AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Jeg søkte for etpar uker siden på en intern stilling i bedriften jeg jobber i. Stillingen ble kun utlyst internt, vi var en del søkere, og det sto til slutt mellom meg og en annen. Jeg fikk i dag vite at den andre fikk jobben. Fra jeg så utlysningen var jeg ganske sikker på at den var "ment" for hun som fikk jobben. Utlysningsteksten var omtrent helt lik hennes CV når deg gjaldt utdanning og yrkesbakgrunn. Hun jobber også i samme seksjon som stillingen er i, og har uttrykt at hun trenger nye utfordringer, Hun kjenner jo også godt de som holdt intervjuene. Jeg var derfor veldig usikker på om jeg skulle gidde å søke, jeg antok at ingen ville ha sjangs mot henne. Men jeg valgte å søke, og etter først runde valgte de å la meg + den andre gå videre til runde nr. 2 .Der fikk vi en omfattende "case", og jeg endte opp med å bruke mye til på å forberede dette, selv om jeg hele tiden vurderte å trekke meg fordi dette ikke var noe poeng.... Da jeg i dag fikk begrunnelsen for hvorfor de valgte den andre ble det ganske tydelig for meg at det egentlig var gitt på forhånd. De brukte for eksempel et argument at hun er yngre enn meg... Hun er tre år yngre, og vi er begge under 35. Jeg ville anta at å være 35 ikke er for gammelt til en prosjektlederstilling i et stort selskap. De nevnte også at hun har en annen utdanning enn meg, men de visst de jo da vi søkte. De nevnte ingenting om hva i intervjuene som gjorde at jeg ikke kom videre... Jeg føler nå at jeg har kastet bort mye tid og krefter på et 2. gangsintervju og et case som ikke ville gjøre noen forskjell uansett.... Det hadde vært mer fair av dem å bare ha en intervjurunde... Vurderer å si fra på en hyggelig måte, men vil ikke fremstå som en dårlig taper heller. Er det bare dumt å si fra? Anonymkode: c7c31...2f8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Hva ønsker du å oppnå ved å si ifra? Du får ikke stillingen selv om du sier ifra, men kan kun oppnå dårlig stemning. Anonymkode: 057ea...80e 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Jeg ønsker vel å si fra om at prosessen ikke var bra. Først og fremst til HR som var med hele veien. Anonymkode: c7c31...2f8
Gjest Margit Spat Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 (endret) Jeg sitter her og får et inntrykk av at det er aspekter i denne saken som vi ikke vet, og som du kanskje heller ikke har tenkt over. Dersom dette er en privat virksomhet, så er det jo ingen krav om at stillinger skal utlyses. Det at stillingen likevel ble utlyst internt, kan tyde på at det ikke var 100% enighet blant ledelsen på forhånd om at den personen som fikk jobben egentlig ville være den beste i stillingen. Virksomheten har tydeligvis brukt mye ressurser på ansettelsen, og vil være sikre på at de ansetter best mulig kandidat til stillingen. De kan ha vært usikre på henne. Når det kommer til selve begrunnelsen, så synes jeg de argumentene du forteller om er litt tynne. Tre års aldersforskjell når begge er 30-35 år er ingen ting å snakke om. Og utdanningen kjenner de jo til fra før, akkurat som du sier. Det ville vært bedre om de bare sa at de vurderte henne som best personlig egnet til jobben, og ferdig med det. Uansett: du er ikke blitt bedt om å evaluere ansettelsesprosessen, ingen feil er gjort og en negativ og unødvendig tilbakemelding fra deg til HR vil bare slå tilbake på deg selv. Derfor er det like greit å holde tann for tunge, legge det hele bak seg og gå videre. Endret 20. desember 2016 av Margit Spat
Knutsk Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 Kva var det som ikkje var bra, anna enn at du ikkje fekk jobben? Diverre vil det kun få negative konsekvensar av å "melda frå".
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker vel å si fra om at prosessen ikke var bra. Først og fremst til HR som var med hele veien. Anonymkode: c7c31...2f8S Jeg har sagt ifra, og nå vil de ha meg ut av organisasjonen. Så jeg anbefaler det ikke. Anonymkode: 057ea...80e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå