Gå til innhold

Føler meg ikke vel i kroppen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vet at dere sikkert har lest tusenvis av sånne innlegg før, og er "lei" av klaginga og masinga, men jeg trenger hjelp. Jeg er veldig misfornøyd med kroppen min, og føler meg "lubben". Jeg er ikke overvektig, men jeg føler likevel at jeg er det. Jeg går toppidrett og jeg tror det er derfor jeg føler en slags press til å være veldig tynn, fordi de fleste forventer at jeg er det. Det går veldig ut over psyken min, fordi jeg tenker konstant på hvordan kroppen min ser ut. Jeg trener hver dag, ofte to ganger om dagen. Jeg har et helt normalt kosthold, har noen dager hvor jeg spiser litt usunt, så har ingen spiseforstyrrelser. Likevel kan jeg få ekstremt dårlig samvittighet dersom jeg spiser usunt, og straffe meg selc ved å spise mindre dagen etter. Andre uker så bryr jeg meg ikke om det og tenker at kroppen min er bra nok som den er. I de mest ekstreme tilfellene kan jeg prøve å spy opp maten, men det har jeg egentlig aldri fått til. Jeg driver altså med å "krangle" med meg selv. Har dere noen tips for å kunne snu tankegangen min? Jeg vet jeg bør søke profesjonell hjelp, men det er uaktuelt for meg. Unnskyld hvis noen blir "trigget" av dette innlegget!

Anonymkode: f5edb...cd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er jo spiseforstyrret når tanker om mat og kropp og spising går utover psyken din, du ønsker å straffe deg selv, du nekter deg selv mat, du prøver tilogmed å kaste opp. Du må være i tipp topp stand, og det betyr at du må spise ordentlig, hvis du skal kunne hevde deg i noen idrett.

Hvis du ikke klarer å snu tankegangen din, blir du nødt til å søke profesjonell hjelp. Snakk med en lærer/veileder/rådgiver/helsearbeider på skolen din først, de kjenner deg og ser deg daglig, og de burde ha kompetanse på akkurat din problematikk.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Pringle skrev:

Men det er jo spiseforstyrret når tanker om mat og kropp og spising går utover psyken din, du ønsker å straffe deg selv, du nekter deg selv mat, du prøver tilogmed å kaste opp. Du må være i tipp topp stand, og det betyr at du må spise ordentlig, hvis du skal kunne hevde deg i noen idrett.

Hvis du ikke klarer å snu tankegangen din, blir du nødt til å søke profesjonell hjelp. Snakk med en lærer/veileder/rådgiver/helsearbeider på skolen din først, de kjenner deg og ser deg daglig, og de burde ha kompetanse på akkurat din problematikk.

Jeg vet det høres veldig dramatisk ut, men de fleste dager en helt normale, altså. Men tusen takk for bra svar! :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det høres veldig dramatisk ut, men de fleste dager en helt normale, altså. Men tusen takk for bra svar! :)

Det er godt å høre. Men jeg råder deg uansett til å søke hjelp , spiseforstyrrelser er ikke noe man skal tulle med og situasjonen din kan fort bli veldig vanskelig å håndtere på egenhånd.

Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre.

Lykke til!

Raven Emerald, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...