AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Hei, jeg har en venninne som mottar sosialstønad og hun må opplyse om alle penger hun får. Derfor pleier hun å få inn penger på min konto. Ikke mye, men sånn 3000 innimellom. Kan jeg bli straffet for dette? Anonymkode: 63a56...88a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Hvor kommer pengene fra? Anonymkode: f009d...16c
Insanomanical Skrevet 21. desember 2016 #4 Skrevet 21. desember 2016 Ja du fungerer som en økonomisk proxy som villeder nav. Det er bedrageri.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #5 Skrevet 21. desember 2016 Hvordan går det til? Tjener hun penger hun setter inn på din konto? For da er det vel du som skatter av de? Dvs du taper penger om du gir alt til henne, da du blir trekt i skatt Anonymkode: faf06...38a
Million Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan går det til? Tjener hun penger hun setter inn på din konto? For da er det vel du som skatter av de? Dvs du taper penger om du gir alt til henne, da du blir trekt i skatt Anonymkode: faf06...38a Nå surrer du fælt. Hvordan skal man egentlig skatte av penger som står på konto? Dette er penger som hun venninnen sannsynligvis får av slektninger, hvis jeg skal tippe. Uansett om det er penger fra jobb, har arb.giver allerede trukket skatten før de utbetales til konto. Kontoeieren/trådstarter betaler ikke fem øre i hverken skatt eller noe annet. Endret 21. desember 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 Om dette er penger som ville gjort at hun ville blitt trukket i sosialstønad, evt. ikke fått stønad i det hele tatt dersom disse pengene var synlig på hennes egen konto (og derfor synlig for NAV), så vil jeg si ja. Man kan i prinsippet bli bli straffet for deltakelse i kriminell aktivitet, inkludert bedrageri. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg fått stanset det så raskt som mulig. Om hun en gang slurver og blir tatt, så vil de potensielt undersøke pengekildene hennes. Hvis noen da finner spor til din konto, så kan du i prinsippet bli tiltalt som medsammensvoren. I praksis skal det nok en del til, men jeg ville uansett ikke tatt sjansen. Anonymkode: 095f3...dd2 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 Ingen bryr seg om de tre tusen kronene. Om det er straffbart eller ikke spiller ingen rolle. Politiet bryr seg ikke, Nav bryr seg ikke, ingen bryr seg. Det finnes folk som svindler felleskassa for millioner uten konsekvenser. Folk svindler arbeidsgiveren sin for millioner stort sett uten konsekvenser. Det er bare den lille promillen av alvorlig økonomisk kriminalitet som blir avdekket. Når politiet eller nav først bruker resurser på en saker det så oppsiktsvekkende at det havner i mediene. Anonymkode: 9ceab...7ba
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 Ja, dette er kriminelt. Du skjuler svindel. Skal jeg ta sterkt i, mener jeg det er hvitvasking. Istedet bør du opplyse nav om disse pengene. Tenk på at hun stjeler fra de som virkelig trenger disse pengene. Anonymkode: f312e...105
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Har gjort det selv. Eller fått av min mor i kontanter. Da jeg gikk på sosialstønad fikk jeg 2000 kr av min mor i bursdagsgave, øremerket klær til meg selv (alt annet gikk til barna eller faste utgifter). Da fikk jeg de kontant fordi Nav ikke skulle finne det ut, siden de da hadde trekt meg tilsvarende. Anonymkode: 8b689...0a5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har gjort det selv. Eller fått av min mor i kontanter. Da jeg gikk på sosialstønad fikk jeg 2000 kr av min mor i bursdagsgave, øremerket klær til meg selv (alt annet gikk til barna eller faste utgifter). Da fikk jeg de kontant fordi Nav ikke skulle finne det ut, siden de da hadde trekt meg tilsvarende. Anonymkode: 8b689...0a5 Det er jo egentlig ganske ille - at en i en presset økonomisk situasjon ikke skal kunne motta et par tusen som hjelp av foreldre. Selv har jeg aldri fått sosialstønad, men jeg har i perioder (bl a etter en skilsmisse) trengt litt hjelp av mine foreldre. Både de og jeg har tenkt på det som "hjelp på livets vei", og ikke noe som skulle rapporteres hverken hit eller dit. Anonymkode: 7b73c...36a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå