AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Har nettopp fått hund og merker at hunden er veldig glad i å snuse rundt og merker godt at jaktinstinktet er der. Har derfor gitt henne god tid til å snuse rundt, men jeg tror ikke hun får nok av bare det å snuse rundt. Jeg har ikke tenkt å begynne med jakt, men tenker kanskje det finnes en "mellomting" siden hun sikkert har et behov for å få tatt i bruk sansene sine. Bruker som sagt mye tid på snusing og derfor har det ikke blitt noe ut av veldig lange turer, siden tiden går når hun ska snuse rundt om kring og lete. Trenger hun mer mosjon eller kan snusingen veie litt opp ifht kun en gåtur/fjelltur? Anonymkode: 19e47...856
dillyduzit Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Vi pleier å la hun snuse så mye hun vil, blir det korte turer gjemmer vi godbiter som hun må finne inne i huset, eller i Hagen. Vår hund er en jakthund, med mye! energi, går vi en fjelltur er hun helt daukjørt hele kvelden.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Jeg må bare spørre.. Hvorfor skaffe seg jakthund om man ikke har tenkt å bruke den i jakt? Anonymkode: d070f...ec3 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 Snusing rundt uten mål og mening kan fort lede til stress eller frustrasjon (finner ikke kilden til det hun lukter). Strukturert sportrening eller søk er mental trening og gjør hunden mye mer rolig enn lange gåturer. Anonymkode: a06c8...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 Vil du sjekke/stimulere jaktinstinktet kan du jo kjøpe en flirtpole. Det er basically en lang ridepisk med en leke i enden, som hunden må jage. Husk å la hunden vinne og få roe seg og leke litt med leken! Jeg gjør det i sirkel, og bytter på hvilken vei leken går. Anonymkode: 24089...d06
Lofilteret Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 Hunden min jakter på smågnagere. Han er helt vill etter de og snuser seg fram til der de bor og graver de opp. Det er hans kvalitetstid pleier vi å si, og han får holde på med det 3-4 ganger i uka.
Howl Skrevet 20. desember 2016 #7 Skrevet 20. desember 2016 Jeg ville prøvd spor, eventuelt godbitsøk og lignende hjemme dersom hunder viser såpass interesse for det.
Portvinpiken Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Snusing rundt uten mål og mening kan fort lede til stress eller frustrasjon (finner ikke kilden til det hun lukter). Strukturert sportrening eller søk er mental trening og gjør hunden mye mer rolig enn lange gåturer. Anonymkode: a06c8...2f6 Hva mener du med snusing uten mål og mening?
Aamu Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Snusing rundt uten mål og mening kan fort lede til stress eller frustrasjon (finner ikke kilden til det hun lukter). Strukturert sportrening eller søk er mental trening og gjør hunden mye mer rolig enn lange gåturer. Anonymkode: a06c8...2f6 Nei, det er faktisk helt individuelt. Jeg har hatt en hund som ble overstimulert av sporsøk. Til og med etter godbiter i hagen. Dvs han ble dobbelt så urolig av det. 1
Aamu Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 21 minutter siden, Portvinpiken skrev: Hva mener du med snusing uten mål og mening? Kanskje snusing etter andre hunder og dyr. Poenget er jo at hunden til slutt skal finne det den lukter sporet av. Derfor legger man ut egne spor, med en belønning i enden av sporet.
Portvinpiken Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 1 minutt siden, Aamu skrev: Kanskje snusing etter andre hunder og dyr. Poenget er jo at hunden til slutt skal finne det den lukter sporet av. Derfor legger man ut egne spor, med en belønning i enden av sporet. Ja jeg vet godt hva spor er, men uklart hva AB mente med snusing uten mål og mening. Hundene gjør jo det hele tiden - snuser mener jeg! Jeg føler på ingen måte at det er uten mål og mening når de setter snuta i bakken. 1
Aamu Skrevet 21. desember 2016 #12 Skrevet 21. desember 2016 2 minutter siden, Portvinpiken skrev: Ja jeg vet godt hva spor er, men uklart hva AB mente med snusing uten mål og mening. Hundene gjør jo det hele tiden - snuser mener jeg! Jeg føler på ingen måte at det er uten mål og mening når de setter snuta i bakken. Ja, det gjør mange hunder. Og noen blir stresset av det. Det er ganske viktig å lære hunden ikke å snuse særlig annet enn i sporsøksituasjoner. At f.eks tur er tur, ikke snusing etter urin eller det som verre er. Min hund ble stresset av sånt. Han var hannhund og tålte ikke lukten av tisper.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #13 Skrevet 21. desember 2016 7 minutter siden, Aamu skrev: Ja, det gjør mange hunder. Og noen blir stresset av det. Det er ganske viktig å lære hunden ikke å snuse særlig annet enn i sporsøksituasjoner. At f.eks tur er tur, ikke snusing etter urin eller det som verre er. Min hund ble stresset av sånt. Han var hannhund og tålte ikke lukten av tisper. Hva i all verden er vitsen med å ta med hunden på tur om den ikke får lov til å bruke nesa si? Da kunne man like gjerne sluppet hunden ut døra i bånd 3 ganger om dagen for å la den gjøre fra seg, for tur uten snusing gir ikke hunden veldig mye. Det er ikke viktig å avlære hunden sin det spør du meg, en ting er å lære hunden å gå nogenlunde pent i bånd, men å nekte en hund noe så naturlig som å snuse etter andre dyr ville jeg aldri ha gjort, snusinga er gleden han får på tur. Men nå går jeg på tur for hunden sin del og ikke nødvendigvis for min. Det er jo mål og mening for dem uavhengig om de finner "kilden" eller ei. Anonymkode: 5f6cd...dc9 4
MrsPiggyBank Skrevet 21. desember 2016 #14 Skrevet 21. desember 2016 Hunden min er også veldig glad i å bruke nesa, og jeg lar henne av og til snuse seg frem til måltidet sitt i hagen eller gjemt rundt i huset. Har tenkt til å begynne å trene litt spor for morro, fordi det virker som hun synes det er veldig stas. Synes det høres absurd ut å trene hunden til å ikke snuse på tur - det er jo et av de viktigste sanseapparatene deres. Greit nok å trene hunden opp til å klare å gå pent i bånd uten å snuse på alt dersom det skal være behov - det kan være kjempepraktisk. Og selvsagt er det ikke OK om hunden stormer etter et spor og drar i båndet, men det er jo et helt annet tema. Når vi går tur så settes det av tid til å snuse masse - særlig nå i starten som hun er ung (8 mnd) og alt er så spennende og nytt. Selvsagt, hvis det stresser hunden din altfor mye å snuse på interessante ting, så er kanskje ikke slike aktiviteter tingen, men de fleste hunder synes jo det er stas og klarer seg fint. Ikke all snusingen handler om å "finne kilden" eller jakte heller tror jeg. Mye handler nok om å sonere terrenget, finne ut hvilke andre hunder som finnes i området, hva slags dyr, mennesker.. Slik jeg ser for meg hundenes snuseverden handler det vel så mye om en måte å "se" omgivelsene sine (slik vi mennesker bruker øynene). 1
Portvinpiken Skrevet 21. desember 2016 #15 Skrevet 21. desember 2016 6 timer siden, Aamu skrev: Ja, det gjør mange hunder. Og noen blir stresset av det. Det er ganske viktig å lære hunden ikke å snuse særlig annet enn i sporsøksituasjoner. At f.eks tur er tur, ikke snusing etter urin eller det som verre er. Min hund ble stresset av sånt. Han var hannhund og tålte ikke lukten av tisper. Jeg håper i beste fall at du kan ha misforstått noe her. Antagelig det med at noen hanner reagerer kraftig på løpetidslukt for eksempel. Det viktige er å la hundene få snuse! En tur for en hund er å snuse! Får de ikke lov å bruke det største sanseapparatet de har, så blir de heller stresset av det. Og hvis du synes at det er ekkelt at en hund snuser på andre hunders urin så må en nok pent venne seg til det. 4
Aamu Skrevet 21. desember 2016 #16 Skrevet 21. desember 2016 4 minutter siden, Portvinpiken skrev: Jeg håper i beste fall at du kan ha misforstått noe her. Antagelig det med at noen hanner reagerer kraftig på løpetidslukt for eksempel. Det viktige er å la hundene få snuse! En tur for en hund er å snuse! Får de ikke lov å bruke det største sanseapparatet de har, så blir de heller stresset av det. Og hvis du synes at det er ekkelt at en hund snuser på andre hunders urin så må en nok pent venne seg til det. Da er vi uenige. Og du misforstår kraftig; hunder er skikkelig ekle, det er jeg absolutt innforstått med. De spiser bæsj! Det er ikke så ille å lukte på urin i grøfta, sammenlignet med koprofagi, så tro meg - at hundene snuser på urin eller det som verre er er absolutt ikke problemet. Problemet er at de snuser, i det hele tatt. At de snuser uten mål og mening, som en annen nevnte. Det er ikke mental trening å snuse langs veigrøfta, det er opphopning av stress! Dere er usunt. Alle hunder som har behov for det bør "utsettes for" blodspor. Synes kommentaren din er noe flåsete, for å si det mildt. Vet ikke hvorfor jeg gadd å svare på synsing og misforståelser egentlig😂 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #17 Skrevet 21. desember 2016 4 minutter siden, Aamu skrev: Da er vi uenige. Og du misforstår kraftig; hunder er skikkelig ekle, det er jeg absolutt innforstått med. De spiser bæsj! Det er ikke så ille å lukte på urin i grøfta, sammenlignet med koprofagi, så tro meg - at hundene snuser på urin eller det som verre er er absolutt ikke problemet. Problemet er at de snuser, i det hele tatt. At de snuser uten mål og mening, som en annen nevnte. Det er ikke mental trening å snuse langs veigrøfta, det er opphopning av stress! Dere er usunt. Alle hunder som har behov for det bør "utsettes for" blodspor. Synes kommentaren din er noe flåsete, for å si det mildt. Vet ikke hvorfor jeg gadd å svare på synsing og misforståelser egentlig😂 Det der klarer jeg ikke å ta seriøst... snusing er det som gir hunden en overblikk over hva som har vært der før. De sjekker om de må markere terretoriet igjen å de lukter seg frem til hva en de kjenner lukten av. Hvorfor vil du ikke la hunden din gjøre noe som er naturlig og sundt for hodet på hunden? Det er aldeles ikke opptrening av stress, da kan du ikke ha eid mange hunder som snuser. Anonymkode: 9dc34...91e 4
Portvinpiken Skrevet 21. desember 2016 #18 Skrevet 21. desember 2016 4 minutter siden, Aamu skrev: Da er vi uenige. Og du misforstår kraftig; hunder er skikkelig ekle, det er jeg absolutt innforstått med. De spiser bæsj! Det er ikke så ille å lukte på urin i grøfta, sammenlignet med koprofagi, så tro meg - at hundene snuser på urin eller det som verre er er absolutt ikke problemet. Problemet er at de snuser, i det hele tatt. At de snuser uten mål og mening, som en annen nevnte. Det er ikke mental trening å snuse langs veigrøfta, det er opphopning av stress! Dere er usunt. Alle hunder som har behov for det bør "utsettes for" blodspor. Synes kommentaren din er noe flåsete, for å si det mildt. Vet ikke hvorfor jeg gadd å svare på synsing og misforståelser egentlig😂 Huff, dette blir bare leit synes jeg. Det går liksom ikke an å si at "problemet er at hunder snuser". Hunder snuser. Det er det de gjør! Det er måten de opplever omgivelsene på. Og det går jo ikke an å si at en hund ikke bruker seg mentalt ved å bruke nesen sin. Det er fakta og ikke synsing. Jeg tror jeg lar det bli med dette for hele konseptet av å i det hele tatt diskutere dette på denne måten er jo helt surrealistisk. Jeg mistenker at du kanskje ikke er så åpen for å utvide kunnskapen litt, men om du er - så bruk et par små minutter å se denne fine filmen om hvordan luktesansen til hunder fungerer :-). Den er jo helt fantastisk! Hilsen en som har sin fjerde sporhund :-) 3
Honnikorn Skrevet 21. desember 2016 #19 Skrevet 21. desember 2016 Sportrening er kjempeflott for slike hunder, har du ingen erfaring med det så meld deg på et sporkurs. Hundene synes det er kjempemoro, og det trenger ikke være så krevende. Man kan legge pølsespor f.eks. Begynn med et "oppspark", grafs litt i underlaget med skoa dine, legg en liten pølsebit der og gå ca ti meter. For omtrent annet hvert skritt lager du et lite oppspark og legger ny pølsebit. I enden lager du et større oppspark og legger flere pølsebiter og gjerne under en favorittleke eller noe. Etterhvert kan du avansere med lengre mellomrom og færre pølsebiter. Dette kan du også gjøre på asfalt, første sporet ene hunden min ble presentert for var på asfalt og han fant fram med en gang. Treneren sa at det ikke var noe i vegen for å legge spor hvor som helst egentlig. Bare gjør det lett for hunden til den har forstått konseptet, legg til ordet "søk" når den begynner å lukte seg fram og vær raus med ros. La hunden jobbe selv, de skjønner det rimelig fort. Lykke til!
Tabris Skrevet 21. desember 2016 #20 Skrevet 21. desember 2016 Min hund er også veldig glad i å snuse og bruke nesen (men har lite jaktinstinkt). Jeg bruker ham mye i nesearbeid, noe han elsker! Spor og søk er kjempegøy for veldig mange hunder, og en flott mental aktivisering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå