Gå til innhold

Forslag til champagne på nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har litt erfaring med boblende drikke der ute? Sjekker vinmonopolets lister nå og alt jeg ser er at prisene varierer veldig, men hva smaker det liksom? Hva har du god erfaring med? 

Anonymkode: 67911...de5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smaker syrlig kattpiss.

Anonymkode: e2bea...3f0

Skrevet

Så alle de som drikker det syns ikke det smaker godt, men drikker det uansett for å bli fulle? 

Skrevet

Jeg er veldig glad i både champagne, prosecco og delvis cava, det er vel politisk korrekt å si at man foretrekker ekte champagne, men de aller fleste synes prosecco er bedre fordi den er lettere og ofte mer fruktig. Jeg er godt voksen og kjøper nok champagne til spesielle anledninger, men foretrekker da en dyrere champagne og drikker faktisk heller prosecco fremfor de billigste champagnene. Jeg var ikke så glad i champagne da jeg var yngre, men det har med både at smaken endrer seg (blir vel dårligere med åra) og at den gangen kjøpte jeg bare de billigste variantene. Mitt råd til deg er å kjøpe prosecco, man får gode prosecco til rundt 150 kr.

Anonymkode: c05a3...6df

Skrevet

Personalet på vinmonopolet har god peiling, så det er egentlig bare å ta seg en tur bort og spørre dem. En Cava eller Cremant vil ofte være et minst like godt valg som en Champagne, og stort sett mye mer for pengene.

• Liker 1
Skrevet

Så nettopp denne anbefalt i Bt's vinspalte; Charles de Fère Cuvée Jean-Louis Blanc de Blancs Brut - den er ikke særlig dyr heller til 110,- Men, det spørs jo hva du skal ha den til. 

Skrevet

Og her en Prosecco som jeg liker veldig godt; Pedregosa Reserva Clos Brut Nature - den koster rundt 140,-

Skrevet

Jeg synes Lanson er veldig god, både black label og rosé.

Skrevet

Hvis du er en tenåring som kun skal drikke for å bli full kan du heller kjøpe cider. Om du kjøper vin foretrekker du antageligvis en som ikke er tørr. 

Anonymkode: 640a0...df9

• Liker 1
Gjest hva som helst
Skrevet
På 21.12.2016 den 11.31, Rumle skrev:

Så nettopp denne anbefalt i Bt's vinspalte; Charles de Fère Cuvée Jean-Louis Blanc de Blancs Brut - den er ikke særlig dyr heller til 110,- Men, det spørs jo hva du skal ha den til. 

Det der er ikke en Champagne, i tilfelle noen skulle lure.

Tørr musserende vin tar for mange litt tid å bli vant til, men når man først liker det, går man ikke tilbake til sukkertøykliss igjen. Anbefaler å prøve ut litt forskjellige Cremants (musserende fra Frankrike, laget på samme metode som Champagne, men ofte med en god del kortere lagringstid), i 150-kronersklassen. Der finner man mye bra. Å hoppe rett på Champagne til 300kr vil for mange være bortkastet.

Skrevet

Vanlig moet synes jeg er god og lett å drikke, koster 400 :) den er veldig kjent og hvis du er opptatt av at folk skal se at du drikker champis :fnise: mange av de dyrere champagnene som er nydelige og men prisen står ofte i stil dessverre så holder meg til denne på nyttårsaften. Hvis du skal dele med flere så faller den i smak hos de fleste. Personlig har jeg omvendt opplevelse av alle her, likte ikke prosecco før men alltid likt champagne. Liker tørrere vin (men altså har vent meg til prosecco og elsker begge deler nå altså! Har ikke råd å drikke champis i tide og utide) uansett er det bare bra å prøve nye smaker, husk man skal aldri dømme en vin etter den første slurken (det er et sjokk for smaksløkene) så bare eeh fortsett å drikke å blir det bedre :ler:

Anonymkode: 0019a...d8f

Gjest Overrasket
Skrevet

Som de fleste andre svarene allerede peker mot, jeg går enten for skikkelig seriøs champagne (type 500-600 kr pr flaske, f.eks. Veuve Clicquot Vintage Rosé) eller cava. For meg er cava generelt en helt perfekt løsning med tanke på pris/kvalitet, det er ingen annen type musserende vin som gir meg mer nytelse per krone. En god cava skal være elegant, tørr, frisk og kompleks. På bestillingslisten har de f.eks. Parés Baltà Cava Brut (ca 140 kr). Parés Baltà er et biodynamisk, familieeid vinhus midt i hjertet av cava-land. :kristin: 

Skrevet (endret)

Om du ikke vil bruke så mye penger ville jeg heller kjøpt Prosecco enn en billig Champagne (som andre her også er inne på:hjerte:).

Tror jeg har likt alle proseccoene jeg har smakt (i motsetning til cava og champagne).

http://winefolly.com/review/champagne-vs-prosecco/

Endret av pika
Skrevet
3 minutter siden, *Emma* skrev:

Skulle akkurat til å anbefale Bollinger, ja :-) Den pleide å være fast innslag på nyttårsaften før! 

Skrevet
På ‎20‎.‎12‎.‎2016 den 18.50, AnonymBruker skrev:

Noen som har litt erfaring med boblende drikke der ute? Sjekker vinmonopolets lister nå og alt jeg ser er at prisene varierer veldig, men hva smaker det liksom? Hva har du god erfaring med? 

Hvis du lurer på hva det smaker, anbefaler jeg ikke å kjøpe en av de dyre, ekte champagneflaskene. Da holder det lenge med en god cava eller cremant. Jeg foretrekker det knusktørt, men er du nybegynner kan det lønne seg å prøve en med litt sødme. Spør på Polet, de hjelper deg gjerne.

Anonymkode: 72398...611

• Liker 1
Skrevet

Synes det er mye god champagne som ikke koster mer enn 400 kroner. Men de må man bestille på nett, da svært få Vinmonopol faktisk har dem som hyllevarer. Men det tar bare noen få dager før de er levert, og så kan du hente dem. :-)

Kan sterkt anbefale rosé-champagnen til Cattier: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/search/?q=cattier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...