Gå til innhold

Gravid, og har hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er gravld i uke 5, og lurer på om jeg kan være som vanlig med hunden min? Går det fint å plukke opp bæsj, klippe pelsen hans og pusse tennene hans? Har lest at man skal være forsiktig med katter, men finner ikke noe klart svar om hunder.. 

Anonymkode: 5cd44...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med forsiktig med hunden? 

Tenker du på Toxoplasma? Det er en parasitt, som utekatter, eller katter som fanger mus/rotter kan få. Om ikke hunden din er en rotte/musefanger burde ihvertfall ikke det være et problem vil jeg tro. Men dobbeltsjekk med veterinær, de burde vite det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare kattebæsj. Pga toxoplasmose.

Med hund må den nesten først ha rotet i jorda med snuten i kattebæsj, så slikket deg i ansiktet så du får det i deg. Altså:skal hardt gjøres:)

Anonymkode: 76105...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare kattebæsj. Pga toxoplasmose.

Med hund må den nesten først ha rotet i jorda med snuten i kattebæsj, så slikket deg i ansiktet så du får det i deg. Altså:skal hardt gjøres:)

Eller spise en rotte/mus, som noen hunder faktisk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kaffefrøken skrev:

Eller spise en rotte/mus, som noen hunder faktisk gjør.

Hva har rotter og mus med saken å gjøre? Det er katt som er vert for parasitten, det er hos katt den formerer seg og også er i avføringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tror du egentlig denne parasitten kommer fra? Den kommer oftest fra mus og rotter som får en infeksjon, toxoplasmaen lurer rotter/mus til å oppsøke katter. Katten er mellomleddet, ja, og det er i dens tarm den utvikler seg. 

Synes du burde lese deg opp litt før du kommenterer :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har rotter og mus med saken å gjøre? Det er katt som er vert for parasitten, det er hos katt den formerer seg og også er i avføringen?

Akkurat nå, Kaffefrøken skrev:

Hvor tror du egentlig denne parasitten kommer fra? Den kommer oftest fra mus og rotter som får en infeksjon, toxoplasmaen lurer rotter/mus til å oppsøke katter. Katten er mellomleddet, ja, og det er i dens tarm den utvikler seg. 

Glemte å sitere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du bør lese deg opp for du skjønner ikke engang hva et vertsdyr er. Parasitten trenger en katt! for å formere seg. Ikke en mus, fugl eller hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du bør lese deg opp for du skjønner ikke engang hva et vertsdyr er. Parasitten trenger en katt! for å formere seg. Ikke en mus, fugl eller hund. 

Vet du hva? les hva jeg skriver før du kommenterer. Katten er mellomleddet og det er i dens tarm den utvikler seg!

http://www.petmd.com/dog/conditions/infectious-parasitic/c_dg_toxoplasmosis

Her har du en kilde, om ønskelig. På at også hunder kan bære den. 

Endret av Kaffefrøken
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? les hva jeg skriver før du kommenterer. Katten er mellomleddet og det er i dens tarm den utvilker seg!

http://www.petmd.com/dog/conditions/infectious-parasitic/c_dg_toxoplasmosis

Her har du en kilde, om ønskelig. På at også hunder kan bære den. 

Men hvorfor villeder du og skremmer ts og sier at hunden hennes kan gi henne toxoplasma om den spiser mus! Den kan jo ikke det! Fordi parasitten ikke formere seg i hunder! Men i katt.

Det kommer ikke toxoplasmose parasitter ut av rumpa til ts sin hund. Basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor villeder du og skremmer ts og sier at hunden hennes kan gi henne toxoplasma om den spiser mus! Den kan jo ikke det! Fordi parasitten ikke formere seg i hunder! Men i katt.

Det kommer ikke toxoplasmose parasitter ut av rumpa til ts sin hund. Basta.

Åh herremin, jeg ba TS ta det opp med en veterinær for sikkerhetsskyld. Har aldri påstått at det kommer toxoplasma parasitter ut av rumpa på hunden. 

Poenget mitt var at hunden kan bli syk, opptre på en skadelig måte på grunn av sykdommen.

Toxoplasma kan kun smitte mennesker gjennom rått kjøtt og katter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund spiser både kattebæsj og mus :p. 

Men jeg gidder ikke stresse med å ta noen hensyn, tror sjangsen er veldig liten 

Anonymkode: 21c28...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av jordmor om at det er greit med hund, men alltid lurt å være ekstra forsiktig, så her er det samboer som har jobben med å plukke opp når vi går tur sammen :P og ellers så er det pose og grundig håndvask som gjelder (men det er det forsåvidt ellers også). 

Testet forøvrig for toxoplaksmose når jeg tok blodprøver, og den kom tilbake negativ :) 

Anonymkode: 89355...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to store hunder,tar ingen forhåndsregler. Vi lever som normalt, og gammeldyret sover som vanlig i senga sammen med meg☺️

Anonymkode: 7d77c...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sist på TV her i går om at folk smittes mest gjennom det å spise kjøtt som ikke er skikkelig gjennomstekt.

En testes for dette i løpet av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...