Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg vurderer å søke meg sommerjobb/deltidsjobb på ein døgnavdeling(dps) ved et psykiatrisk sykehus. Lurer på om noen har erfaring med dette? Jeg er på en måte litt "redd" eller "underne" for hvordan det er i psykiatrien. Kan også bli plassert på andre avdelinger. Jeg har ikke så mange fordommer mot psykisk syke folk, men fremmedheten ligger og verker litt. Hva kan jeg forvente i arbeidsoppgaver? Er 21 år og har gått helse og sosial + påbygg på vgs, men går nå grunnskolelærer på høgskolen. 

Anonymkode: d8c80...8be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lær deg selvforsvar og vær forberedt på hva du skal gjøre i fysiske konfrontasjoner. Mange av pasientene er svake og syke, men absolutt ikke harmløse. Et par enkle unslippelsesstrategier er alt du trenger å kunne for å jobbe relativt risikofritt. Ellers så er evnen til å jatte med alt pasientene sier som ikke går utover dine arbeidsoppgaver veldig kjekt å kunne.

Anonymkode: 5f915...2b6

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg selvforsvar og vær forberedt på hva du skal gjøre i fysiske konfrontasjoner. Mange av pasientene er svake og syke, men absolutt ikke harmløse. Et par enkle unslippelsesstrategier er alt du trenger å kunne for å jobbe relativt risikofritt. Ellers så er evnen til å jatte med alt pasientene sier som ikke går utover dine arbeidsoppgaver veldig kjekt å kunne.

Hvor i psykiatrien har du jobbet? hvordan er det på døgnpost i forhold til psykosepost(der de er innlagt over lengre tid) ?

Skrevet

Pasientene som er på dps er ofte ikke så syke som de som er på akuttavdelingene på de større psykiatriske sykehusene. Som regel er det ingen som er der på tvang (de fleste dps-ene har ikke mulighet til å legge inn på tvang). Når pasientene er innlagt frivillig er det mye mindre "drama".

Gjerne vær forberedt på mye forskjellig, men du skal ikke være veldig bekymret, etter hvert som du kommer inn i miljøet der og begynner å kjenne pasientene, så blir du mye mer avslappet :)

Anonymkode: 0353d...ebc

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i psykiatrien har du jobbet? hvordan er det på døgnpost i forhold til psykosepost(der de er innlagt over lengre tid) ?

Jeg har jobbet som pleieassistent og jobbet på litt av hvert. Det var omtrent helt likt overalt sånn arbeidsmessig sånn bortsett fra pasientenes atferd, men det brydde meg ikke særlig.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pasientene som er på dps er ofte ikke så syke som de som er på akuttavdelingene på de større psykiatriske sykehusene. Som regel er det ingen som er der på tvang (de fleste dps-ene har ikke mulighet til å legge inn på tvang). Når pasientene er innlagt frivillig er det mye mindre "drama".

Gjerne vær forberedt på mye forskjellig, men du skal ikke være veldig bekymret, etter hvert som du kommer inn i miljøet der og begynner å kjenne pasientene, så blir du mye mer avslappet :)

Anonymkode: 0353d...ebc

Takk for svar, jeg har hatt venner som har slitt psykisk og fikk da interesse for feltet. Jeg har lyst å jobbe med miljøterapi fordi jeg føler det passer meg. Det jeg har sett på som et problem er at flere sier at jeg er for liten fysisk til å jobbe der og at det er farlig. 

Hvordan er en normal arbeidsdag? Jeg er mest interessert i DPS fordi da slipper jeg å jobbe turnus både kveld, ettermiddag og natt. 

Skrevet

Hovedvekten av de som er på dpser er ganske normale. De har enten vært på tyngre avdelinger først og blitt skrevet videre etterhvert som de ble mer stabil eller er ikke så syke. Det er ikke mye drama, og sjelden pasienter er fysisk utagerende. Hvis de er det blir de flyttet. 

Du vil antagelig irritere deg mer over det tungrodde psykiatriske helsesystemet, maktovergrep og dritt du kommer til å få se at pasienter går igjennom gang på gang og kulden til de faste avstumpede sykepleierne, enn du vil føle deg plaget av pasienter. 

Anonymkode: 5ca97...65d

• Liker 2
Skrevet

Som ekstrahjelp vil du feks få oppgave å ordne mat til måltidene, ha ansvar for enkelte pasienter (primærkintakt) og div annet. Du får opplæring og ellers må du bare snakke med pasientene på en normal og høflig måte. Være lydhør for hva de vil snakke om. 

Enkelte ganger må du grensesette v/uønsket adferd men du er ikke alene før du er trygg. 

Anonymkode: 951a6...cae

• Liker 1
Skrevet
På 20.12.2016 den 18.49, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, jeg har hatt venner som har slitt psykisk og fikk da interesse for feltet. Jeg har lyst å jobbe med miljøterapi fordi jeg føler det passer meg. Det jeg har sett på som et problem er at flere sier at jeg er for liten fysisk til å jobbe der og at det er farlig. 

Hvordan er en normal arbeidsdag? Jeg er mest interessert i DPS fordi da slipper jeg å jobbe turnus både kveld, ettermiddag og natt. 

Hvorfor slipper du turnus på DPS? 

Anonymkode: 3be2b...0ca

Skrevet
På 12/20/2016 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Håper ikke du jobber i psykiatrien.

Anonymkode: 1b0b5...0d0

• Liker 6
Skrevet
På 21.12.2016 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Hvorfor slipper du turnus på DPS? 

Anonymkode: 3be2b...0ca

Glemte å skrive det, men de søkte etter noen som kunne jobbe dagtid med spesielt miljøarbeid på DPS, men også ta del i andre oppgaver på dagtid. Det sto ikke beskrevet hva de andre oppgavene på dagtid var. 

Skrevet
På 20.12.2016 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Psykisk syke er ofte ekstremt følsomme, det beste man kan gjøre er å utvikle en harmoni og trygghet med seg selv, rolige bevegelser og rolig stemme, altså den ultimate selvtillit og selvfølelse, selvbevissthet. Det responderer psykisk syke veldig positivt på. Respekten som kommer av sunn psyke. Psykisk syke merker jo selvfølgelig med en gang om noen går rundt med en skeptisisme, uansett hvor vag den er. Det gjør psykisk syke irriterte, som om ikke de møter nok av det ute i samfunnet. Min erfaring er at det ofte er den "friske" sine handlinger som gjør den psykisk syke urolig, og den "friske" står igjen med, "men jeg gjorde jo bare... jeg gjorde jo ingenting... han bare klikket ut av det blå...". Ingen gidder å klikke ut av det blå. :P

Anonymkode: 0f340...23c

• Liker 1
Skrevet

Å hjelpe meg sier jeg bare.. ikke gi råd om ting dere ikke har peiling på. hilsen ei som har vert innlagt på dps 

Anonymkode: 6e1e3...0e6

• Liker 3
Skrevet

Tråden ryddet for innlegg som forherliger, tilrettelegger for eller oppfordrer til brudd på norsk lov

Nordvest, mod.

Skrevet

Vil tro du får arbeide mye i miljøet. Være i miljøet sammen med pasientene, gå turer, snakke med dem, og observere hvordan de er, PRATE med dem osv:) Med tanke på din utdanning og erfaring tviler jeg på du får så mye ansvar, og det kan sikkert være like greit i starten :) Jeg tviler på det er spesielt "farlig" på en DPS. Pasienter som er utpreget voldelige eller på annen måte farlige blir som regel innlagt andre steder. Men det er klart, det kan være alvorlige psykiske lidelser, så man skal ta sikkerheten på alvor. Du vil garantert få beskjed dersom det er pasienter du skal være ekstra varsom overfor. Og vær ydmyk overfor disse menneskene, mange har en bagasje man ikke kan forestille seg med mindre man har opplevd det selv. 

Anonymkode: 44bed...947

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...