Gå til innhold

Kjøpte hest av venninna mi, får ikke papirene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en hest av venninna mi. Henne glemte papirene og det ene dekkenet i den andre bilen når vi skulle hente hesten, så den skulle henne sende dagen etter. Vi henta hesten den 5 desember. Henne har sagt hver dag at " jeg skal sende det imorra", og nå har henne bare begynt å overse meldingene.. Henne ser dem på facebook, men svarer ikke. Jeg har sagt at jeg vil ha papirene og passet på hesten, ellers kan jeg ikke ha hesten.. Jeg sa også at henne måtte sende det innen idag, men det har ikke skjedd. Hva gjør jeg nå?? Henne bor et godt stykke unna, og jeg har ikke bil så litt krunglete å bare dra dit. Tips?! :vetikke:

Anonymkode: 5fdd9...305

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun nekter å levere det du har betalt for, kan du politianmelde henne. 

Anonymkode: b429b...ab0

• Liker 10
Skrevet

Hva står det i kontrakten din? Er hesten omregistrert på deg? Hvilken farge er det på passet?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Hva står det i kontrakten din? Er hesten omregistrert på deg? Hvilken farge er det på passet?

Det er bare en standard kontrakt på kjøp av hest, men det står at papirer skal følge med. Henne sier rødt pass.

jeg betalte ikke for hesten.. skulle egentlig ha betalt, men så sa henne at henne trengte et nytt hjem fort, så da fikk jeg hesten gratis.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare en standard kontrakt på kjøp av hest, men det står at papirer skal følge med. Henne sier rødt pass.

jeg betalte ikke for hesten.. skulle egentlig ha betalt, men så sa henne at henne trengte et nytt hjem fort, så da fikk jeg hesten gratis.

Brukte du NRYF sin kontrakt så er den ganske safe. Står det at du er ny eier på hesten, eller at du låner den? Jeg vet mange ikke vil gi fra seg passet (og dermed eierbeviset) på hesten når den blir lånt vekk selv om passet alltid skal følge hesten. Jeg vet at NRYF tidligere tilbydde advokathjelp til sine medlemmer. Du kan kontakte dem, event norsk hestesenter og høre hva du bør gjøre?

Personlig tror jeg nok jeg hadde troppet opp på trappa og krevd å få papirene på hesten....

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere skrevet kontrakt har du rett på det som står i kontrakten.

Anonymkode: dc3d5...47d

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke omregistrert nei. Jeg får jo ikke svar av henne, så får ikke svar på noen spørsmål. 

Skrevet
4 minutter siden, Sirah skrev:

Brukte du NRYF sin kontrakt så er den ganske safe. Står det at du er ny eier på hesten, eller at du låner den? Jeg vet mange ikke vil gi fra seg passet (og dermed eierbeviset) på hesten når den blir lånt vekk selv om passet alltid skal følge hesten. Jeg vet at NRYF tidligere tilbydde advokathjelp til sine medlemmer. Du kan kontakte dem, event norsk hestesenter og høre hva du bør gjøre?

Personlig tror jeg nok jeg hadde troppet opp på trappa og krevd å få papirene på hesten....

Ja, skulle gjerne gjort det. ( dratt å henta alt).. Jeg har fått hesten, og det står i kontrakten.

jeg vet at venninna mi har en kjip periode nå, så føler meg veldig slem om jeg skal lage baluba i denne tida, men jeg må ha det, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. 

Gjest BabyBlue
Skrevet

Altså, nå spekulerer jeg bare her, men kan det være at hun angrer på at hun ga bort hesten og er lei seg? Eller at hun er såpass nede at hun ikke får gjort enkle gjøremål? 

Det kan jo være en ide' å spørre noen bekjente på FB om de kan kjøre deg bort til henne for en liten slant penger, eller om det er buss du kan ta. Da får du konfrontert henne eller i hvert fall gjøre ting lettere for dere begge. Du kan jo ikke ha en hest uten papirer, spesielt om du skal konkurrere eller ha den på kurs? :vetikke: Nå kan jeg ikke så fryktelig mye om hester, men hun som ga den til deg må jo ha peiling nok til å vite hvor viktig det er. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skulle gjerne gjort det. ( dratt å henta alt).. Jeg har fått hesten, og det står i kontrakten.

jeg vet at venninna mi har en kjip periode nå, så føler meg veldig slem om jeg skal lage baluba i denne tida, men jeg må ha det, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. 

Ja det er helt klart at du skal ha passet. Det skal ALLTID følge hesten! Nå vet jeg ikke hva du har for planer med denne hesten, men uten passet kan du ikke dra på stevner. Du har heller ingen dokumentasjon på at hesten er vaksinert (noe mange staller krever dersom du skal inn på området) pluss at helsekortet til hesten er i passet. Jeg forstår at det er kjedelig å skulle "lage baluba" når hun har en kjip periode, men dette har du krav på. Det koster henne ikke mange kaloriene å legge det i en postkasse. Skulle ingenting annet funke kan du også ta kontakt med de som har sendt ut passet og be om en kopi. Vil tro det holder med at du har salgskontrakten som beviser ditt eierskap.

Skrevet

Passet skal følge hesten, det er ikke nødvendigvis eier som skal ha dette men den som har ansvaret for hesten (når dette er en annen enn eier selvsagt). Er dette en hest som er registrert hos NHS? Da skal det holde med kontrakt for å få tilsendt eierkort. Jeg går ut i fra at DNT har en lignende ordning. 

Anonymkode: b7f9c...710

Skrevet (endret)

Det å skrive henne fikk meg til å tenke at TS er en utlending. Hadde det ikke vært for at jeg hadde lest andre tråder der TS blirkorrigert på det samme så ville jeg gått ut fra at TS ikke visste bedre.. meen siden jeg vet at TS er klar over dette så blir resultatet at jeg automatisk tar denne tråden useriøst. Noe jeg helt sikker ikke er alene om.

Endret av lillesky
  • Liker 5
Skrevet

Passet skal følge hesten uansett om du kjøper, låner eller passer hesten, samme med vaksinasjonskort om dette ikke er implementert i pass.
Eierskiftepapirer skal sendes inn så raskt som mulig etter overtakelse.

Jeg ville bedt henne sende papirer eller hente hesten sin.
dere får veldig "ord mot ord" her, for kontrakt er gyldig uansett, noe som vil si hesten ER din, men samtidig er den registrert med henne som eier. Dette kan gi konflikter i forhold til veterinærbehandlinger (hvem har lov til å ta avgjørelser?), hvem er egentlig økonomisk ansvarlig? Er dette en tidligere traver, eller rasehest av annet slag?   

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Trapp opp på døra å krev det du skal ha. Da kan hun ikke komme med unnskyldninger som "har glemt det" osv. 

Skrevet

*Hun*

Anonymkode: 78035...4d0

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en hest av venninna mi. Henne glemte papirene og det ene dekkenet i den andre bilen når vi skulle hente hesten, så den skulle henne sende dagen etter. Vi henta hesten den 5 desember. Henne har sagt hver dag at " jeg skal sende det imorra", og nå har henne bare begynt å overse meldingene.. Henne ser dem på facebook, men svarer ikke. Jeg har sagt at jeg vil ha papirene og passet på hesten, ellers kan jeg ikke ha hesten.. Jeg sa også at henne måtte sende det innen idag, men det har ikke skjedd. Hva gjør jeg nå?? Henne bor et godt stykke unna, og jeg har ikke bil så litt krunglete å bare dra dit. Tips?! :vetikke:

Så kvitt deg for all del med den papirløse hesten da. Papirene skulle du jo fått med deg sammen med hesten?

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Henne glemte papirene og dekkenet, og det skulle henne sende. Henne har sagt hver dag at henne skal sende det. ;) 

Du kan gå å ta deg en bolle frøken. Skal du si noe, så ikke gjem deg da :) Jeg skriver henne så mye jeg vil.

Det heter HUN, i den sammenhengen din, IKKE HENNE!!! Som om ikke mange har skrevet det før. Men du gjør det bare for å provosere, ikke sant? For at folk skal henge seg mer opp i den grove unødvendige skrivefeilen din, enn det som faktisk er tema i HI. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.
/lillesky (mod)

Skrevet
44 minutter siden, Millimani skrev:

Så kvitt deg for all del med den papirløse hesten da. Papirene skulle du jo fått med deg sammen med hesten?

Hun er jo glad i hesten og vil beholde den.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

HUN! Kronglete.

Anonymkode: b61ea...460

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HUN! Kronglete.

Anonymkode: b61ea...460

Takk! Da slapp jeg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...