AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Ikke det? Jo, om du holdt på å dø av sult. Nei, du har alt og er mett. Vil du ta imot mat fra en fremmed da? Ikke jeg. Kjenner ikke vedkommende. Og vet ikke hva maten har vært borti. Ser på fb og annonse i aviser før jul. Julemesser. Der selges veldig mye spiselig som private selger. Kransekake, formakker, julekaker, karameller. For å nevne noe. Ting som er bakt hjemme hos folk, du ikke aner noe om. Julemesse er populært. Det er ikke bare mat,men også hobbyartikler. Masse folk. Folk er veldig ukritisk til dette. Folk er flinke, og de fleste er vel hygienisk, men det vet Du ikke. Jeg kjøper aldri noe spiselig på sånne plasser Anonymkode: 30fc7...b6e
skruf Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 (endret) Carpe diem sier jeg bare og spiser med begge hendene Jeg tar absolutt imot mat og smaker på alt. Har t.o.m fått servert mat i ei jordhytte i Uganda der hygienen ikke akkurat var som i den vestlige verden. Til nå så har det gått helt fint Edit; og det er ikke akkurat pga jeg holder på å dø av sult! Jatakk sier jeg, og koser meg med all den gode maten. Vinn-vinn hvis det er noe fra andre land som jeg ikke har smakt før. Edit; Jeg skrev at det har gått helt fint, men ved nærmere ettertanke så fikk jeg salmonella i Kenya og en runde til med salmonella på Seychellene. Men det gikk helt fint, fikk jo behandling for det. Uansett; var verdt det, tenk hvor mye godt man går glipp av hvis man skal spise helt trygt hele tiden. Endret 21. desember 2016 av skruf 8
Fjaselina Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Eg tek imot, kjøper gjerne ukjent mat, likar å smake på nye ting. Det må vere kjedelig å gå gjennom livet og vere redd for å bli sjuk... 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 59 minutter siden, Fjaselina skrev: Eg tek imot, kjøper gjerne ukjent mat, likar å smake på nye ting. Det må vere kjedelig å gå gjennom livet og vere redd for å bli sjuk... Jeg kjøper ukjent mat. Kjøper overalt. I Norge der mattilsynet har godkjent produksjonsplassen. Anonymkode: 30fc7...b6e
Fjaselina Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 Julemesser stiller med standard julemat, som du også får servert hos tante Gunda og naboen etc. Smakar du ikkje på slikt der heller? 1
Brunhilde Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Jeg spiser det jeg blir servert, uansett hvor jeg er og uansett hvem som har laget maten. Noe av det jeg er blitt servert har smakt godt, annet ikke fullt så godt, men jeg blir en erfaring rikere og jeg har enda til gode å bli syk av mat. Og ja, jeg har spist mye rart mange steder i verden. 2
Lanista1984 Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke det? Jo, om du holdt på å dø av sult. Nei, du har alt og er mett. Vil du ta imot mat fra en fremmed da? Ikke jeg. Kjenner ikke vedkommende. Og vet ikke hva maten har vært borti. Ser på fb og annonse i aviser før jul. Julemesser. Der selges veldig mye spiselig som private selger. Kransekake, formakker, julekaker, karameller. For å nevne noe. Ting som er bakt hjemme hos folk, du ikke aner noe om. Julemesse er populært. Det er ikke bare mat,men også hobbyartikler. Masse folk. Folk er veldig ukritisk til dette. Folk er flinke, og de fleste er vel hygienisk, men det vet Du ikke. Jeg kjøper aldri noe spiselig på sånne plasser Anonymkode: 30fc7...b6e Jeg har tatt imot mat i U-land. Som takknemlighet for noe jeg hjalp til med. Alt annet enn å takke og spise, er direkte uhøflig. Men julemarked har jeg ikke så mye erfaring med. Jeg ville ikke kjøpt hjemmelaget mat i Norge. Da lager jeg heller selv.
_popcorn_ Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 nei. Julemarkeder, bondens marked og slikt ja, der er dem lovpålagt å ha godkjenning av Mattilsynet. Salg hjemmefra via Finn, facebook eller lignende er ikke aktuelt. Dette er også lovpålagt å melde i fra om, og de fleste gir f i det, og da gir dem nok f i ganske mye annet også. Det er stor forskjell på det å lage mat i privat sammenheng og det å lage for videresalg. 1
Honnikorn Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 Jeg spiser det meste, og hvor jeg måtte være i verden og har kun blitt syk en gang. Og det var ikke hos beduinene i ørkenen, ei heller hos de to koselige damene i Kairo som lagde mat i en leirovn i bakgården, eller den gangen jeg ble bedt på hjemmelaget pølse av et par i Mexico (men den var innmari sterk "host") Den gangen jeg ble syk spiste jeg maten på et fem stjernes hotel Jeg smaker på det jeg får servert, og jeg tror at folk som lever litt utenom antibakterielle vaskemidler , overdreven hysteri rundt holdbarhetsdatoer og kloring av benkeplater har et bedre utgangspunkt for å tåle litt forskjellige bakteriekulturer. Og jeg begrunner det i min 4 år lange utdannelse innen næringsmiddelkjemi og mikrobiologi 1
Chiubi Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Hvis jeg var sulten nok, ville jeg tatt imot mat fra hvem som helst.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 Jeg spiser ikke kaker fra lotterier f.eks. Dette fordi jeg får en uvel følelse ved tanken på en hendelse fra ungdommen....:p En venninne av meg skulle bake kake til klassens kosetime. Ungdomsskolen. Da hun stod og lagde kakerøra, så spyttet hun nedi den. I tillegg gikk hun bort i vinduskarmen, hentet en kaktus infisert med plantelus, og pirket løs noen lus som hun hadde ned i kakerøren.... Denne kaken serverte hun til klassen. Hun smakte naturligvis ikke på kaken, men satt og lo for seg selv når hun så på at de andre, intetanende elevene spiste. Syk sans for humor. Det er tanken på at det kan finnes flere sånne der ute, som gjør at jeg ikke orker tanken på å spise kaker bakt av fremmede, som f.eks. nettopp kakelotterier og slikt. Anonymkode: a6875...485 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå