Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skulle kjøpe lys til juletreet i går, men ble så overveldet av utvalget at vi kom hjem uten noe som helst. :roll:

Dere som har hatt juletrelys før: hva funker best?

Vi har sett ulike varianter av tradisjonelle lys (med og uten klemme, store og små pærer, lange eller korte lys), og vi har sett ulike varianter av lysslynger (enkle pærer eller stjerner/hjerter/blosmter formede pærer, tett plasserte lys eller få med store mellomrom etc). Det eneste vi vet er at vi vil ha hvitt lys, altså vanlige pærer.

* Kan man skifte pærer på slike lysslynger eller må man ha tradisjonelle juletrelys for å kunne skifte pærer? (Dette er viktig da vi er miljøbevisste og ikke liker bruk-og-kast mentaliteten).

* Hvor mange lys bør det være på tråden? Vi tenker oss et middels stort tre, altså ikke et lite som står på bord og ikke så stort det fyller en hall, men grei stuestørrelse.

* Er det noen merker e.l. som er bedre eller dårligere enn andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaffegjesten
Skrevet
* Kan man skifte pærer på slike lysslynger eller må man ha tradisjonelle juletrelys for å kunne skifte pærer? (Dette er viktig da vi er miljøbevisste og ikke liker bruk-og-kast mentaliteten

Har kjøpt juletrelys m/16 lys på loppis - kostet ca 5 kr, og det er mye billigere enn en eneste pære til et normalt juletrelyssett.

Noen juletrelys har utrolig dyre pærer, sjekk det. De aller fleste jultrelysslynger kan du bytte pære på. Husk da på at hvis det er slike mikropærer - f eks 24 stk i serie - da må du finne den ene/flere som er gått for å få alle til å lyse. Så monterer du det ute - lyset går og hva gjør du? Og den dagen lyset går er det 20 minus ute eller mer og mye snø og du (kanskje du er så heldig at mannen din må?) står å leter etter den ene pæren som er gått, bare "litt" blåfrosen på hendene, men til slutt får du det til. Så kommer du inn, ønsker deg kos av kjæresten for at du fikk det til - h*n sier aldri i verden - du er alt for kald! Hva skjer - julen ødelagt. ...................Går og henger seg i neste akt.

Vel det er ikke helst sikkert det blir sånn, men jeg kjøper aldri noen lysslynge med mange slike mikropærer. Alt for dårlige pærer og holdere - dømt til å bli problemer. Kan alt om det!

Skrevet
Så monterer du det ute - lyset går og hva gjør du?

Nå skal vi ha juletreet i stua da... så frostbitt er ikke noe problem. Bruk og kast er et større problem.

Andre med erfaringer?

Skrevet

Helt vanlige hvite gammeldagse lys (16 stk)- med klemme... Fungerer greit den ene gangen i året. Har hatt dette settet i 6-7 år og ennå ikke vært nødt til å bytte pære.

Sikkert kjedelig sammenliknet med mange av de nye fancy lyskjedene, men det er nå dette med tradisjoner i jula, da. :wink:

Dere blir sikkert fornøyd uansett hva dere kjøper, for det blir en del av nettopp DERES tradisjon.

Skrevet

[quote="Cata"

Dere blir sikkert fornøyd uansett hva dere kjøper, for det blir en del av nettopp DERES tradisjon.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror alle juletrelys til normal pris har mulighet for å skifte pærer. Det er sikkert lurt, slik som det ble nevnt over her, å sjekke om pæra er standard eller om du må lete land og strand rundt for å finne den.

Ellers er min personlige mening at 16 lys er sørgelig lite til et vanlig juletre. Vi har to lyssett med litt små, nette lys (altså 32 tilsammen, og det blir kjempeflott. Lysene er noe av det viktigste på treet, synes jeg.

Skrevet

Hvis det er "point of no return" som er problemet, dvs.valget.....så trekk lodd. Skriv ned alternativene på lapper og trekk lodd før du går hjemmefra. :ler:

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Possum:

Det har du sikkert rett i. Problemet er bare å få kjøpt de hersens greiene! Jeg er av den type mennesker som har skikkelig vanskelig for å ta et valg, og jo mer å velge mellom jo verre er det. Blir helt omtåket når jeg står der i butikken med de ørten forskjellige variantene, kjenner besluttsomheten min glir ut av kroppen og legger seg som en seig suppe ved føttene...

Men så går et lys/flere lys opp.....................

Mange vil ha flere lysrekker..............

16 lys i to rekker? Kan ikke gå bra! Så står du der og sammenligner de to lysrekkene - hvilken lyser best? Du holder opp to lyspærer i hendene dine - sammenligner, men problemet er at det feil på begge lysrekkene - du får støt og faller død om!

Så står partneren din tilbake og tenker ja ja - det var den jula.

Er ikke sikkert det går sånn. Man kan få en fin jul med bare 16 lys også. Det har jeg, 16 lys ute og inne - uten feil. Dessuten har jeg kone og 2 barn jeg er glad i. Gleder meg til jul jeg - se ungene få gave, akevit og ribbe - skal bli knall. Kona og jeg vi har kjøpt oss en reise til våren vi-bare oss to. Det er vår gave til hverandre.

Skrevet

Vi har fargede juletrelys ( 16 stk ) med klemme.

I fjor var det vel de ikke lyste og vi fant pæren, byttet og de lyste igjen.

De er ikke av de dyre pærene, så jeg vil tro de er av den "normale" typen.

Jeg ville ikke kjøpt disse lysslyngene med mikropærer.

Jeg har en sånn slynge som jeg kjøpte i fjor. Har ikke brukt den enda da jeg ikke hadde noe sted å ha den fordi jeg ikke fant en måte å henge den opp på ( jeg trodde det fulgte feste med ) :oops:

Men skulle pærer gått på den, så ville det blitt masse knoting og sånt, for å finne den ene pæren som er gått.

Vi har brukt vanlige juletrelys så lenge jeg kan huske og de anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...