AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Jeg fikk et gjenpartsbrev fra banken etter kredittvurdering og der er jeg oppført med "middels risiko". Det jeg lurer på er faktorene som er med på å påvirke denne. Jeg har ikke spesielt høy inntekt, men har heller ingen betalingsanmerkninger eller gjeld som er gått til inkasso (har boliglån, studielån og et kredittkort med lav ramme der jeg samler bonuspoeng, alt betales hver måned). Er det antakeligvis inntekten det står på, som har gitt meg 'middels' og ikke 'lav' score? Boliglånet utgjør under 30% av verdi på boligen. Noen som har peiling (helst direkte erfaring fra finans)? Anonymkode: 297bd...d15
pautina Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Det er nok lav inntekt hvis resten er som beskrevet som gir deg middels, men det er forskjellige modeller i bruk hos de forskjellige selskapene som vekter faktorene ulikt. Det hentes ikke bare fra deg personlig, men også fra statistikk så både hvor du bor, kjønn i kombinasjon med alder osv. Hvis du googler litt kan du finne ut hvilke faktorer det selskapet som vurderte deg vektlegger og tar med, er du spesiellt interessert kan du ringe dem og spørre. btw, jobber ikke i finans, men har lurt på det samme og det var svarene jeg fikk fra folk i bransjen.
ajarRun Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Lignet formue og inntekt de siste tre årene. Variabel er dårlig. Men det er mange faktorer og akkurat hvordan de regner det ut er bedriftshemmeligheter.
paulette Skrevet 28. desember 2016 #4 Skrevet 28. desember 2016 Det kan være inntekt i forhold til gjeld, bosted, alder, om du har nye eller gamle lån, kjønn osv. Har ingenting med tidligere betalingshistorikk å gjøre (med mindre du hadde hatt en betalingsanmerkning, feks) 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2016 #5 Skrevet 28. desember 2016 Det tar med inntekt OG formue for å beregne nivået. Grunnen til at du er middels er nok for at du ikke har stor nok formue til å betjene gjeld om inntekten din skulle forsvinne. Anonymkode: 810a1...89a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #6 Skrevet 29. desember 2016 Selv med ellers gode forutsetning for en brukbar kredittscoren så kan man komme dårligere ut hvis man f.eks. er med i styrer i feil type foreninger. Egentlig er dagens kredittscore et dårlig ratingssystem fordi man ikke registrerer dyr kredittgjeld og folk som sliter økonomisk med betaling, men klarer akkurat å holde seg utenfor inkasso. Anonymkode: 8a702...55d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #7 Skrevet 29. desember 2016 De ulike aktørene på kredittkort/lån har litt ulike måter å vurdere kredittverdigheten til folk på. Men adresse/område du bor i, lån, historikk på kunden, inntekt og betalingsbelastninger er med på å vurdere den totale scoren. Men du kan søke flere steder, samtidig, og komme ut med totalt ulik scor, så dette er det ingen som helt blir klok på. Alle vil hevde de gjør dette på beste måte. Men beste måte for hvem? Kunden eller banken? Anonymkode: cf9e5...936
_popcorn_ Skrevet 29. desember 2016 #8 Skrevet 29. desember 2016 jeg fikk middels risiko som student da jeg fikk kredittkort (før jeg idet hele tatt brukte kortet). I dag har jeg også middels høy risiko, fordi jeg har boliglån, studielån og kredittkort i mitt navn, selv om jeg ikke har hatt inkassovarsel engang. men, om jeg masker ut kredittkort, og mister jobben, så vil jeg kunne pådra meg samlet gjeldt på godt over 2mill, uten betjeningsevne.
Million Skrevet 30. desember 2016 #9 Skrevet 30. desember 2016 På 20.12.2016 den 18.12, amativeReflection skrev: Lignet formue og inntekt de siste tre årene. Variabel er dårlig. Men det er mange faktorer og akkurat hvordan de regner det ut er bedriftshemmeligheter. Det er det ikke. Det er ren og skjær statistikk.
ajarRun Skrevet 30. desember 2016 #10 Skrevet 30. desember 2016 Akkurat nå, Million skrev: Det er det ikke. Det er ren og skjær statistikk. Hva er ikke?
Million Skrevet 30. desember 2016 #11 Skrevet 30. desember 2016 Jeg har jobbet med kredittvurdering i et større selskap i mange år. Det er noen år siden nå (10 år ca) men dette er hva jeg husker: Det som vektlegges når en kredittvurdering gjøres, er selvfølgelig inntekt. Det vet alle. Men det er ikke inntekt alene som vektlegges. Det er kjønn og alder også, det spiller inn. F.eks er unge menn i begynnelsen av tyveårene dårligere betalere rent statistisk sett, enn unge kvinner. Selv om forskjellene mellom menn og kvinner er i ferd med å jevne seg ut nå, de siste årene. Menn pleier så å skikke seg en periode og bli bedre betalere i treveårene, før de blir dårligere igjen når de begynner å tjene godt (merkelig nok) i førti-årene. Statistikken viser dette. Men antageligvis er det ikke betalingsevnen som er dårlig da, men heller viljen. De gidder ikke holde orden og sørge for å betale i tide, rett og slett. Uansett, statistikken taler. Hvor du bor har mye å si for kredittscoren, og for ikke å nevne HVOR OFTE du har flyttet. Jo flere ganger du har flyttet, jo dårligere score. Dette påvirker scoringspoengene veldig. Det er et velkjent faktum at dårlige betalere ofte prøver å flytte fra sine regninger, og hver gang det hoper seg opp et sted, flytter de til et nytt sted. Visse distrikter, ja, faktisk ned til nivå på visse gateadresser, har også statistikken mot seg. Der kan det være en topp når det kommer til dårlige betalere, og dermed påvirker det din score også hvis du flytter dit. Det pussige er at hvis du plutselig går veldig OPP i inntekt, teller også dette negativt faktisk. Dette pga svingninger i inntekt, enten de går opp eller ned, viser seg å ha negativ effekt på betalingsevnen og viljen hos folk. Folk som brått begynner å tjene mye mer enn før, begynner å sløse, ting går over styr, altfor mange regninger dukker opp, så de legges vekk og så videre.
Million Skrevet 30. desember 2016 #12 Skrevet 30. desember 2016 (endret) 11 minutter siden, amativeReflection skrev: Hva er ikke? Det er ikke bedriftshemmeligheter, som du påstår det er. Dette er en av mange artikler om temaet som finnes på nettet. Du kan lese alt om temaet ved å google litt, så det er slett ingen "bedriftshemmelighet". Det eneste som kan variere fra firma til firma, er hvilken inntektsgrense de setter for å ville selge noe på kreditt til kundene sine. Men det er de i sin fulle rett til. http://www.dinside.no/okonomi/slik-blir-du-vurdert-av-kredittselskapene/61661865 Endret 30. desember 2016 av Million
ajarRun Skrevet 30. desember 2016 #13 Skrevet 30. desember 2016 2 minutter siden, Million skrev: Det er ikke bedriftshemmeligheter, som du påstår det er. Dette er en av mange artikler om temaet som finnes på nettet. Du kan lese alt om temaet ved å google litt, så det er slett ingen "bedriftshemmelighet". http://www.dinside.no/okonomi/slik-blir-du-vurdert-av-kredittselskapene/61661865 "Mens selskapene Experian og Lindorff er sparsommelige med opplysninger per telefon, får vi informasjon både om egen kredittscore og bakgrunnen for vurderingen hos selskapet Soliditet. De sender også mail med mer informasjon om hvilke faktorer de tar utgangspunkt i." Et selskap ga generelle svar. Selvsagt er deler av deres modeller offentlig, alle vet noen av faktorene, men du får ikke vite hvor mye de spiller inn nøyaktig, eller heller en utfyllende rapport.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå