AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Jeg ble veldig glad da jeg nylig fikk vite at jeg har fått A på min første universitetseksamen Følte at eksamen gikk bra, men hadde aldri forventet en A. Likevel skulle jeg gjerne visst hvorfor, slik at jeg vet konkret hva det var jeg gjorde bra og dermed kan fortsette med. Kan jeg be om begrunnelse uten å klage på karakteren? Er livredd for å rote det til på en eller annen måte. Har katastrofetanker som at jeg kanskje har fått feil karakter og at en begrunnelse fører til at de oppdager feilen og gir meg den "egentlige" karakteren... Man hører jo om slike tilfeller innimellom. Hører også mange si at begrunnelsene ofte er så "dårlige" og lite konkrete at man ikke får noe særlig ut av det, uansett. Bør jeg kanskje bare være fornøyd og "holde kjeft"? Anonymkode: a0a9f...577
jaro Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble veldig glad da jeg nylig fikk vite at jeg har fått A på min første universitetseksamen Følte at eksamen gikk bra, men hadde aldri forventet en A. Likevel skulle jeg gjerne visst hvorfor, slik at jeg vet konkret hva det var jeg gjorde bra og dermed kan fortsette med. Kan jeg be om begrunnelse uten å klage på karakteren? Er livredd for å rote det til på en eller annen måte. Har katastrofetanker som at jeg kanskje har fått feil karakter og at en begrunnelse fører til at de oppdager feilen og gir meg den "egentlige" karakteren... Man hører jo om slike tilfeller innimellom. Hører også mange si at begrunnelsene ofte er så "dårlige" og lite konkrete at man ikke får noe særlig ut av det, uansett. Bør jeg kanskje bare være fornøyd og "holde kjeft"? Anonymkode: a0a9f...577 Gratulerer! :-) Det er en utrolig god følelse, spesielt første gangen! :-) Og bra jobba! Du burde ikke be om begrunnelse tenker jeg. A handler om at du har lært pensum (ihvertfall det som kom på eksamen) og at du har klart å bruke dette på en selvstendig tenkende måte. Og kanskje tilogmed vist litt engasjement Du kan få A i ett fag, en annen gang B eller kanskje tilogmed C selv om du har lest like bra. Dette fordi du kanskje ikke har interesse nok for emnene eller mangel på noe annet (erfaring/forståelse m.m) som gjør at du ikke klarer å løfte det opp på det selvstendige nivået. Altså bruker kunnskapen på nye problemstillinger eller lager egne eksempler o.l. Kos deg med godfølelsen du, og tenk heller på hvordan du kom dit, enn hvorfor du fikk det
sonush Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble veldig glad da jeg nylig fikk vite at jeg har fått A på min første universitetseksamen Følte at eksamen gikk bra, men hadde aldri forventet en A. Likevel skulle jeg gjerne visst hvorfor, slik at jeg vet konkret hva det var jeg gjorde bra og dermed kan fortsette med. Kan jeg be om begrunnelse uten å klage på karakteren? Er livredd for å rote det til på en eller annen måte. Har katastrofetanker som at jeg kanskje har fått feil karakter og at en begrunnelse fører til at de oppdager feilen og gir meg den "egentlige" karakteren... Man hører jo om slike tilfeller innimellom. Hører også mange si at begrunnelsene ofte er så "dårlige" og lite konkrete at man ikke får noe særlig ut av det, uansett. Bør jeg kanskje bare være fornøyd og "holde kjeft"? Anonymkode: a0a9f...577 Du må bare gjøre hva du føler er riktig, men jeg er litt som deg. Pessimisten i meg ville tenkt det samme, spør jeg om begrunnelse, så vil de kanskje gi meg den karakteren jeg egentlig ville ha fått. Pessimisten i meg ville tenkt at en A er litt for godt til å være sant.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 Trenger det være verre en at du faktisk er god for en A? Gratulerer! Anonymkode: 9a612...47f
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 21. desember 2016 #5 Skrevet 21. desember 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble veldig glad da jeg nylig fikk vite at jeg har fått A på min første universitetseksamen Følte at eksamen gikk bra, men hadde aldri forventet en A. Likevel skulle jeg gjerne visst hvorfor, slik at jeg vet konkret hva det var jeg gjorde bra og dermed kan fortsette med. Kan jeg be om begrunnelse uten å klage på karakteren? Er livredd for å rote det til på en eller annen måte. Har katastrofetanker som at jeg kanskje har fått feil karakter og at en begrunnelse fører til at de oppdager feilen og gir meg den "egentlige" karakteren... Man hører jo om slike tilfeller innimellom. Hører også mange si at begrunnelsene ofte er så "dårlige" og lite konkrete at man ikke får noe særlig ut av det, uansett. Bør jeg kanskje bare være fornøyd og "holde kjeft"? Anonymkode: a0a9f...577 Går det å spørre universitetet der du går om det er mulig og evt. hvordan du gjør det? Det er jo fint med en tilbakemelding så man kan fortsette i den samme positive sporet. NB! Prøv å la katastrofetankene være. Gratulerer med din første A
lillsunshine Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Selvfølgelig kan du be om begrunnelse uten å skulle klage. Dette synest jeg er smart tenkt. Dersom en faktisk ikke vet helt hva en har gjort rett så synest jeg det er lurt. Hvor detaljert begrunnelser er kommer helt an på sensor. Jeg tviler på du har fått feil karakter. Dersom det står riktig kandidatnummer og alt så skal det godt gjøres, og dersom det faktisk er feil karakter så vil det nok kanskje oppdages før eller senere uansett.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 Har ikke faget en sensurveiledning du kan lese? Mange blir irriterte når gode studenter ber om begrunnelse, så jeg tviler på at du vil få noe godt svar. Anonymkode: 812dd...458
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 Selvfølgelig kan du be om begrunnelse uten å klage. Dette er to separate skjemaer. Vær uansett obs på at begrunnelser er av varierende kvalitet. Anonymkode: 084ad...f30
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke faget en sensurveiledning du kan lese? Mange blir irriterte når gode studenter ber om begrunnelse, så jeg tviler på at du vil få noe godt svar. Anonymkode: 812dd...458 Da har man ingenting å gjøre som sensor. Anonymkode: 084ad...f30
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Hva skal du ha i begrunnelse? Du har jo gjort alt rett. De verste medstudentene er de som hoverer over eksamensreultatene sine. jækk... Anonymkode: 8881d...7a1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 Takker for svar! Tror nok ikke at jeg kommer til å be om begrunnelse. Jeg venter fortsatt på resultat fra de andre eksamenene, så hvis det har gått dårligere der så gjør jeg det sikkert. Kan jo også hende at jeg har hatt en uvanlig grei sensor. Er ikke meningen å "briefe" på noen måte, haha. Er bare en uerfaren førstis som ville høre om det var vanlig blant studenter å be om begrunnelse selv om man er fornøyd med karakteren sin God jul! Anonymkode: a0a9f...577
Citpensacola Skrevet 21. desember 2016 #12 Skrevet 21. desember 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal du ha i begrunnelse? Du har jo gjort alt rett. De verste medstudentene er de som hoverer over eksamensreultatene sine. jækk... Anonymkode: 8881d...7a1 Vel, det er da naturlig at man ønsker begrunnelse når man faktisk ikke er helt klar over hva man har gjort rett? Egentlig mener jeg at samtlige karakterer bør komme med en begrunnelse, og jeg har selv _alltid_ bedt om begrunnelse på universitetet, uansett karakter, noe jeg absolutt har lært mye av.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #13 Skrevet 22. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar! Tror nok ikke at jeg kommer til å be om begrunnelse. Jeg venter fortsatt på resultat fra de andre eksamenene, så hvis det har gått dårligere der så gjør jeg det sikkert. Kan jo også hende at jeg har hatt en uvanlig grei sensor. Er ikke meningen å "briefe" på noen måte, haha. Er bare en uerfaren førstis som ville høre om det var vanlig blant studenter å be om begrunnelse selv om man er fornøyd med karakteren sin God jul! Anonymkode: a0a9f...577 Hvorfor ikke? En begrunnelse er nyttig uavhengig av hvor på karakterskalaen man havnet. Det eneste som avgjør nytteverdien er kvaliteten på begrunnelsen, men dette avhenger av sensoren som har vurdert oppgaven din - ikke karakteren din. Jeg synes det er idiotisk at ikke alle førsteklassinger ber om begrunnelse for karakteren sin (med mindre det er MSQ eller en tydelig ramme på det riktige svaret). Anonymkode: 084ad...f30 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå