AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Hei. Jeg har vært innlagt på sykehus i snart tre uker. Type psykiatrisk, så ikke noe fysisk galt med meg. Likevel blir en fryktelig inaktiv av å være her. Har stort sett kun vært korte, små lufteturer ut. Ellers bare forflytting mellom rom og fellesarealer. Jeg tror de har som mål å feite opp pasientene, for det er fryktelig mye mat her. Man kan jo selvsagt begrense seg, men dere kan jo prøve å være innlagt, isolert og med laaange dager uten bestemmelsesrett til å dra hjem. Så jeg har lagt på meg og ikke minst mistet muskelmassen. Nå blir jeg ikke skrevet ut før etter jul og orker ikke prøve en gang å gå ned i vekt i julen. Når januar kommer må jeg derimot ta i et tak. Jeg er glad i trening, så akkurat den biten er i orden. Pga spiseforstyrrelse-problemstikk så må jeg være litt forsiktig med tanke på å bli alt for opphengt. Har bestemt meg for å kjøpe målebånd i stedet for vekt da vekten er en trigger. Ønsker ellers hovedsakelig å kutte ned på karbohydrater og søppelmat. Dette er mat jeg nok vil spise mye av: Omelett med grønnsaker, ost, fetaost etc. Eggerøre og egentlig egg i alle varianter. Cottage cheese, bær, sukkerfri yoghurt, grønnsaker, kylling, laks, torsk, kjøttdeig, supper og frukt. Jeg går ikke inn for skikkelig skikkelig lavkarbo, så tenker å spise feks en banan daglig. Også tenker jeg å på lørdager unne meg noe med mer karbohydrater, som feks tid, pasta eller hvetetortilla til tacoen. Ønsker ikke å spise sjokolade og potetgull. Det er så avhengighetsskapende og akkurat nå er jeg ikke i stand til å spise bare litt når jeg først setter i gang. Vil heller kose meg med god middag. Savner dessuten den tiden da jeg var så avvendt at jeg ikke hadde lyst på den søpla. Lurer ellers på om dere har forslag? Jeg liker ikke nøtter og uansett er jo målet å gå ned ca 3-5 kg, avhengig av hvor mye jeg får økt muskelmasse. Vil jo gjerne spise variert, men dette er kanskje litt ensidig? Treningen begynte jeg med igjen i går da jeg endelig er frisk nok til å få lov til å forlate avdelingen alene, så den er jo grei. Prøver å tenke at kiloene jeg har gått opp kan omgjøres til muskler. Anonymkode: 31a86...d02
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Tenker du burde snakke med behandlerne dine om dette problemet Anonymkode: 85164...21c 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du burde snakke med behandlerne dine om dette problemet Anonymkode: 85164...21c Joda, men akkurat nå har behandlingen et helt annet fokus. Spør jo bare etter forslag til god og sunn mat. Er jo ikke noe spiseforstyrrelse-relatert. Anonymkode: 31a86...d02
Pringle Skrevet 21. desember 2016 #4 Skrevet 21. desember 2016 Forslag til hva? Du kan jo spise hva som helst som du liker. Hva liker du? Spis det. Jeg har selv hatt perioder med veldig rotete spising, og et resultat var (som du også har erfart) at kostholdet ble veldig ensidig. Det har hjulpet meg å sette opp en matplan, og gjøre mitt beste for å følge den: 4 måltider pr dag, valg mellom et par frokoster og lunsjer (og variere pålegg, frukt, grønt), ett middags"tema" for hver ukedag. Jeg alternerer mellom forskjellige matvarer i de enkelte kategoriene. Da "tvinger" jeg meg selv til å spise både regelmessig og variert. Siden jeg har satt opp planen selv, er alle måltidene også noe jeg gleder meg til. Jeg handler inn det jeg trenger i god tid og planlegger enda litt lenger fram, så jeg vet ofte nøyaktig hva jeg kommer til å spise flere dager i forveien. Det var den praktiske biten. Så kommer alt hodearbeidet. Jeg jobber nå med å bli tryggere på at jeg har spist bra, at jeg kommer til å overleve denne dagen også, selv om jeg kanskje må vente en time eller to med å spise, eller selv om jeg kanskje bare har spist to porsjoner frukt og ikke tre. Jeg prøver å balansere - kjøper ikke inn store mengder av mat jeg pleide å overspise, men lar meg selv spise akkurat det jeg har lyst på, når jeg virkelig har lyst på det. Noen ganger spiser jeg litt mer enn jeg hadde tenkt, men det går faktisk bra. Andre ganger stopper jeg meg selv mens jeg ennå har lyst på mer. Det jevner seg ut. Jeg vil se kosthold og helse som en langsiktig greie - en dag fra eller til spiller ingen rolle i det lange løp. Enkeltmatvarer likeså. Jeg vil nyte mat, ikke misbruke den. Mat er næring, glede, energi. Mat skal ikke gjøre oss nedtrykt eller stressa. Jeg har kommet veldig langt, jeg synes selv jeg har et bra forhold til mat, men det forholdet krever jevnlig vedlikehold. Vet ikke om du kan bruke dette til noe, men det var nå hva jeg kunne bidra med.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #5 Skrevet 21. desember 2016 1 time siden, Pringle skrev: Forslag til hva? Du kan jo spise hva som helst som du liker. Hva liker du? Spis det. Jeg har selv hatt perioder med veldig rotete spising, og et resultat var (som du også har erfart) at kostholdet ble veldig ensidig. Det har hjulpet meg å sette opp en matplan, og gjøre mitt beste for å følge den: 4 måltider pr dag, valg mellom et par frokoster og lunsjer (og variere pålegg, frukt, grønt), ett middags"tema" for hver ukedag. Jeg alternerer mellom forskjellige matvarer i de enkelte kategoriene. Da "tvinger" jeg meg selv til å spise både regelmessig og variert. Siden jeg har satt opp planen selv, er alle måltidene også noe jeg gleder meg til. Jeg handler inn det jeg trenger i god tid og planlegger enda litt lenger fram, så jeg vet ofte nøyaktig hva jeg kommer til å spise flere dager i forveien. Det var den praktiske biten. Så kommer alt hodearbeidet. Jeg jobber nå med å bli tryggere på at jeg har spist bra, at jeg kommer til å overleve denne dagen også, selv om jeg kanskje må vente en time eller to med å spise, eller selv om jeg kanskje bare har spist to porsjoner frukt og ikke tre. Jeg prøver å balansere - kjøper ikke inn store mengder av mat jeg pleide å overspise, men lar meg selv spise akkurat det jeg har lyst på, når jeg virkelig har lyst på det. Noen ganger spiser jeg litt mer enn jeg hadde tenkt, men det går faktisk bra. Andre ganger stopper jeg meg selv mens jeg ennå har lyst på mer. Det jevner seg ut. Jeg vil se kosthold og helse som en langsiktig greie - en dag fra eller til spiller ingen rolle i det lange løp. Enkeltmatvarer likeså. Jeg vil nyte mat, ikke misbruke den. Mat er næring, glede, energi. Mat skal ikke gjøre oss nedtrykt eller stressa. Jeg har kommet veldig langt, jeg synes selv jeg har et bra forhold til mat, men det forholdet krever jevnlig vedlikehold. Vet ikke om du kan bruke dette til noe, men det var nå hva jeg kunne bidra med. Har du eksempel på ukesmeny? Ellers er jeg enig og håper å komme dit du er nå. Anonymkode: 31a86...d02
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Tror det er en myte at man legger på seg av karbohydrater http://nypost.com/2016/12/14/man-eats-nothing-but-potatoes-for-a-year/ Istedenfor sjokolade, spis frukt, og istedenfor potetchips, spis poteter.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 1 minutt siden, Den Lille Heksa skrev: Tror det er en myte at man legger på seg av karbohydrater http://nypost.com/2016/12/14/man-eats-nothing-but-potatoes-for-a-year/ Istedenfor sjokolade, spis frukt, og istedenfor potetchips, spis poteter. Det vet jeg, men jeg føler meg bedre når jeg ikke spiser så mye av det. Anonymkode: 31a86...d02
Pringle Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du eksempel på ukesmeny? Ellers er jeg enig og håper å komme dit du er nå. Anonymkode: 31a86...d02 Det er ikke noe spesielt med det jeg spiser, litt av poenget mitt var at du selv må bestemme hva du skal spise, det viktige er at du får i deg det du trenger og føler deg vel med kostholdet ditt. Hvis du har spiseforstyrrelsesproblematikk, vil spising være vanskelig, men en del av det å være frisk, voksen og selvstendig, er at du tar slike avgjørelser selv. Kanskje kan det hjelpe deg (det hjalp meg) å tenke at du skal være en drømmeforelder for deg selv - den riktige typen snill og streng, du lar ikke barnet ditt leke på motorveien, men du stenger henne heller ikke inn i kottet; hun får spise kake i bursdag, men du lar henne ikke spise kake hele dagen, hver dag.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #9 Skrevet 22. desember 2016 Ikke gi Ts ideer, hun er spiseforstyrret. .... Anonymkode: 91065...59a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #10 Skrevet 22. desember 2016 16 timer siden, Den Lille Heksa skrev: Tror det er en myte at man legger på seg av karbohydrater http://nypost.com/2016/12/14/man-eats-nothing-but-potatoes-for-a-year/ Istedenfor sjokolade, spis frukt, og istedenfor potetchips, spis poteter. Jeg spiser nesten bare karbohydrater og er nesten undervektig Spiser også mye potetgull.... Anonymkode: 85164...21c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #11 Skrevet 22. desember 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke gi Ts ideer, hun er spiseforstyrret. .... Anonymkode: 91065...59a Jeg trenger ikke ideer for å spise lite. Det vet jeg allerede hvordan man gjør. Spør jo bare etter forslag på sunn og god mat. Anonymkode: 31a86...d02
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #12 Skrevet 22. desember 2016 Men hvis du har vært innlagt for spiseforstyrrelser så har du vel fått en spiseplan/oppfølging fra profesjonelle i ettertid? Og skal vel ikke begynne å tenke på å gå ned i vekt når du har vært innlagt og behandlet for undervekt. Random KG-brukere kan ikke gi deg bedre råd enn de som behandler deg og kjenner situasjonen din. Det skjønner du nok. Anonymkode: 883ac...4c4 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #13 Skrevet 22. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du har vært innlagt for spiseforstyrrelser så har du vel fått en spiseplan/oppfølging fra profesjonelle i ettertid? Og skal vel ikke begynne å tenke på å gå ned i vekt når du har vært innlagt og behandlet for undervekt. Random KG-brukere kan ikke gi deg bedre råd enn de som behandler deg og kjenner situasjonen din. Det skjønner du nok. Anonymkode: 883ac...4c4 Jeg er ikke innlagt for spiseforstyrrelser. Det har ikke fokus i det hele tatt. Er ikke undervektig heller. Anonymkode: 31a86...d02
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #14 Skrevet 22. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke innlagt for spiseforstyrrelser. Det har ikke fokus i det hele tatt. Er ikke undervektig heller. Anonymkode: 31a86...d02 Da tar du kontakt med de som behandlet deg for SF og ber om litt hjelp til en kostholdsplan. De kjenner deg, sykdommen og dine behov. Vilt fremmede på internett verken kan eller bør gjøre dette for deg... Anonymkode: 91065...59a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #15 Skrevet 22. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da tar du kontakt med de som behandlet deg for SF og ber om litt hjelp til en kostholdsplan. De kjenner deg, sykdommen og dine behov. Vilt fremmede på internett verken kan eller bør gjøre dette for deg... Anonymkode: 91065...59a Jeg spør jo faktisk bare etter forslag på sunn og god mat. Ikke behøver det være lavkalori heller. Akkurat det kan jeg jo. Slutt å heng deg opp i at jeg har hatt spiseforstyrrelser. Anonymkode: 31a86...d02
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #16 Skrevet 22. desember 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tar du kontakt med de som behandlet deg for SF og ber om litt hjelp til en kostholdsplan. De kjenner deg, sykdommen og dine behov. Vilt fremmede på internett verken kan eller bør gjøre dette for deg... Anonymkode: 91065...59a Skriver under på denne. Kan legge til at jeg har hatt spiseforstyrrelser selv, og ble sterkt rådet av psykolog til å ikke ha fokus på vektnedgang da jeg var i psykisk ubalanse. Og jeg var ikke engang innlagt. Om dette er så viktig for deg, så nevn det for behandler. Sier dette i beste mening. Anonymkode: 72c02...e18
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #17 Skrevet 22. desember 2016 Jeg syns det er lite mat på psykiatrisk. Holder på å dø av sult mellom måltidene. Lite proteiner også. Anonymkode: de325...b9a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #18 Skrevet 23. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er lite mat på psykiatrisk. Holder på å dø av sult mellom måltidene. Lite proteiner også. Anonymkode: de325...b9a Kommer kanskje an på hvor i landet da. Her er det fire måltider hver dag, man kan spise seg så mett en vil, er alltid tilgang til frukt og settes regelmessig ut noe godt på ettermiddagen.. Anonymkode: 31a86...d02
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #19 Skrevet 23. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer kanskje an på hvor i landet da. Her er det fire måltider hver dag, man kan spise seg så mett en vil, er alltid tilgang til frukt og settes regelmessig ut noe godt på ettermiddagen.. Anonymkode: 31a86...d02 Samme her, ser allikevel ikke noe næring i brødskiver og vafler. Alltid tilgang på kaker, kjeks osv, men det blir man ikke mett av. Hadde ofte med meg egen mat Anonymkode: de325...b9a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #20 Skrevet 23. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samme her, ser allikevel ikke noe næring i brødskiver og vafler. Alltid tilgang på kaker, kjeks osv, men det blir man ikke mett av. Hadde ofte med meg egen mat Anonymkode: de325...b9a Nei noen slankekur er det definitivt ikke. Har lagt på meg etter tre uker her. Anonymkode: 31a86...d02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå