Gå til innhold

Smakløs mat uten palmeolje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i grunn i lengre tid stusset over at maten rundt mange varer smaker så enormt mye annerledes enn tidligere. Lenge gikk jeg rundt og trodde det var mine smaksløker som totalt hadde endret seg, dvs helt til jeg kom over saker hvor det bekreftes at palmeoljen har hatt en sentral rolle i smaken på mat. Da skjønner jeg jo hvordan dette henger sammen etter de siste års hysterier med å få fjernet palemoljen fra markedet.

Kan jo feks nevne, Nugatti (smaker forferdelig nå), Pizza Grandiosa (helt forskjellig fra tiden hvor den ble kjent - ekkel smak), Maarud potetgull paprika (grufull), Toro mexikansk gryterett (null å gjøre med den gamle og smaker kun ekkelt). Ja slik ferdigmat som dette er jo ikke optimalt i utgangspunktet, men det er et faktum at det smakte bedre og ikke minst helt annerledes før med palmeolje. Er så irriterende at all mulig hysteri skal fundmentalt forandre på ting hele tiden.

Jeg kjøpte nylig et glass Skippy peanøttsmør i Sverige (den norske uten palmeolje var ubrukelig) som inneholder palmeolje. Smakte himmelsk og det beste jeg har hatt på skiva på veldig lenge.

Hva er din erfaring rundt det her? Har du også reagert på at mange matvarer smaker veldig annerledes enn før?

JA til palmeolje tilbake i matproduktene!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss....palmeolje er sykt, man burde ikke spise det. Samme med rapsolje. Velg kaldpresset kokos- elller olivenolje.

Anonymkode: edb8b...6d7

• Liker 2
Skrevet

Overlever at smaken på mat forandres så lenge vi ikke tilsetter palmeolje! 

Anonymkode: 44e95...328

• Liker 3
Skrevet

Grunnen til at man ikke skal bruke palmeolje har vel mindre å gjøre med at den ikke er bra for oss enn at produksjonen av den fører til avskoging av regnskogområder.

Vil du virkelig at Amazonas skal forsvinne bare for at du skal få kose deg med Nugatti slik den smakte før?

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, revidert_utkast skrev:

Jeg har i grunn i lengre tid stusset over at maten rundt mange varer smaker så enormt mye annerledes enn tidligere. Lenge gikk jeg rundt og trodde det var mine smaksløker som totalt hadde endret seg, dvs helt til jeg kom over saker hvor det bekreftes at palmeoljen har hatt en sentral rolle i smaken på mat. Da skjønner jeg jo hvordan dette henger sammen etter de siste års hysterier med å få fjernet palemoljen fra markedet.

Kan jo feks nevne, Nugatti (smaker forferdelig nå), Pizza Grandiosa (helt forskjellig fra tiden hvor den ble kjent - ekkel smak), Maarud potetgull paprika (grufull), Toro mexikansk gryterett (null å gjøre med den gamle og smaker kun ekkelt). Ja slik ferdigmat som dette er jo ikke optimalt i utgangspunktet, men det er et faktum at det smakte bedre og ikke minst helt annerledes før med palmeolje. Er så irriterende at all mulig hysteri skal fundmentalt forandre på ting hele tiden.

Jeg kjøpte nylig et glass Skippy peanøttsmør i Sverige (den norske uten palmeolje var ubrukelig) som inneholder palmeolje. Smakte himmelsk og det beste jeg har hatt på skiva på veldig lenge.

Hva er din erfaring rundt det her? Har du også reagert på at mange matvarer smaker veldig annerledes enn før?

JA til palmeolje tilbake i matproduktene!

Nederst i linken du satte inn står det at man bør si nei til palmeolje - av miljøhensyn. At regnskogen forsvinner vil gå ut over hele verden, også oss.

Jeg har ikke merket noen forskjell i smak. Men du kan jo kjøpe daim eller lignende, den har fortsatt palmeolje tror jeg. Så den kjøper jeg ikke mer.

• Liker 1
Skrevet

Slutt å spis drittmat og lag maten din selv?

Anonymkode: 84dfd...f52

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, Tvist skrev:

Nederst i linken du satte inn står det at man bør si nei til palmeolje - av miljøhensyn. At regnskogen forsvinner vil gå ut over hele verden, også oss.

Jeg har ikke merket noen forskjell i smak. Men du kan jo kjøpe daim eller lignende, den har fortsatt palmeolje tror jeg. Så den kjøper jeg ikke mer.

1 time siden, Minya skrev:

Grunnen til at man ikke skal bruke palmeolje har vel mindre å gjøre med at den ikke er bra for oss enn at produksjonen av den fører til avskoging av regnskogområder.

Vil du virkelig at Amazonas skal forsvinne bare for at du skal få kose deg med Nugatti slik den smakte før?

Delte meninger om hva som er best for regnskog og hva som er mest bærekraftig, så dette samvittighetskortet om nugatti > regnskog føler jeg ble tidlig gitt ut.

" motsetning til soya og de fleste andre vekster som må produseres en gang i året, produserer et palmetre frukt året rundt. Dette gir en høy avkastning av palmeolje på et relativt lite areal. Av denne grunn frembringer et palmetre mer olje per dekar enn en hvilken som helst annen vegetabilsk olje gjør.[trenger referanse] For eksempel kan en bonde produsere 18 liter maisolje, eller 35 liter bomullsfrøolje, eller 48 liter soyaolje på ca fire dekar - dvs 4000 m2. (1 dekar = 1000 m2 ) På den samme areal jord kan man produsere 635 liter palmeolje. I forhold til arealbruk, ville man trenger å plante 13 dekar soya eller 35 dekar korn for å produsere like mye olje fra bare ett dekar palmeolje. Soyadyrking krever 13 ganger mer jord for å produsere den samme mengde olje, med bruk av plantevernmidler. Et palmetre dyrkes en gang og vil bære frukt i 25 år, så jorda vil raskt gå tilbake til sin naturlige tilstand uten å skade miljøet. Mer soyaolje produseres årlig på verdensbasis enn noen annen olje. Dette betyr at millioner av dekar jord blir destruert under soya dyrking. Mer jord som Amazonas blir planert og skoger og dyrelivhabitater blir ødelagt for å møte den økende etterspørselen etter soyaolje. Å bytte fra soya- til palmeolje er ikke bare et sunnere alternativ, men ville spare utallige dekar jord fra stor skade på miljøet. I Amazonas har vi ingen anelse om hvor mange sjeldne plante - og dyrearter som blir utryddet på grunn av profitt. http://www.coconutresearchcenter.org/soy-deception-article.htm "

" Nå har jeg lest endel om palmeolje, og jeg ser att den i følge dere fortrenger regnskog? Hva er alternativet dere vil foreslå? Soyaolje kanskje? Den harskner fort, og er uegnet til f.eks sjokolade. Og krever vel 10 ganger dyrkningsarealet! Solsikkeolje kanskje? Igjen uegnet til f.eks sjokolade. Harskner fort. Krever 12 ganger dyrkningsarealet i forhold til palmeolje! Mettet, umettet fett? Jada, vet det. Men ifølge nyere forskning er ikke palmeolje så farlig som noen skulle ha det til, her kunne jeg linket til veldig mange artikler, men foreslår heller att dere selv tar ett søk. Det ble litt for mye treff både den ene og den andre veien. Spør du meg virker det som hysteri på ene siden, mot ganske mye fornuft på andre siden. Ja, vi fordriver regnskog, men vi blir også stadig flere mennesker, sånn sett er det uungåelig og fordrive regnskog om man vil opprettholde tilgang. Palmeolje som selges idag er sertifisert, om den selges lovlig, dyrkes på områder som "gjenvinnes", og er sånn sett mindre skadelig for regnskog enn annen olje som uansett krever minst 6 x arealet. (husker i farta ikke hvilken olje det er). Hysteri! "

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å spis drittmat og lag maten din selv?

Det er selvsagt det beste, men virkeligheten er nå en gang slik at vi ikke alltid står å kokkererer maten vår fra A til Å. Dog er dette en debatt om maten smaker annerledes uten palmeolje, og ikke en moralpreken ala Hellstrøm.

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet

Palmeolje er faktisk ikke et hysteri. Det er et veldig viktig tema. Jeg har fjernet alle matvarer med palmeolje fra kostholdet mitt, og merker ingen negativ smaksforskjell. 

Skrevet

Har ikke satt meg helt inn i dette med palmeolje, men det er vel ikke utenkelig at fordømmelsen av palmeolje bygger på en misforståelse. Det er ikke akkurat første gangen det skjer.

Hvis det stemmer at man trenger mindre plass for å utvinne palmeolje har det mye å si. Det er jo der misforståelsen ligger når det kommer til f.eks. økologisk mat - at man fokuserer på andre ting enn det aller viktigste, nemlig at vi lar så mye land som mulig stå urørt.

Skal sette meg ned og lese litt. Kom gjerne med tips til lesestoff (fra uavhengige kilder)!

Anonymkode: 9d58d...050

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss....palmeolje er sykt, man burde ikke spise det. Samme med rapsolje. Velg kaldpresset kokos- elller olivenolje.

Hva er galt med rapsolje?

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Minya skrev:

Da burde vi jo bare byttet til bærekraftig palmeolje.

• Liker 1
Skrevet

Med mindre du har A/B-testet de samme produktene med og uten palmeolje så tviler jeg litt på hvor reell denne forskjellen faktisk er. Om du faktisk liker den maten du nevner tror jeg uansett du har et stort problem med smaksløkene dine. :P

Skrevet

Kjøper kun mat fra produsenter som benytter palmeolje  

Anonymkode: 7c636...dbd

• Liker 2
Skrevet

Kjenner ikke forskjell på verken pizza, gryterett eller nugatti.  Men nå spiser jeg ikke slik mat hver dag heller. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Citpensacola skrev:

Med mindre du har A/B-testet de samme produktene med og uten palmeolje så tviler jeg litt på hvor reell denne forskjellen faktisk er. Om du faktisk liker den maten du nevner tror jeg uansett du har et stort problem med smaksløkene dine. :P

Har kjent det selv og kjenner flere som mener akkurat det samme...
Men det gjelder ikke bare ferdigmat (Er ikke så glad i det uansett,da jeg reagerer på saltinnholdet)
Men ganske mange matvarer inneholdt palmeolje, skal ikke se bort ifra at over 70% inneholdt palmeolje og verstingene; Sjokolade, tacoskjell og kjeks, (mye barnemat inneholdt palmeolje)

Smaken har forandret seg :) 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rapsolje er bedre enn f.eks melange eller annet fett som blir hardt i kjøleskap. Nå snakker jeg da om mat som skal stekes. Ikke stek mat i kaldpresset olje! Extra virgin olivenolje som er det sunneste blir ødelagt hvis den blir varmebehandlet. Og kokosolje er absolutt ikke å anbefale. 

Anonymkode: 45a59...a7b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og kokosolje er absolutt ikke å anbefale. 

Anonymkode: 45a59...a7b

Stemmer. Kokosolje er en av de dummeste mattrendene på lenge.

Skrevet
12 timer siden, Citpensacola skrev:

Med mindre du har A/B-testet de samme produktene med og uten palmeolje så tviler jeg litt på hvor reell denne forskjellen faktisk er. Om du faktisk liker den maten du nevner tror jeg uansett du har et stort problem med smaksløkene dine

Er det ikke det jeg har gjort da? Når jeg har smakt maten med og uten palmeolje og reagerer på smaksforskjellen? Men for all del, du må jo gjerne få lov til å tro jeg sitter her på forumet og juger.

Denne type ferdigmat selges i bøtter og spann i Norge, så at det skulle være noe alvorlig galt med mine smaksløker fordi jeg inntar (har inntatt blir det nå om dagen) dette i ny og ne blir tøysete å si. Når det er sagt, er det selvsagt EN positiv ting med at den maten nå smaker dritt. Og det er at jeg ikke lenger kjøper den, men velger andre alternativer eller bruker 10 min ekstra på kjøkkenet for å lage maten fra bunn av. Tro meg, det siste der er absolutt det jeg foretrekker mest, men pga lettvinthet har altså valget falt på ferdigprodukter fra tid til annen. Noe jeg helt sikkert ikke er unik med å gjøre i dette ganske land.

12 timer siden, Boomonster skrev:

Men nå spiser jeg ikke slik mat hver dag heller.

Det gjør ikke jeg heller om det var det du antydet. Men jeg tror neppe det kun går i friske råvarer, fisk, grønnsaker, retter kokket fra bunnen av, og alle verdens helsemessige/miljømessige produkter her inne.

Og hva angår det å være så moralsk korrekt, så vedder jeg ganske mye på at sko/klesskapet ikke akkurat har en historie bak seg fra Kina som er skapt i himmelen. Skal man være helt trygg på å ikke forbruke varer som er produsert på en "lumsk" måte, så må man jo flytte ut i skauen og virkelig leve RETT FRA NATUREN. Men vil tippe det der er ganske uaktuelt? :laugh:

• Liker 2
Skrevet

Merker ikke noe forskjell på smaken jeg. Syns det er like godt, om så ikke bedre. Nei til palmeolje!!!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har kuttet ut alle produkter som inneholder palmeolje. Jeg er faktisk ganske stolt over at jeg har blitt så flink til å lese på innholdslisten. Jeg har ikke fått med meg at mange produkter har byttet bort palmeoljen. Det er i så fall veldig bra, det viser at forbruerne faktisk kan påvirke produsentene! Jeg skal jammen ta en titt på noe av det jeg har sluttet å kjøpe, som diverse kjekstyper og sjokolade. Skulle det vise seg at den nye smaken er mindre god, så er ikke det noe stort tap, jeg har klart meg uten disse varene nå i flere år. Men jeg har liten tro på at smaken skal bli dårligere. Palmeolje har vært så veldig utbredt fordi det er råbillig, ikke fordi smaken er god. All smak er en vanesak. Går du inn for det, klarer du garantert å venne deg til nye smaker, TS.

Endret av Hulderen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...