Babi Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Jeg er ansatt som vikar for ei i fødselspermisjon, kontrakten går ut i juni neste år og jeg begynte i juli i år. Har tidligere hatt engasjementer og vikariater i samme bedrift, og vært ansatt totalt ca i 2 år. I fjor var jeg ikke i arbeid jan-okt, og har altså ikke tjent opp feriepenger annet enn fra NAV (foreldrepenger), som jeg fikk utbetalt i sommer. Har derimot hatt kortere vikariater og ekstravakter fra oktober. Er først nå jeg har fått et såpass langt vikariat. Nå i romjulen fikk jeg tilbud om ubetalt ferie. Og da fikk jeg lov å ta enkeltdager, dvs kun 27-30.des som er ordinære arbeidsdager når man ikke jobber turnus. Neste år (fra januar) skal jeg på kurs/omskolering til et annet yrke, som altså ikke har noe med min nåværende stilling å gjøre (men som gjør at jeg kan begynne i ny jobb med en gang kontrakten min går ut), og som jeg tar og betaler privat. Kurset er delvis nettbasert men krever tilstedeværelse i 1-4 dager i mnd. Kan jeg da bruke opptjente feriedager og feriepenger fra i år til å dekke inn disse? Eller må jeg søke permisjon for enkeltdager? Permisjonen blir i så fall ulønnet? Finner ikke noe særlig informasjon om dette, annet enn at 3 uker må tas sammenhengende i fellesperioden og da har jeg jo kun en uke og en dag som jeg kan fordele utover året...?
Glitnir Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Det er opp til din arbeidsgiver - du kan søke om ferie eller ulønnet permisjon alt ettersom du ønsker, men du kan ikke kreve noe. Dette med tre uker sammenhengende ferie på sommeren kan avvikes dersom arbeidsgiver og arbeidstaker er enige om det - du kan fint ta hele ferien som enkeltdager. Vær obs på at du heller ikke kan kreve fri av noen type til dette kurset med mindre dette er avtalt på forhånd, så håper du har sjekket med arbeidsgiver. Arbeidsgiver bestemmer når du tar ferie (med de begrensninger som er beskrevet i ferieloven).
Serafina. Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 Det er klart du kan bruke opptjente feriedager iforbindelse med kurs, hvis du og arbeidsgiver er enige om det. Tre ukers sammenhengende sommerferie kan fravikes, som det blir sagt over her. Snakk med arbeidsgiver og Finn en løsning som passer for begge parter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå