Gå til innhold

Valp med diare

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har en valp med voldsom diare nå, vetrinæren er stengt. Kan jeg gi en melkekapsel som er fra apoteket til valpen? Er det ufarlig og ville det hjulpet?

eller gitt litt h-melk for å bli litt hardere i magen? 

Anonymkode: aec7c...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, ArtyFarty skrev:

Zoolac får kjøpt på de fleste apotek. Ellers, hvis det virker alvorlig, ring dyrlegevakta.

De tar meg ikke inn for å få orden på det nå om det ikke er alvorlig tilstand. Men kan jeg bruke 1 melkekapsel? Eller tror du det ikke er brukbar for hunder? Vetrinæren åpner når jeg er på jobb, bor et stykke unna så er ikke bare bare å fore over i jobbtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna melk og produkter beregnet for mennesker. Det kan forverre tilstanden.

Hunder kan ha kraftig diaré uten at det egentlig feiler dem noe alvorlig. Hvordan er allmenntilstanden? Virker hunden frisk bortsett fra diaréen? Er slimhinnene i munnen normalt rosa eller er de bleke? Hvor gammel er valpen? Det er stor forskjell på en valp på åtte uker og en på åtte måneder.

Virker hunden alvorlig syk, ringer du nærmeste veterinærvakt og forhører deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leo skrev:

Styr unna melk og produkter beregnet for mennesker. Det kan forverre tilstanden.

Hunder kan ha kraftig diaré uten at det egentlig feiler dem noe alvorlig. Hvordan er allmenntilstanden? Virker hunden frisk bortsett fra diaréen? Er slimhinnene i munnen normalt rosa eller er de bleke? Hvor gammel er valpen? Det er stor forskjell på en valp på åtte uker og en på åtte måneder.

Virker hunden alvorlig syk, ringer du nærmeste veterinærvakt og forhører deg.

Ikke alvorlig syk eller noe. Ja da lar jeg være hvis du er sikker på at det kan forverre tilstanden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tar meg ikke inn for å få orden på det nå om det ikke er alvorlig tilstand. Men kan jeg bruke 1 melkekapsel? Eller tror du det ikke er brukbar for hunder? Vetrinæren åpner når jeg er på jobb, bor et stykke unna så er ikke bare bare å fore over i jobbtiden.

Du skriver voldsom diare, det er nesten du som må vurdere hvor alvorlig det er. Hvor gammel er valpen? Er den slapp? Apatisk? Er avføringen blodig? Drikker den? Og er du usikker, så ring veterinær. Men kjør heller på apoteket og kjøp zoolac enn å gi produkter for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke alvorlig syk eller noe. Ja da lar jeg være hvis du er sikker på at det kan forverre tilstanden? 

Melkesyrebakterier kan fungere, men produkter som inneholder laktose kan forverre diarèen siden hunder i utgangspunktet er laktoseintolerante. Får du tak i Canicur eller Zoolac kan du bruke det. Ellers passer du bare på at hunden får i seg væske og kontakter veterinær i morgen tidlig. Du bør da selvfølgelig være så sikker som du kan bli på at den ikke har fått i seg noe som kan være giftig. Diaré er imidlertid svært vanlig og som oftest helt ufarlig hos valper og unge hunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er veldig dårlig i magen ville jeg entene gitt ris eller trekt opp litt kylling til han og ikke gitt noe annet i form av mat/godbiter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Twisted87 skrev:

Hvis den er veldig dårlig i magen ville jeg entene gitt ris eller trekt opp litt kylling til han og ikke gitt noe annet i form av mat/godbiter

Ris fungerer aldri for meg når det er kjempe krise. Men kanskje det er fordi de ikke er vandt med ris? Utrolig rart det blir verre. Er det kun risvannet som er viktigst? Har merke åå risen noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ris fungerer aldri for meg når det er kjempe krise. Men kanskje det er fordi de ikke er vandt med ris? Utrolig rart det blir verre. Er det kun risvannet som er viktigst? Har merke åå risen noe å si?

Jeg koker bare opp vanlig ris, har fungert for meg. Men det er ikke akkurat en mirakelkur, pleier å gi det og ikke mat et par dager og da hjelper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Twisted87 skrev:

Problemet er at diaré skyller ut alt av tarmbakterier, så ris er flott som skånefor, men de burde få Canikur/Zoolac i tillegg for å hjelpe til å få de gode bakteriene tilbake.

Anonymkode: 1d3c5...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at diaré skyller ut alt av tarmbakterier, så ris er flott som skånefor, men de burde få Canikur/Zoolac i tillegg for å hjelpe til å få de gode bakteriene tilbake.

Sant det, men hvis de har mulighet til å få tak i det i dag.. 

Anonymkode: e9293...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant det, men hvis de har mulighet til å få tak i det i dag.. 

Anonymkode: e9293...f86

Man får jo Zoolac og Canikur på vanlig apotek, reseptfritt. Eller på dyrebutikken. Jeg tenker at dette er spesielt viktig ettersom det er en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...