AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Nå høres det ut som om jeg er 14 år, men jeg er faktisk 23. Skal ta tog for første gang for å komme meg på jobbintervju, og jeg er ganske nervøs. Jeg har aldri tatt tog før, så trenger en detaljert guide. Jeg har sosial angst, og er livredd for å gjøre noe dumt eller ikke forstå hvordan man finner riktig tog, viser billetten, legger bagasjen på riktig sted, finner sete osv. Jeg skal bytte en gang ved Oslo S. Jeg tror jeg kjøper billett på nettet. Hva gjør jeg da? Skriver ut? Og hvordan viser man billetten på toget? Er det en maskin som leser den av, en person som skal se den? Bestiller man bestemte plasser, eller setter man seg der det er ledig? Hvor legger man bagasjen? Må man trykke for at toget skal stoppe/åpne døren, eller gjør den det på hvert stoppested? Beklager for disse dumme spørsmålene, men hvis noen kan gi en detaljert beskrivelse hadde jeg blitt ufattelig glad og litt mindre nervøs. Jeg har knapt sett et tog før i hele mitt liv, og har aldri vært på en togstasjon Anonymkode: 68eeb...fe3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå høres det ut som om jeg er 14 år, men jeg er faktisk 23. Skal ta tog for første gang for å komme meg på jobbintervju, og jeg er ganske nervøs. Jeg har aldri tatt tog før, så trenger en detaljert guide. Jeg har sosial angst, og er livredd for å gjøre noe dumt eller ikke forstå hvordan man finner riktig tog, viser billetten, legger bagasjen på riktig sted, finner sete osv. Jeg skal bytte en gang ved Oslo S. Jeg tror jeg kjøper billett på nettet. Hva gjør jeg da? Skriver ut? Og hvordan viser man billetten på toget? Er det en maskin som leser den av, en person som skal se den? Bestiller man bestemte plasser, eller setter man seg der det er ledig? Hvor legger man bagasjen? Må man trykke for at toget skal stoppe/åpne døren, eller gjør den det på hvert stoppested? Beklager for disse dumme spørsmålene, men hvis noen kan gi en detaljert beskrivelse hadde jeg blitt ufattelig glad og litt mindre nervøs. Jeg har knapt sett et tog før i hele mitt liv, og har aldri vært på en togstasjon Anonymkode: 68eeb...fe3 Mesteparten av dette kommer an på hvor du skal. På lange strekninger får man bestilt fast plass, men ikke på lokaltogene. Der er man ikke garantert sitteplass heller, spesielt i julen overbooker de. Det går en konduktør rundt og sjekker billettene dine. Hvis du skal på en reise der du får bestilt plass vil jeg anbefale å unngå seter som er stilt mot hverandre så man må sitte i glaningen til to andre passasjerer hele reisen. Det er ubehagelig selv uten sosial angst. Og ikke minst trangt til bena. Bagasjen kan du legge i hyllen over, eller hvis det er stor bagasje finnes det egne plasser mellom vognene. Anonymkode: 85691...d57
Ananas. Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Hvilken strekning skal du ta toget på? Noen av spørsmålene har litt ulike svar basert på togtype og/eller strekning. Anbefaler uansett appen til billett, den er enkel å bruke uansett hvor du skal.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 Skal fra Stokke til Kongsvinger Anonymkode: 68eeb...fe3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 Hvis det står "ingen bestemt plass", kan man sitte hvor som helst? Eller er det satt av seter til oss som ikke bestiller seter? Og takk for tips om å unngå seter hvor man sitter mot hverandre! Appen skal jeg også sjekke ut Anonymkode: 68eeb...fe3
Ananas. Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal fra Stokke til Kongsvinger Anonymkode: 68eeb...fe3 Strekningen Oslo S - Kongsvinger kan jeg ikke, men dette gjelder i alle fall Stokke - Oslo S: Jeg tror jeg kjøper billett på nettet. Hva gjør jeg da? Skriver ut? Og hvordan viser man billetten på toget? Er det en maskin som leser den av, en person som skal se den? Last ned appen og bestill billetten med den, den kan du ha på telefonen så lenge du har smarttelefon. Send meg en PM hvis du ikke får det til, men den er ganske enkel å bruke, husk bare å velge riktig tog, for billetten kan bare brukes på avgangen du bestiller. På billetten i appen er det en knapp som heter "kontroll", den trykker du på når konduktøren kommer, og viser frem bildet. Det er billettkontrollen. Det er helt i orden å ikke sitte klar med den i hånden, noen ganger kommer de med en gang, andre ganger sitter du på forbi neste stopp før konduktøren kommer, så ikke tenk at den MÅ være klar. De er veldig hjelpsomme om du av en eller annen grunn ikke finner ut av det på egen hånd. Bestiller man bestemte plasser, eller setter man seg der det er ledig? Du setter deg der det er ledig, men du kan ikke sitte i komfortvognen med mindre du bestiller egen billett til det. Hvor legger man bagasjen? Har du mer bagasje enn du kan/ønsker å ha mellom bena, så plasseres den på hyllen over hodet ditt, eller i egne "bagasjeoppbevaringshyller" inne i toget. Må man trykke for at toget skal stoppe/åpne døren, eller gjør den det på hvert stoppested? Toget stopper alle stoppesteder, det eneste man må trykke på er knappen som åpner døren. På Oslo S er det garantert flere som skal av, så du trenger ikke tenke på det, bare la noen andre som skal av stå nærmere døren enn deg. Send meg gjerne PM om du lurer på noe mer.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #7 Skrevet 20. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det står "ingen bestemt plass", kan man sitte hvor som helst? Eller er det satt av seter til oss som ikke bestiller seter? Og takk for tips om å unngå seter hvor man sitter mot hverandre! Appen skal jeg også sjekke ut Anonymkode: 68eeb...fe3 Da må du bare finne deg en ledig plass, hvis det er noen. Det blir ikke holdt av plasser. Appen har jeg ikke testet selv, men har hørt om flere som har fått problemer med manglende dekning og billetter som ikke vises osv. Så det kan være kjekt med papirbillett også. Man får stort sett valget mellom å printe ut billetten eller hente den på automat. Anonymkode: 85691...d57
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #8 Skrevet 20. desember 2016 Tusen tusen takk dere <3 Nå føler jeg meg mye bedre! Dette skal nok gå fint Et spørsmål til: er det vanskelig å finne de ulike sporene ved Oslo S? Hvis man skal fra spor 1 til 11, er det lett å finne? Anonymkode: 68eeb...fe3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #9 Skrevet 20. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen tusen takk dere <3 Nå føler jeg meg mye bedre! Dette skal nok gå fint Et spørsmål til: er det vanskelig å finne de ulike sporene ved Oslo S? Hvis man skal fra spor 1 til 11, er det lett å finne? Anonymkode: 68eeb...fe3 Alle de ulike sporene er plassert under den store skjermen med tider, osv :-) Altså mitt på Oslo S. Og der ligger de på rekke og rad, så du finner de enkelt. Anonymkode: 5afee...a42
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #10 Skrevet 20. desember 2016 Kunne det vært noe å ta seg en "prøvetur" på forhånd? På den måten slipper du all usikkerheten når du skal på jobbintervju. Anonymkode: df911...762 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #11 Skrevet 20. desember 2016 En annen ting, siden det er en så viktig ting som et jobbintervju, så beregn god tid på togbyttet. Det er er NSB vi snakker om, så det er ikke utelukket med forsinkelser. Bedre å ha for god tid enn for dårlig Anonymkode: 85691...d57
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #12 Skrevet 20. desember 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå høres det ut som om jeg er 14 år, men jeg er faktisk 23. Skal ta tog for første gang for å komme meg på jobbintervju, og jeg er ganske nervøs. Jeg har aldri tatt tog før, så trenger en detaljert guide. Jeg har sosial angst, og er livredd for å gjøre noe dumt eller ikke forstå hvordan man finner riktig tog, viser billetten, legger bagasjen på riktig sted, finner sete osv. Jeg skal bytte en gang ved Oslo S. Jeg tror jeg kjøper billett på nettet. Hva gjør jeg da? Skriver ut? Og hvordan viser man billetten på toget? Er det en maskin som leser den av, en person som skal se den? Bestiller man bestemte plasser, eller setter man seg der det er ledig? Hvor legger man bagasjen? Må man trykke for at toget skal stoppe/åpne døren, eller gjør den det på hvert stoppested? Beklager for disse dumme spørsmålene, men hvis noen kan gi en detaljert beskrivelse hadde jeg blitt ufattelig glad og litt mindre nervøs. Jeg har knapt sett et tog før i hele mitt liv, og har aldri vært på en togstasjon Anonymkode: 68eeb...fe3 Jeg tar Vestfold-banen veldig ofte. Det er skjermer ute på stasjonene som viser hvilket spor toget kommer i. Det står "komfort" både ute på vogna og inne på døra/vindu på de dyre plassene. Ellers kan du sitte hvor som helst. I stille vogna er det ingen som skal snakke, så det er det veldig fredelig. (Noen ganger bryter noen regelen og får tilsnakk) Det er som oftest lett å få sitteplass derfra. Det er en billett-kontrollør som går rundt like etter påstigning fra Stokke som ber om å få se billett. (fra Oslo og mot Stokke er det sjelden de ber om billett før man kommer litt ut i reisen, da det kan være veldig fullt på toget, kommer an på klokkeslett, da kan man måtte stå. Har sittet på gulvet en gang fra Oslo S til Sande før jeg fikk sitteplass..) Billetten kan du hente på stasjons-automat med koden du får på e-post, eller bruke appen. Jeg bruker appen (har mobilt internet og da jeg har nsb konto, logger jeg også på tognettet) Bagasje kan du legge på hylla over der du sitter. I noen vogner(der du ser barnevogn/handikap-symbol på togdøra, er det også et gulvstativ for kofferter) Dørknappen blinker grønt når toget har stoppet og da er den klar til å åpnes. I Oslo skal de fleste av, så der trenger du bare å følge strømmen ut på perrongen og opp, det går ikke an å gå seg vill der. I Oslo er det som nevnt en kjempestor skjerm midt på Oslo S, der står alle sporene og hvor togene går, de ligger på rekke og rad. Du kan sikker sjekke på nett hvor sporet er til dit du skal videre, da det ligger fast. Vestfoldbanen for eks. når du skal tilbake er stort sett alltid spor 5 som ligger til venstre ved blomsterbutikken på Oslo S. Jeg liker å reise med tog, det er en behagelig reise. Ha en fin tur og lykke til på intervju! : ) Anonymkode: 9e038...73b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #13 Skrevet 20. desember 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne det vært noe å ta seg en "prøvetur" på forhånd? På den måten slipper du all usikkerheten når du skal på jobbintervju. Anonymkode: df911...762 Har tenkt på det, kan hende jeg gjør det også. i første omgang tenkte jeg heller å beregne ekstremt god tid, slik at det ikke er mulig å komme for sent, så kan jeg slappe av på en cafe eller lignende før intervjuet. Det er ikke før på ettermiddagen, så jeg kan ta meg veldig god tid. Igjen - tusen takk for at dere er så hjelpsomme! Hadde forventet kommentarer om at jeg var teit og barnslig, men her er det bare snille mennesker Anonymkode: 68eeb...fe3
-jk- Skrevet 20. desember 2016 #14 Skrevet 20. desember 2016 Tog til Kongsvinger går som regel fra spor 11 4 minutter over hel hver time. Siden du kommer inn 21 minutter over hel har du 43 minutter på deg til å bytte. Mao GOD tid. På toget fra Stokke kan du som nevnt tidligere sitte hvor som helst bortsett fra i Komfort. Komfort er normalt den bakerste vognen i togsettet (et tog kan bestå av 1 eller 2 togsett så det kan være 1 eller 2 komfort-vogner). Sitter du feil vil konduktør bare be deg om å flytte deg, så null stress. Tog til Kongsvinger er lokaltog uten komfort. Det finnes én betjent vogn (midterste vogn i togsettet), det er kun i betjent vogn konduktøren sjekker billetter. De andre 4 vognene er ubetjente og kan kun brukes av folk som har validert billett. Om du har papirbillett er denne alt stemplet av konduktøren på Vestfoldbanen og du kan derfor sitte i ubetjent. Går man derimot på lokaltog i Oslo med en ny, ustemplet papirbillett må man sette seg i betjent vogn slik at billetten blir stemplet. Men de fleste bruker appen i dag og da kan du sitte hvor du vil og behøver ikke å tenke på noe av dette.
Gjest Skrevet 21. desember 2016 #15 Skrevet 21. desember 2016 Her er oversikt over spor o.l. på Oslo S, den hjelper jo mye om du er usikker http://www.jernbaneverket.no/contentassets/e6cbf99012224edfbd5ef3f160a0294d/informasjonskart-oslo-s.pdf
Sirah Skrevet 21. desember 2016 #16 Skrevet 21. desember 2016 Dette klarer du helt fint TS Du har fått mange gode tips her i tråden. Som et lite ekstratips: Ikke belag deg på å kjøpe f.eks drikke på toget. Det er svindyrt 😂 Dersom du ønsker dette så ta det med fra en butikk. Ha en fin tur og kos deg! Tog er koselig!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #17 Skrevet 21. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen tusen takk dere <3 Nå føler jeg meg mye bedre! Dette skal nok gå fint Et spørsmål til: er det vanskelig å finne de ulike sporene ved Oslo S? Hvis man skal fra spor 1 til 11, er det lett å finne? Anonymkode: 68eeb...fe3 Nei, det er store skilt på Oslo S så hvis du klarer å lese så vil du ikke ha noe problemer med å finne frem I tillegg så har vi jo alle de som jobber deg som kan peke deg i riktig retning. Anonymkode: 37560...1c0
-jk- Skrevet 21. desember 2016 #18 Skrevet 21. desember 2016 27 minutter siden, Sirah skrev: Dette klarer du helt fint TS Du har fått mange gode tips her i tråden. Som et lite ekstratips: Ikke belag deg på å kjøpe f.eks drikke på toget. Det er svindyrt 😂 Dersom du ønsker dette så ta det med fra en butikk. Ha en fin tur og kos deg! Tog er koselig! Ja og nei. Det koster ikke noe mer for en brus på toget enn på Narvesen eller andre kiosker, men man får selvsagt brusen mye billigere på Rimi-butikken på Oslo S.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå