Stella84 Skrevet 20. desember 2016 #1 Del Skrevet 20. desember 2016 Hei! Er det noen andre med IBS (irritabel tarm) som har opplevd forverring under svangerskap? Jeg er gravid i uke 31, og har slitt veldig med magen hele svangerskapet. Litt treg i magen, men hovedproblemet er smerter. Plagene har økt gjennom svangerskapet, og en gang ble det så ille at jeg endte med å bli lagt inn på sykehus en uke. Uten at de egentlig fant noe. Jeg har gallestein, men smertene har ikke vært gallesteinanfall. De flytter på seg og er klassisk luftsmerter. Det virker som lillegutt i magen også tiltrekkes de stedene det gjør vondt og sparker / romsterer de stedene jeg har knip. I det siste har magen begynt å si fra ved bevegelse / "stress" som gåturer, husarbeid etc. Det eneste som fungerer er å gå på do / legge seg. Nå føler jeg meg utrolig frustrert og lei av å ha vondt og av å ikke få gjort de tingene jeg må / vil i hverdagen. Også redd dette er kommet for å bli, og at jeg blir en "sofamamma" for lillegutt...:'( Går på lavfodmap-dietten, som har fungert noenlunde tidligere, men i svangerskapet virker det som jeg ikke tåler noe som helst. Noen med lignende erfaringer / trøstende ord / tips? NOE må det jo gå an å gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #2 Del Skrevet 20. desember 2016 Har du prøvd melkesyrebakterier i tablettform? F.eks. Probi mage eller sånne reisetabletter? Ellers sa fastlegen min til meg at hun visste om noen som hadde blitt kvitt IBS etter en graviditet. Akkurat det høres litt merkelig ut... Anonymkode: ad5c9...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #3 Del Skrevet 20. desember 2016 Fordøyelsesplager er helt normalt i svangerskapet, forstoppelse er helt vanlig plage. Hvis du har IBS fra før, er det ikke rart det er verre nå. Men det er ingen grunn til å tro at du blir sofamor? Når ungen er ute, går jo hormonene som påvirker tarmen din tilbake.. Anonymkode: b0e5a...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 20. desember 2016 #4 Del Skrevet 20. desember 2016 Min svigerinne er veldig plaget av sin IBS og det var en forverring i svangerskapet som var ille mot slutten, så mye at hun gikk ned i vekt i stedenfor å legge på seg som hun burde, etter fødselen ble det verre og hun raste nedover før legene satte henne på en fet diett type som stabiliserte. Det er visst en del "sunne" matvarer man helst skal styre klar og en del "usunne" man godt kan spise uten at jeg helt husker hvilke, regner med du kanskje alt kjenner til dette men nevner det likevel. Har du sett denne; https://www.facebook.com/lmfnorge det hender de legger ut IBS relaterte ting har jeg sett. Og så er det jo hjemmesiden; http://www.lmfnorge.no/Diagnoser/IBS 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatyP Skrevet 20. desember 2016 #5 Del Skrevet 20. desember 2016 Jeg er nettopp ferdig med et svangerskap og har ibs. Opplevde som deg forverring, selv på lavfodmap. Det var lite som hjalp desverre da systemet jobber enda tregere som gravid. Men etter fødsel er alt som før, så om du blir sofamor er det nok ikke pga ibs.. Men. Jeg hadde sterke smerter jeg også, mest på høyre side. Fikk tilslutt undersøkt det grundig og det viste seg å være nyrekolikk. Den ene nyren var utvidet. Selv hadde jeg aldri hørt om det men det er visst vanlig i svangerskap. Til tider uutholdelig smerte. Kanskje du kan be om en ultralyd av nyrene dine bare for å utelukke det? Dette gikk forresten også over etter fødsel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #6 Del Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd melkesyrebakterier i tablettform? F.eks. Probi mage eller sånne reisetabletter? Ellers sa fastlegen min til meg at hun visste om noen som hadde blitt kvitt IBS etter en graviditet. Akkurat det høres litt merkelig ut... Anonymkode: ad5c9...1c2 Det er ikke det samme, men jeg hadde betennelse i fordøyelsessystemet i over ett år, og det forsvant etter graviditeten. Aldri hatt det igjen.. Anonymkode: 8126e...559 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stella84 Skrevet 20. desember 2016 Forfatter #7 Del Skrevet 20. desember 2016 2 timer siden, KatyP skrev: Jeg er nettopp ferdig med et svangerskap og har ibs. Opplevde som deg forverring, selv på lavfodmap. Det var lite som hjalp desverre da systemet jobber enda tregere som gravid. Men etter fødsel er alt som før, så om du blir sofamor er det nok ikke pga ibs.. Men. Jeg hadde sterke smerter jeg også, mest på høyre side. Fikk tilslutt undersøkt det grundig og det viste seg å være nyrekolikk. Den ene nyren var utvidet. Selv hadde jeg aldri hørt om det men det er visst vanlig i svangerskap. Til tider uutholdelig smerte. Kanskje du kan be om en ultralyd av nyrene dine bare for å utelukke det? Dette gikk forresten også over etter fødsel. Mest på høyre side her også, iallfall de verste smertene. Noen ganger høyre side for navlen, andre ganger høyr oppe. Men de tok ultralyd da jeg ble lagt inn, og det eneste de så var gallestein. Men bør kanskje be om ny sjekk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatyP Skrevet 20. desember 2016 #8 Del Skrevet 20. desember 2016 4 timer siden, Stella84 skrev: Mest på høyre side her også, iallfall de verste smertene. Noen ganger høyre side for navlen, andre ganger høyr oppe. Men de tok ultralyd da jeg ble lagt inn, og det eneste de så var gallestein. Men bør kanskje be om ny sjekk.. Du kan jo be om det sånn for sikkerhets skyld. Håper uansett du får hjelp, man mister mye av gleden ved et svangerskap når det er så vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå