AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Jeg er ei jente på 26, spiser sunt, trener regelmessig, normalvektig. Jeg har problemer med at den ene leggen ofte hovner opp. Typisk er at jeg er ute og går en stund, kommer hjem, står på kjøkkenet og lager middag, og så kjenner jeg at leggen er hoven. Det er ganske ubehagelig, kjennes ut som den skal sprenge. Hender at den ndre leggen også hovner opp, men ikke like ofre. Har også problemer med ar jeg forr mister følelsen i armene, om det har noe sammenheng. Noen som har samme problem? Tips? Anonymkode: 47ac9...bd8
Honey Dew Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Det kan være en blodpropp. Kontakt legevakten 1
lillsunshine Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Går du på p-piller? Jeg tenkte også umiddelbart på blodpropp. Du burde få det sjekket opp hos en lege.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, lillsunshine skrev: Går du på p-piller? Jeg tenkte også umiddelbart på blodpropp. Du burde få det sjekket opp hos en lege. Men er ikke det noe som skjer bare en gang liksom? Hos meg kommer og går det. Varer aldri mer enn kanskje en time før leggen er tilbake til normall størrelse igjen. Jeg har tenkt at jeg kanskje bare har dårlig blodsirkulasjon. Eneste er at det er rart det skjer etter bevegelse, ikke når jeg sitter i ro. Anonymkode: 47ac9...bd8
Honey Dew Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke det noe som skjer bare en gang liksom? Hos meg kommer og går det. Varer aldri mer enn kanskje en time før leggen er tilbake til normall størrelse igjen. Jeg har tenkt at jeg kanskje bare har dårlig blodsirkulasjon. Eneste er at det er rart det skjer etter bevegelse, ikke når jeg sitter i ro. Anonymkode: 47ac9...bd8 Dra på legevakten
lillsunshine Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke det noe som skjer bare en gang liksom? Hos meg kommer og går det. Varer aldri mer enn kanskje en time før leggen er tilbake til normall størrelse igjen. Jeg har tenkt at jeg kanskje bare har dårlig blodsirkulasjon. Eneste er at det er rart det skjer etter bevegelse, ikke når jeg sitter i ro. Anonymkode: 47ac9...bd8 Kan ikke si det for sikkert, men tror blodpropper kan være der en stund, før de eventuelt drar på vandring videre. Når de drar på vandring videre så kan det bli skikkelig skummelt, særlig om de havner i lungene. Det du beskriver, med at hovner opp i aktivitet og blir bedre når du er i ro, er typisk for blodpropp i fot/legg. Det er derfor du bør ta deg en tur til legen for å få sjekket opp i det for å være på den sikre siden. Det kan være snakk om en eller flere små blodpropper, som ikke gir så tydelige symptom med en gang, men så plutselig kan bli skikkelig ille dersom de vandrer videre. Så ta det på alvor! Spesielt dersom du også går på p-piller så skal du være veldig obs. når sånne symptom dukker opp. 1
Honey Dew Skrevet 21. desember 2016 #7 Skrevet 21. desember 2016 9 timer siden, lillsunshine skrev: Kan ikke si det for sikkert, men tror blodpropper kan være der en stund, før de eventuelt drar på vandring videre. Når de drar på vandring videre så kan det bli skikkelig skummelt, særlig om de havner i lungene. Det du beskriver, med at hovner opp i aktivitet og blir bedre når du er i ro, er typisk for blodpropp i fot/legg. Det er derfor du bør ta deg en tur til legen for å få sjekket opp i det for å være på den sikre siden. Det kan være snakk om en eller flere små blodpropper, som ikke gir så tydelige symptom med en gang, men så plutselig kan bli skikkelig ille dersom de vandrer videre. Så ta det på alvor! Spesielt dersom du også går på p-piller så skal du være veldig obs. når sånne symptom dukker opp. For ikke å snakke om at den kan bevege seg til hjertet og/eller hjernen 1
lillsunshine Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 6 timer siden, Honey Dew skrev: For ikke å snakke om at den kan bevege seg til hjertet og/eller hjernen Ikke minst. TS, jeg håper du tar det på alvor og ikke tenker at det er umulig siden du er såpass ung og føler deg frisk ellers. Har lest uttalige unge som har tenkt det samme og som viser seg å ha fått blodpropp som følge av p-piller, som begynte med leggsmerter/hevelse som de ikke tok på alvor. Så har de først søkt hjelp når de har fått veldig alvorlige symptom. Du skal ikke føle at dette er en fillesak for legen. Det er det absolutt ikke med de symptoma du har. Sjekk nå en gang for mye en for lite. Håper selvfølgelig at det bare er noe med dårlig blodsirkulasjon eller lignende, men det er ikke noe man gambler på. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 TS, jeg har nylig opplevd noe lignende. En fot som plutselig ble hoven, hele foten fra legg til tå. Jeg var på ferie da det først oppstod, men dro til lege etter jeg kom hjem. Legen tok det svært alvorlig, og sendte meg rett på ultralyd av hele foten pluss blodprøve. De fant ingen blodpropp, og jeg har blitt undersøkt flere ganger. Hevelsen er der ennå (nesten et halvt år etter), kommer og går litt. Jeg har slått meg til ro med at det er uforklarlig. Men poenget mitt er at dette ble tatt kjempeseriøst av legen, med høy hastegrad, så dette er noe du bør undersøke, bare i tilfelle. Anonymkode: 54f1d...d39 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #10 Skrevet 22. desember 2016 Takk for svar alle sammen! Jeg skal sjekke det. Kan jeg vente til over jul, eller bør jeg hive meg rundt? Er langt hjemmefra på juleferie. . Anonymkode: 47ac9...bd8
Honey Dew Skrevet 22. desember 2016 #11 Skrevet 22. desember 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! Jeg skal sjekke det. Kan jeg vente til over jul, eller bør jeg hive meg rundt? Er langt hjemmefra på juleferie. . Anonymkode: 47ac9...bd8 Legevakten
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #12 Skrevet 22. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! Jeg skal sjekke det. Kan jeg vente til over jul, eller bør jeg hive meg rundt? Er langt hjemmefra på juleferie. . Anonymkode: 47ac9...bd8 Kjære deg, hiv deg rundt! Om det er blodpropp og du har max uflaks så den løsner og går til vitale organer så kan du dø. Legevakt NÅ! Anonymkode: 5bdd0...1ca 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #13 Skrevet 22. desember 2016 Hvordan finner legene ut om det er det? Blodprøver og røntgen? Anonymkode: eed99...71f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #14 Skrevet 23. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan finner legene ut om det er det? Blodprøver og røntgen? Anonymkode: eed99...71f Blodprøve (mener det var d-dimer eller noe de kalte det), og ultralyd av hele benet (fra fotbladet opp til lysken), der de klemte på hovedblodåren mens de lette etter blodpropp. Jeg var den over her som hadde opplevd noe lignende, men de ikke fant ut hva det var. Da jeg ble undersøkt en gang til en mnd senere, tok de en ny blodprøve (d-dimer), og en full ultralyd av hele mageregionen. Det siste var for å utelukke at det var noe der (svulst, tenkte jeg på, selv om de ikke sa det direkte) som blokkerte for væskestrømmen i kroppen, eller noe slikt. Jeg ville ringt fastlegen min (selv om han/hun er langt unna) og spurt hva jeg skulle gjøre, om det er en annen lege du kan oppsøke der du er. Anonymkode: 54f1d...d39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå