Gå til innhold

Flyskrekk + Dårlig vær = Lyst til å droppe turen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til Spania i jul, og jeg har kjempe flyskrekk! Ser at det er meldt mye vind og dårlig vær både tur/retur turen, og kjenner at jeg ikke har lyst til å dra.. Jeg er livredd for å fly, men når det i toppen blir dårlig vær nå så vil jeg heller bare bli hjemme i julen..
Skal fly med flyselskapet SAS

Hva skal jeg gjøre? Drar jeg ikke så skuffer jeg en far som må sitte alene på julaften.. 
Hjelper det å få medikamenter fra legen? Beroligende? Erfaringer?

Hjelp :( 

Anonymkode: 1a6c2...0c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Ring legen din asap, og be om å få beroligende. Vet om flere som får utskrevet 2 stk for hver utenlandstur pga flyskrekk De sier det hjelper, men jeg har ingen erfaring.

Skrevet

Ta deg sammen og reis. Herregud, du har mye større sjanse for å omkomme på vei til flyplassen enn i løpet av flyturen. 

Anonymkode: 8bf9e...14b

• Liker 6
Skrevet

Hvis det er meldt så dårlig vær at det kan være farlig å fly, vil flyet bli innstilt. Pilotene legger opp til en rute der de styrer unna det verste været, og været i 10.000 meters høyde er uansett noe helt annet enn det været som er meldt på bakken. 

Anonymkode: f16a1...02e

• Liker 7
Skrevet

Det er veldig trygt å fly og flyselselskapene tar ingen sjanser så de flyr ikke hvis været ikke tillater det! :) hvis du er veldig bekymret kan du snakke med fastlegen din og få beroligende tabletter. 

Anonymkode: f2bf5...509

Skrevet

Jeg hadde veldig flyskrekk, helt til jeg leste at flykroppen er laget for å kunne tåle kraften av de verste stormene jorden kan lage. Når de velger å ikke fly pga dårlig vær, er det egentlig kun fordi det kommer til å være ubehagelig for de som reiser. Turbulens er ikke farlig! Materialet flykroppen er laget av vil av naturlige grunner knirke og knake litt, fordi flykroppen skal kunne røre på seg litt. Hadde den vært helt stiv ville kreftene i lufta revet flyet i biter. Flyet er laget for å fly, uansett vær. Mange sier faktisk at det er mer turbulens i pent stille vær, da det danner seg stillestående luftlommer som føyet "faller" litt i når det passerer dem. Men det som kjennes ut som et fall på flere hundre meter er i virkeligheten veldig lite. 

Dette går bra.

Anonymkode: 54d27...253

• Liker 2
Skrevet

Chiiiiiiill. Det går jo bra!

Anonymkode: c1c98...05e

Skrevet

Hvis du tenker at for det første så er det minimal sjanse for en ulykke i utgangspunktet. Hvis vi deretter bryter det videre ned så er årsaken til de fleste ulykker menneskelig svikt, ikke sant? Hva skjer når det er dårlig vær?

Jo.. De som sitter og kjeder seg bak spakene må virkelig skjerpe sansene sine, noe som i mitt hode føles betryggende. 

Så jatakk til litt dårlig vær når jeg reiser :)

Kos deg på tur!

Anonymkode: 75fe5...6be

Skrevet

TS her. Det jeg er mest redd for er en turbulent tur. Var på utenlandstur i sommer, og hadde mitt livs værste flytur hjem igjen.. Var så mye turbulens at jeg kastet opp hele veien! 

Og siden det er meldt ganske ukurant vær så blir jeg dårlig av bare tanken..

Skrevet

Du kan selvsagt be legen om noe beroligende, og ja: det hjelper!!

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det jeg er mest redd for er en turbulent tur. Var på utenlandstur i sommer, og hadde mitt livs værste flytur hjem igjen.. Var så mye turbulens at jeg kastet opp hele veien! 

Og siden det er meldt ganske ukurant vær så blir jeg dårlig av bare tanken..

:rolleyes: 

Anonymkode: 27170...3ad

• Liker 1
Skrevet

Be om beroligende.

Og det er sant som en over her sier. Flykroppen tåler de verste stormene. Og vingene kan nesten bøye seg til en V.

Skrevet

Et par skarpe på flyplassen gjør jobben for meg ;)

Skrevet

Har dere erfaring fra medikamenter da? Valium?? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere erfaring fra medikamenter da? Valium?? 

Det funke fjell. Har ikke flyskrekk selv, men sobril eller valium funker mot "alt som er skummelt". Selv om jeg ikke ahr flyskrekk pleier jeg å hive innpå en par beroligende + noe alkohol før lange flyturer. Da sover jeg hele vegen. Alkohol anbefales dog ikke å blande med om du er uerfaren.

Anonymkode: 1cf5f...736

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til Spania i jul, og jeg har kjempe flyskrekk! Ser at det er meldt mye vind og dårlig vær både tur/retur turen, og kjenner at jeg ikke har lyst til å dra.. Jeg er livredd for å fly, men når det i toppen blir dårlig vær nå så vil jeg heller bare bli hjemme i julen..
Skal fly med flyselskapet SAS

Hva skal jeg gjøre? Drar jeg ikke så skuffer jeg en far som må sitte alene på julaften.. 
Hjelper det å få medikamenter fra legen? Beroligende? Erfaringer?

Hjelp :( 

Unødvendig å spesifisere at SAS er et flyselskap. Det vet alle.

Anonymkode: 36458...10c

• Liker 1
Skrevet

Tenk på at ingen flyturer er prikklike, så du kommer sannsynligvis ikke til å oppleve det samme som sist. Det fikk jeg erfare en gang jeg skulle ta fly i full storm. Folk var kritthvite og hysteriske før avgang, men det viste seg å være helt unødvendig, for det var ikke antydning til turbulens engang! Det må ha vært en erfaren pilot, skjønner det ikke enda.

Mens en gang opplevde jeg kraftig turbulens i strålende vær. Så min erfaring er; ikke tenk så masse og det kommer mest sannsynlig til å gå kjempebra! :)

• Liker 1
Skrevet

Bare tenk på at det finnes stormchasers som faktisk flyr gjennom orkaner. Fly er bygd for å tåle uvær, men kommersielle fly unngår det likevel for å sikre komforten til passasjerene :) 

Skrevet
5 timer siden, hjertesukka skrev:

Tenk på at ingen flyturer er prikklike, så du kommer sannsynligvis ikke til å oppleve det samme som sist. Det fikk jeg erfare en gang jeg skulle ta fly i full storm. Folk var kritthvite og hysteriske før avgang, men det viste seg å være helt unødvendig, for det var ikke antydning til turbulens engang! Det må ha vært en erfaren pilot, skjønner det ikke enda.

Mens en gang opplevde jeg kraftig turbulens i strålende vær. Så min erfaring er; ikke tenk så masse og det kommer mest sannsynlig til å gå kjempebra! :)

Tusen takk, dette hjalp meg! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...