Gå til innhold

Skal slanke meg, ønsker litt veiledning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan jeg kan slanke meg på en sunn måte, vite at jeg får i meg alle læringstoffer kroppen trenger, og holde blodsukkeret stabilt.

Anonymkode: 2a19e...0b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis 100% grovt brød med mer pålegg på. Drikk vann, nok vann. Klarer du dette så går det meste av seg selv. Kroppen er et fantastisk instrument til å regulere seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler Myfitnesspal. Du legger inn høyde, vekt osv, og hvor fort du vil ned i vekt (anbefaler max 1% av total vekt pr uke), bruker matdagboka kombinert med en matvekt, sjekker alle matvarer før du logger dem (mange har mer eller mindre grove feil), logger alt du spiser/drikker, og sørger for å treffe kalorimålet ditt hver dag (+/- 50 kalorier). Etterhvert oppdager du hva som funker bra og hva som funker mindre bra. Gjør mer av det som funker bra og mindre av det som funker mindre bra.

Blodsukkersvingninger er mye hysteri. Spis 3-4 skikkelige måltider hver dag, så vil du etterhvert venne deg til å bli passe sulten rett før du skal spise.

• Liker 2
Skrevet

Spis sunt. masse frukt og grønt, grovt bakverk, lite kjøtt, ikke prossesert mat, ingen godteri, ikke brus, variasjon i kosten, drikke nok vann, redusere saltinntak osv.

Vær mer i bevegelse. gå/sykle overalt. 

God og nok søvn. ikke tv eller tlf rett før du skal sove.

Stress ned. Lær deg å slappe av endring av rutiner som fører til stress.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Pringle skrev:

Anbefaler Myfitnesspal. Du legger inn høyde, vekt osv, og hvor fort du vil ned i vekt (anbefaler max 1% av total vekt pr uke), bruker matdagboka kombinert med en matvekt, sjekker alle matvarer før du logger dem (mange har mer eller mindre grove feil), logger alt du spiser/drikker, og sørger for å treffe kalorimålet ditt hver dag (+/- 50 kalorier). Etterhvert oppdager du hva som funker bra og hva som funker mindre bra. Gjør mer av det som funker bra og mindre av det som funker mindre bra.

Blodsukkersvingninger er mye hysteri. Spis 3-4 skikkelige måltider hver dag, så vil du etterhvert venne deg til å bli passe sulten rett før du skal spise.

Er enig med my fitness pal og faste måltid. Men blodsukkersvingninger kjenner jeg veldig godt om jeg hopper over måltid, spiser usunt eller for lite/mye o.l.

Jeg prøver å spise grovt/mye grønnsaker for å unngå de verste svingningene. Faste måltid. Ikke spise for mye på en gang, spise sakte til du blir passe mett. 

En ting som gikk opp for meg var at så lenge jeg spiste riktig ble jeg like sulten om tre fire timer uansett om jeg spiste mye eller "nok". Men med mye (som vil si VELDIG MYE) gikk jeg mer i svingning.

Anonymkode: 00b69...ca9

• Liker 1
Skrevet

Helsedirektoratet anbefaler at personer som inntar færre enn 1500 kalorier tar en multivitamin. Sannsynligvis er det hensiktsmessig uansett (de er relativt billige). Viktig at du får i deg nok D-vitaminer.

Å spise variert er det viktigste du gjør for å få i deg alle næringsstoffene du trenger. Husk at underernæring ikke er noe som oppstår over natten, det tar relativt lang tid. Så hvis du går ned i vekt fort vil det gå for kort tid til å få mangel av noe, og hvis du går ned sakte vil du få nok vitaminer og mineraler mens du går ned i vekt.

Å gå ned i vekt er ikke så vanskelig, beveg deg mer, og spis mindre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...