å spise på. Vi bor i Texas og har et pecantre foran huset, og hun bruker enhver anledning hun får til å snuse opp nøtter.. Ellers får hun ikke særlig mye middagsrester, mest fordi jeg liker usunn og krydret mat. Hun får en del frukt og grønt når vi har det, og jeg bruker frokostblanding og grillpølse som treningssnacks.

Ulver er IKKE det samme som domestiserte hunder. Ulver går i flokk, mens hunder ikke har slik flokkstruktur og heller er "sosiale dyr" som eksempel. Det er mye som skiller hund og ulv, så selv om ulven gjør X ting så betyr det ikke at det er normalt, eller bra for en hund å gjøre det samme.

Ikke ofte han får middagsrester av meg, men jeg tillater han å få middagsrester oppe hos huseier som de holder av til ham i stedet for å kaste det. Da får han rester av risgrøt, rømmegrøt og stekt ørret (ukrydret). Ellers får han ofte smake, men jeg unngår krydder. 

Merker forøvrig stor forskjell på magen hans nå som han får i seg litt forskjellig i ny og ne, fremfor hvordan han var like etter han kom hit og bare hadde smakt hundemat. Da ble han dårlig av det minste uvante, mens magen nå stort sett holder seg stabil om han får tak i noe han ikke skal. 

Anonymkode: da556...7a0

Gjest Den Lille Heksa

@MrsPiggyBank, prøv det selv, prøv å google for å finne ut hva som er giftig med disse mattypene, og prøv å finne et tilfelle der hunder har blitt syke eller dødd av brokkoli eller druer. Jeg er ikke ukritisk til hva jeg gir dyra mine. Her går det i økologisk og tilsetningstoff-fritt, alt lages fra bunnen av. Så når noen sier at noen få druer er mere skadelig enn tørrfor som inneholder så mye tilsetningsstoffer og mat av ukjent opprinnelse, så blir jeg nyskjerrig og kritisk til det. Særlig når de ikke kan fortelle hva som er skadelig, det står at det er et "ukjent stoff" og andre ulne greier og ingen referanser i artiklene jeg finner. Det du forteller om hunder og ulver er også veldig interessant.
Det stemmer visst at det er stoffer i kjernen på avocado som kan være giftig ja, etter det jeg har lest. Dette fordi avocado er en "nightshade", der du kan spise frukten men ikke selve planten, (og det inkluderer visst skallet og kjernen, uten at jeg skal si det for sikkert), fordi den inneholder et stoff som ikke er bra. Samme gjelder for aubergin og tomat. Men vi gir jo ikke dyra våre planten uansett.

Og en ting som er tragisk med dette er at folk nå plutselig tror at det er så mange matvarer katter og hunder ikke kan spise, så det eneste de ser som trygt er tørrfor. Det er en helsekatastrofe slik jeg ser det, katter og hunder har aldri vært så syke som etter vi begynte med tørrfor.

Jeg lurer på hvem her som ni-leser på alle innholdsdeklarasjoner før de de gir dyra sine noe slik som jeg gjør. Jeg har endt med å kjøpe kjøttdeig som godbiter når jeg skal ha noe raskt, fordi jeg ikke vil ha de syntetiske godbitene i dyrebutikkene, eller pølsene med "bestrålt krydder" og konserveringsmiddel i matbutikken. Hvis dere vil vite hva som tar livet av hunder, google "royal canine killing dogs" og "grapes killing dogs" og se hva som har mest kjøtt på beinet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...