Gå til innhold

Julekuler og ambivalens

Skifer

Anbefalte innlegg

Gruer du deg til jul? Er du en av mange som ikke har familie eller nære å feire med? Jeg gleder meg og jeg gruer meg. Jeg har ikke familie å feire med, men jeg har et barn, vi feirer alene vi to. Jeg gleder meg til jul for barnet mitt, men desto nærmere julen kommer, desto tydeligere blir det for oss som ikke har så mange andre hvor ensomt man faktisk har det. Små gleder...små nisser, lys og julekuler...å vite at så mange har det så mye verre...

Har man lov til å kjenne på slik sorg når man vet det finnes så mange som har det så inderlig mye verre? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt lov å kjenne på en slik sorg! Det er noe med den følelsen, at alle andre har så mange, familieselskap hver dag hele jula osv. Vi er mange i samme båt, enten at en mangler familie eller at en av forskjellige årsaker ikke kan/ønsker å feire sammen med familien. 

Håper du og barnet ditt klarer å skape egne, gode tradisjoner, og at dere får en veldig fin julefeiring! Klem!

Anonymkode: 4f554...cc4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alene for første gang i år, men jeg har vært forberedt på det. Jeg har av "naturlige årsaker" ikke kunnet feire med foreldrene mine de to siste årene. Det som bryr meg mest ved det er at alle forventer at man ikke skal være alene, ikke det å være alene i seg selv. Er spent på ansiktsuttrykket til folk når de spør hva jeg skal eller hva jeg gjorde på julaften. Kommer bare til å svare at det ble en helt vanlig lørdag. Folk forventer ikke at unge mennesker er alene på julaften.

Anonymkode: 02a92...87d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt lov å kjenne på en slik sorg! Det er noe med den følelsen, at alle andre har så mange, familieselskap hver dag hele jula osv. Vi er mange i samme båt, enten at en mangler familie eller at en av forskjellige årsaker ikke kan/ønsker å feire sammen med familien. 

Håper du og barnet ditt klarer å skape egne, gode tradisjoner, og at dere får en veldig fin julefeiring! Klem!

Anonymkode: 4f554...cc4

Ja det er underlig, hvordan man merker fraværet av det man ikke har, enten det er selvforskyldt eller uforskyldt. Den båten er nok ganske stor, vi er mange som har få eller ingen i dette landet også.

Takk for det, ønsker deg og dine en riktig god jul også !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir alene for første gang i år, men jeg har vært forberedt på det. Jeg har av "naturlige årsaker" ikke kunnet feire med foreldrene mine de to siste årene. Det som bryr meg mest ved det er at alle forventer at man ikke skal være alene, ikke det å være alene i seg selv. Er spent på ansiktsuttrykket til folk når de spør hva jeg skal eller hva jeg gjorde på julaften. Kommer bare til å svare at det ble en helt vanlig lørdag. Folk forventer ikke at unge mennesker er alene på julaften.

Anonymkode: 02a92...87d

Det finnes jo ulike årsaker til at man er alene i julen, noen ønsker det, andre har ikke noe valg. Jeg håper du har et valg til vanlig og at det er et unntak i år å feire alene.

Ja det er noe med forventninger, mange ser ut som de ikke vet hvor de skal gjøre av seg når de får vite at man er alene i jula. Jeg forstår det godt, hva skal man si? Mange opplever jeg får en grålig farge og vantro uttrykk og man kan se hvordan tankene svirrer rundt i desperate forsøk på å si noe...fornuftig? Nei jeg er enig, folk forventer ikke at unge mennesker er alene selveste julaften, for alle har da familie? Nei alle har faktisk ikke det.

Jeg ønsker deg fine og gode dager i julen og håper du unner deg noe ekstra av noe du liker!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...