Gjest Hellandussan Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Hele dagen er ødelagt om det er meldt storm. Er så redd og bekymra hele tiden... Vet at vi som bor på Vestlandet er vant til det og må tåle det.. Men det hjelper ikke uansett hva jeg sier til meg selv. Har gått til psykolog i årevis for denne angsten for vind men den vil aldri helt slippe taket. Det er verst når jeg er alene. Vet ikke helt Hva jeg er ute etter. Kanskje noen med lignende erfaring? Kanskje litt gode ord.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Jeg har det samme med tordenvær. Er helt ødelagt hele sommerhalvåret. Sjekker konstant værmelding, og blir helt hysterisk. Tør ikke være alene, og har jeg mulighet rømmer jeg til et annet sted om det er meldt her jeg bor. Jeg kan kjøre i mange timer for å komme meg unna. Jeg aner ikke hva du skal gjøre med det, jeg har fått beskjed om at psykolog ikke vil hjelpe da jeg trenger eksponeringsterapi, og det er nesten umulig når det gjelder vær. Jeg sliter bare det er uvær på en tegnefilm... Ordentlig vondt å være så redd. Så, jeg føler veldig med deg! Skulle ønske jeg hadde tips til deg, men dessverre. Anonymkode: 65b60...869 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Hva med vinden er det som gjør deg redd? Bekymringer for at noe kan skje? Lyden som stresser deg? Assosiasjoner til noe? Anonymkode: fcb78...4f6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det samme med tordenvær. Er helt ødelagt hele sommerhalvåret. Sjekker konstant værmelding, og blir helt hysterisk. Tør ikke være alene, og har jeg mulighet rømmer jeg til et annet sted om det er meldt her jeg bor. Jeg kan kjøre i mange timer for å komme meg unna. Jeg aner ikke hva du skal gjøre med det, jeg har fått beskjed om at psykolog ikke vil hjelpe da jeg trenger eksponeringsterapi, og det er nesten umulig når det gjelder vær. Jeg sliter bare det er uvær på en tegnefilm... Ordentlig vondt å være så redd. Så, jeg føler veldig med deg! Skulle ønske jeg hadde tips til deg, men dessverre. Anonymkode: 65b60...869 Dette er litt selvmotsigende. Jeg vil tro at om du kan trenes til å takle vær på TV bedre, så vil det smitte over på vær utenfor TV også. Og TV (eller youtube), har du kontrollen på selv. Anonymkode: fcb78...4f6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 Du har min sympati. Jeg hadde ei venninne fra nord (stakkars menneske) som fikk angst av stormfullt vær. Jeg har vokst opp på sørlandet, og av en eller annen syk grunn synes jeg det er koselig med tordenvær, og der tordner det mye om sommeren. Bor du i et gammelt hus eller noe? Håper du greier å føle deg litt trygg etterhvert . Herregud, jeg synes det er så gøy med vær Anonymkode: a76a7...5f0 1
Gjest Hellandussan Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 Ja det er lyden for stresser meg mest av alt. Er redd for at noe gale skal skje.. Vet ikke hva. At det skal bli så ille som det aldri før har vært. Rett og slett ktastrofe-tenkning jeg sliter med. Det er mye annet jeg sliter med også. Men det er dette med vind som er verst. Når jeg hører de verste vindkasta ta tak og det knirker i tak og vegger, da tror jeg at taket skal reise eller huset. Har assosiasjoner til orkanen i 2011. Er veldig redd for å oppleve noe sånt en gang til. Det gikk bra den dagen men det er liksom tanken om at man ikke vet hvor sterkt et vindkast faktisk er. Tåler huset det? Osv.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #7 Skrevet 20. desember 2016 1 minutt siden, Hellandussan skrev: Ja det er lyden for stresser meg mest av alt. Er redd for at noe gale skal skje.. Vet ikke hva. At det skal bli så ille som det aldri før har vært. Rett og slett ktastrofe-tenkning jeg sliter med. Det er mye annet jeg sliter med også. Men det er dette med vind som er verst. Når jeg hører de verste vindkasta ta tak og det knirker i tak og vegger, da tror jeg at taket skal reise eller huset. Har assosiasjoner til orkanen i 2011. Er veldig redd for å oppleve noe sånt en gang til. Det gikk bra den dagen men det er liksom tanken om at man ikke vet hvor sterkt et vindkast faktisk er. Tåler huset det? Osv. Et hus som tåler en orkan, tåler en storm. Og i stor grad så kan de forutse hvor sterk vinden blir. Hadde du hatt mulighet til å snakke med en byggmester og/eller en meteorolog? Det er langt fra umulig at de kan være til mer hjelp med å gi deg kunnskap, vs en psykolog som ofte vil fokusere på hvordan du håndterer reaksjonene dine. Anonymkode: fcb78...4f6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #8 Skrevet 20. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er litt selvmotsigende. Jeg vil tro at om du kan trenes til å takle vær på TV bedre, så vil det smitte over på vær utenfor TV også. Og TV (eller youtube), har du kontrollen på selv. Anonymkode: fcb78...4f6 Det er ikke jeg som har sagt det, men psykologer. Jeg har ringt rundt og bedt om hjelp flere steder. 4 minutter siden, Hellandussan skrev: Ja det er lyden for stresser meg mest av alt. Er redd for at noe gale skal skje.. Vet ikke hva. At det skal bli så ille som det aldri før har vært. Rett og slett ktastrofe-tenkning jeg sliter med. Det er mye annet jeg sliter med også. Men det er dette med vind som er verst. Når jeg hører de verste vindkasta ta tak og det knirker i tak og vegger, da tror jeg at taket skal reise eller huset. Har assosiasjoner til orkanen i 2011. Er veldig redd for å oppleve noe sånt en gang til. Det gikk bra den dagen men det er liksom tanken om at man ikke vet hvor sterkt et vindkast faktisk er. Tåler huset det? Osv. Kjenner meg igjen i dette. Har spesielt en hendelse der det slod ned i huset mens jeg var alene. Etter det så har jeg fått panikkanfall hver gang jeg hører noe som minner om torden. Siste psykologen jeg snakket med nevnte PTSD, har din psykolog nevnt noe om det? Jeg trodde jeg skulle dø den gangen, og at huset skulle rase sammen. Får flashbacks og våkner av mareritt, enda det er mange år siden. Anonymkode: 65b60...869
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #9 Skrevet 20. desember 2016 I feel ya. Og jeg er bokstavelig talt vokst opp på den ytterste nøgne ø på romsdalskysten. Nyttårsorkanen var bare gøy, da var jeg rundt 10 år og syntes det bare var spennende at naboens garasje ble blåst i filler. Nå derimot, er jeg en skjelvende bylt av et vrak, mer eller mindre. Jeg fikk mitt første barn i 2011. Irrasjonell og hormonell førstegangsmor - mens orkanen Dagmar plukket takstein fra huset og slapp dem ned på bilene. Det satte en veldig kraftig støkk i meg. Nå leier jeg en bitteliten leilighet i betongsokkel delvis under bakken i le av en haug - og sover langt bedre når det er varslet storm. Anonymkode: 9d22c...7b8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #10 Skrevet 20. desember 2016 Skjønner at det kan være skummelt, ja. Her jeg bor har det gått store jordras flere ganger, så jeg liker ikke helt å sykle til og fra jobb når det regner mye. Men jeg er ikke redd for at huset skal bli tatt av ras. Hvorfor? Jo, huset har stått her siden 1930, så da står det nok trygt noen år til. Anonymkode: bceeb...ea5
hjertesukka Skrevet 20. desember 2016 #11 Skrevet 20. desember 2016 Føler med deg. Jeg bor også på Vestlandet og skal ta ferje på fredag over en åpen strekning. Jeg har allerede begynt å få knyttneve i magen. Det skyldes tidligere fæle opplevelser på sjøen. Jeg er redd for meg selv, for bilen min, ja for alt. Og jeg er alltid sikker på at ferja skal velte og at vi alle havner i det kalde vannet. Fy som jeg gruer meg. Dessverre ingen trøst for deg, men vi er flere som hater storm og uvær.
Gjest Axl Rose Skrevet 20. desember 2016 #12 Skrevet 20. desember 2016 Jeg elsker stormer men ikke lyn og torden om natten. Hvis det bråker så voldsomt. Trenger ro og fred om natten. Får ikke angst, blir bare forbanna.
Bergtatt Skrevet 20. desember 2016 #13 Skrevet 20. desember 2016 2 minutter siden, Bootyhunter skrev: Jeg elsker stormer men ikke lyn og torden om natten. Hvis det bråker så voldsomt. Trenger ro og fred om natten. Får ikke angst, blir bare forbanna. Ingenting som å sitte inne og under teppet med en god kopp kakao når det stormer ute. Det er rett og slett kos! men vil gjerne ha med litt lyn og torden😊
Gjest Hellandussan Skrevet 20. desember 2016 #14 Skrevet 20. desember 2016 Skulle så gjerne ønske jeg kunne dele den kosen når det blåser. Det skal storme hele julen tror jeg. Men meldt full storm ikveld og inatt her i Møre og Romsdal ihvertfall
Gjest Axl Rose Skrevet 20. desember 2016 #15 Skrevet 20. desember 2016 11 minutter siden, Bergtatt skrev: Ingenting som å sitte inne og under teppet med en god kopp kakao når det stormer ute. Det er rett og slett kos! men vil gjerne ha med litt lyn og torden😊 Ikke sant Bare det slutter å bråke om natten.
lillsunshine Skrevet 20. desember 2016 #16 Skrevet 20. desember 2016 Forstår godt angsten din. Jeg var alene under orkanen i 2011 og det var veldig ubehagelig. Strømmen gikk, mobilnettet forsvant og jeg lå alene og hørte det herjet som aldri før. Jeg kunne se vinduene i stuen som ristet og bulet. Da var jeg faktisk ganske redd, for hadde aldri opplevd noe sånt før. Redd for at en tre skulle falle ned og i huset o.s.v eller at huset skulle falle sammen. Før det har jeg aldri vært særlig redd for stormer. Nå blåser det bare litt lett i huset i dag og det er ingenting i forhold, så jeg kjenner ikke at jeg er redd nå, nå er det mer koselig. Er ikke særlig redd for stormen i dag, men vil være redd om det kommer en ny storm med orkan styrke. Det eneste tipset jeg kan tenke meg er at du tar på deg ørepropper og hører på musikk og stenger lydene ute, eller ser på film med på pcen med ørepropper i, så får du kanskje tankene over på noe annet.
Cata Skrevet 20. desember 2016 #17 Skrevet 20. desember 2016 (endret) Jeg skjønner deg godt. Jeg er ikke direkte redd medmindre det er meldt ekstremvær og vinden er opp mot orkan, men jeg synes det er kraftig ubehagelig lenge før det. For min del er det rett og slett støyen som gjør det i første omgang. Jeg er nok lovlig sensitiv for lyd. Kommer vi opp i orkan styrke så begynner jeg å tenke med en viss bekymring på om taket holder eller om noe kan komme fykende inn gjennom vinduene. Og, ja, jeg bor også på et sted med mye vind. Jeg støtter forresten forslaget til lillsunshine over - ørepropper er gull verdt når det blåser. Særlig hvis det pågår i flere dager i strekk. Endret 20. desember 2016 av Cata
Gjest Hellandussan Skrevet 20. desember 2016 #18 Skrevet 20. desember 2016 Jeg er også veldig sensitiv for lyder har jeg funnet ut. Ulingen og kasta høres jo mye verre ut enn det er. Må innrømme at det hittil har gått greit i kveld.. Selv om jeg har hjertebank konstant og den intense klumpen i magen for at det kan bli så mye verre. Det som er utfordringa nå er jo å klare å sovne. Det er vanskelig med slikt bråk ute og evig bekymring om hvor gale det blir. Tenker Også på hvor godt jeg egentlig har det når min største bekymring er en storm - men det er jo utenfor min kontroll det der. Eksponeringsterapi har vi som bor på Vestlandet drevet med hele livet.. Så det er egentlig bortkasta tid å tenke på.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #19 Skrevet 20. desember 2016 2 minutter siden, Hellandussan skrev: Jeg er også veldig sensitiv for lyder har jeg funnet ut. Ulingen og kasta høres jo mye verre ut enn det er. Må innrømme at det hittil har gått greit i kveld.. Selv om jeg har hjertebank konstant og den intense klumpen i magen for at det kan bli så mye verre. Det som er utfordringa nå er jo å klare å sovne. Det er vanskelig med slikt bråk ute og evig bekymring om hvor gale det blir. Tenker Også på hvor godt jeg egentlig har det når min største bekymring er en storm - men det er jo utenfor min kontroll det der. Eksponeringsterapi har vi som bor på Vestlandet drevet med hele livet.. Så det er egentlig bortkasta tid å tenke på. Jeg pleier å legge meg på boden, der er det ikke vinduer, så jeg ligger med musikkørepropper og masse lyd og lys på, men ikke noe utsyn Kanskje det kunne vært noe for deg også? Anonymkode: 65b60...869 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #20 Skrevet 21. desember 2016 Kjenner meg litt igjen, men huset mitt er faktisk det stedet jeg føler meg tryggest når det er storm. Jeg må kjøre langt i julen, og gruer meg nesten til jeg blir kvalm av tanken på kronglete vestlandsveier med vind som tar tak i min lille bil, bekmørke og piskende regn mot ruta. Været her er ekstremt, og det er da bare menneskelig å kjenne litt ærefrykt. Men det høres jo ekstremt ut hos deg, så jeg håper psykologen hjelper deg. Anonymkode: 9a5dd...08e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå