AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Vi er en familie med 3 barn i alderen 11-18 år som endelig skal på ferie til USA. Men man drukner jo i artikler og info ved å google dette temaet. Vi vet ikke helt hvor vi skal begynne engang ifht informasjon.. Derfor håper jeg noen her kunne gitt oss konkrete råd og tips? Vi tenker Florida (men hvor??) og vi skal reise i julimåned 2017. Noen tips ifht hotell, aktiviteter osv - og kanskje fordele ferien flere steder? Vi skal være der i ca 3 uker, og har lyst på strand/bad, shopping og opplevelser ala Disney world og andre typiske "må se" når man er i de traktene. Hadde satt enormt pris på gode tips - dette er årets julegave til familien, så hadde vært fint og kunne vise til en konkret reiseplan - ikke bare "vi skal til usa neste sommer". Anonymkode: 0ab81...ed1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Åh, så fantastisk det høres ut! Jeg ville absolutt gått for å leie feriehus hvis jeg var dere. I nærheten av stranden, eller med basseng. Når vi reiser med barna bor vi aldri mer på hotell. for det er slik luksus å ha en bolig med hage/uteområde å boltre seg på, der man slipper å være musestille på et hotellrom når barna har sovnet. Billigere blir det også som regel. Vet ikke hvilke aktører som er best i USA/Florida, men vi har pleid å bruke f.eks. airbnb og homeaweay når vi har leid i Europa. 3 uker er lang tid. Hva med å ta noe av ferien på Florida Keys? Der har jeg aldri vært, men det virker eksotisk og spennende (i allefall om dere har sett Bloodline). Tror jeg også ville tatt en uke på en av øyene utenfor Florida. Bahamas! Anonymkode: 6f7e5...f72 1
belle_ Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Florida er virkelig fantastisk, er nok min favoritstat i USA. Har vært der noen ganger nå og opplevd litt av hvert, så her kommer litt tips, så får du bare spørre om du lurer på noe. Ta noen dager i Orlando, der er masse aktiviteter og ting å se på som Disnelyand, Universal, diverse badeland, store shopping outlet osv. Videre ville jeg kjørt til Miami, en av mine favorittbyer i hele verden. Der har du alt du trenger, vet ikke hvordan det er med barn der, da vi ikke har barn, men tror ikke det skal være noe problem. Bo på South Beach, her er masse bra hoteller, vi bodde på W south beach, supert hotell, med perfekt beliggenhet på stranden, kort vei til shoppinggaten lincoln road! Er fantastisk strand, sinnsykt bra shopping og masse spisesteder i nærheten. Anbefaler dere å leie bil, da får man sett mye, er ofte lange avstander, men mye fint å se på veien. Kanskje skal dere ta turen til Everglades? Noen timers kjøretur fra Miami, men spennende for de interesserte. Kjøre airboat i kanalene der, veldig gøy! Videre kan dere ta noen dager på cruise fra Miami, da kan dere dra til karibien, bahamas, mexico, belize, fiji, jamaica osv. Sjekk ut norwegiangrcruiseline eller royal caribbien for prisvurdering. Dette er virkelig en fin opplevelse og man får sett sinnsykt mye og opplevd ting man vanligivs ikke ville gjort. Dette var høydepunktet på turen. De har cruise fra 3-4 dager og opp til en måned, så alt ettersom hva som passer dere. Anbefales på det sterkeste!! Når dere først er i Miami, ville jeg kjørt nedover øygruppene Key, helt ned til Key west og vært der noen dager. Man får en skikkelig south america feeling av å være der! Føles veldig trygt, er lite og utrolig koselig. Her kan man slappe helt av, nyte late dager på stranda, kose seg med mat. Gå rundt i hovedgaten å titte. Virkelig en fin opplevelse. Dette var bare noen av tingene vi gjorde da vi var i Florida, koste oss veldig, så gled dere. Til tidspunktet dere reiser på, det er kanskje det dårligste tidspunktet å reise dit på, er visst nok forferdelig varmt og klamt, de som bor i Miami rømmer byen på denne tiden av året, er visst uutholdelig mener de. I tillegg får man disse regnbygene, spesielt om sommeren. Merkelig vær. Plutselig torden. Men, hørt at folk har kost seg likevel. Er jo fint vær selv om det kommer litt regn i løpet av dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 3 timer siden, belle_ skrev: Florida er virkelig fantastisk, er nok min favoritstat i USA. Har vært der noen ganger nå og opplevd litt av hvert, så her kommer litt tips, så får du bare spørre om du lurer på noe. Ta noen dager i Orlando, der er masse aktiviteter og ting å se på som Disnelyand, Universal, diverse badeland, store shopping outlet osv. Videre ville jeg kjørt til Miami, en av mine favorittbyer i hele verden. Der har du alt du trenger, vet ikke hvordan det er med barn der, da vi ikke har barn, men tror ikke det skal være noe problem. Bo på South Beach, her er masse bra hoteller, vi bodde på W south beach, supert hotell, med perfekt beliggenhet på stranden, kort vei til shoppinggaten lincoln road! Er fantastisk strand, sinnsykt bra shopping og masse spisesteder i nærheten. Anbefaler dere å leie bil, da får man sett mye, er ofte lange avstander, men mye fint å se på veien. Kanskje skal dere ta turen til Everglades? Noen timers kjøretur fra Miami, men spennende for de interesserte. Kjøre airboat i kanalene der, veldig gøy! Videre kan dere ta noen dager på cruise fra Miami, da kan dere dra til karibien, bahamas, mexico, belize, fiji, jamaica osv. Sjekk ut norwegiangrcruiseline eller royal caribbien for prisvurdering. Dette er virkelig en fin opplevelse og man får sett sinnsykt mye og opplevd ting man vanligivs ikke ville gjort. Dette var høydepunktet på turen. De har cruise fra 3-4 dager og opp til en måned, så alt ettersom hva som passer dere. Anbefales på det sterkeste!! Når dere først er i Miami, ville jeg kjørt nedover øygruppene Key, helt ned til Key west og vært der noen dager. Man får en skikkelig south america feeling av å være der! Føles veldig trygt, er lite og utrolig koselig. Her kan man slappe helt av, nyte late dager på stranda, kose seg med mat. Gå rundt i hovedgaten å titte. Virkelig en fin opplevelse. Dette var bare noen av tingene vi gjorde da vi var i Florida, koste oss veldig, så gled dere. Til tidspunktet dere reiser på, det er kanskje det dårligste tidspunktet å reise dit på, er visst nok forferdelig varmt og klamt, de som bor i Miami rømmer byen på denne tiden av året, er visst uutholdelig mener de. I tillegg får man disse regnbygene, spesielt om sommeren. Merkelig vær. Plutselig torden. Men, hørt at folk har kost seg likevel. Er jo fint vær selv om det kommer litt regn i løpet av dagen. Tusen takk for mange gode tips -akkurat sånne tips jeg trenger! Skal sjekke ut flere av tipsene dine, og kommer du på noe mer så skriv ivei! Anonymkode: 0ab81...ed1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 Er greie tips på denne siden http://www.usadventures.no/florida/reiser/eventyrlige-florida-kjoer-selv-rundreise.htm Anonymkode: 9a343...620 1
Kjetil E Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er en familie med 3 barn i alderen 11-18 år som endelig skal på ferie til USA. Men man drukner jo i artikler og info ved å google dette temaet. Vi vet ikke helt hvor vi skal begynne engang ifht informasjon.. Derfor håper jeg noen her kunne gitt oss konkrete råd og tips? Vi tenker Florida (men hvor??) og vi skal reise i julimåned 2017. Noen tips ifht hotell, aktiviteter osv - og kanskje fordele ferien flere steder? Vi skal være der i ca 3 uker, og har lyst på strand/bad, shopping og opplevelser ala Disney world og andre typiske "må se" når man er i de traktene. Hadde satt enormt pris på gode tips - dette er årets julegave til familien, så hadde vært fint og kunne vise til en konkret reiseplan - ikke bare "vi skal til usa neste sommer". Anonymkode: 0ab81...ed1 Siden dere har tenkt dere til Orlando ville jeg og valgt en tur til Space coast. Kennedy Spacesenter og området rundt. Er dere virkelig heldige kan dere få med oppskyting av satelitt. Er vel fortsatt omvisninger på området- 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #7 Skrevet 20. desember 2016 Takk igjen for gode tips! Må man søke visum og er det noe ekstra man må gjøre i forkant før man reiser til usa? Mener å ha lest det et sted.. Sorry dumme spørsmål altså.. - men vi har bare vært utenfor Norge en gang før som familie, så vi er litt hjelpesløse.. Anonymkode: 0ab81...ed1
-Skylar Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk igjen for gode tips! Må man søke visum og er det noe ekstra man må gjøre i forkant før man reiser til usa? Mener å ha lest det et sted.. Sorry dumme spørsmål altså.. - men vi har bare vært utenfor Norge en gang før som familie, så vi er litt hjelpesløse.. Anonymkode: 0ab81...ed1 Du må søke visum, ja. Det kan gjøres raskt og enkelt på nett og da får du automatisk for 3 mnd tror jeg. Her er UDs reiseinformasjon, hvor det står fremgangsmetode: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_usa/id2417194/#innreise 1
caroprins Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 Jeg har bodd her: this HTML class. Value is https://www.expedia. på Lake Buenavista resort and spa. Her kan du få leilghet med flere soverom, fullt utstyrt kjøkken med oppvaskemaskin, komfyr, kjøl og frys og alt man trenger. Det er også 2 bad , stue med stor tv og masse kanaler pluss vaskemaskin og tørketrommel. Det finnes en enkel matbutikk rett over gaten pluss en liten restauranter men rett oppi gata er det et stort walmart der du får alt du trenger og mere til. Vi brukte en hel dag der inne da det regnet. Det er også spa og frisøren og basseng på området og like bak så er det et sort område med massevis av outlet butikker. har dere ikke bil så arrangerer hotellet gratis skyss til alle parkene. Jeg tror Norwegian har direktefly til Orlando og når man ankommer flyplassen så står der drosjer . Husk å tipse de. I Orlando så finner du Disney parkene som består av 4 parker pluss jeg tror Harry Potter parken hører til dette anlegget. Den var ikke bygget da jeg var der. Epcot er flott for alle siden den yngste er 11. Magic Kingdom er fin men beregnet på den yngre garde. Har den flotteste paraden da så få med den. Animal Kingdom. Begynn I Afrika avdelingen og ta safari turen. Den er verdt å få med seg. Mgm parken handler mest om film og slikt . Biletter er dyrt men vi kjøpte slike som man kan bevege seg fritt mellom alle parkene I ett visst antall dager. Mellom parkene går det tog, buss og båt og disse er inne I parkene og gratis eller inkludert I bilettene. Best mat synes jeg Epcot har men all mat I parken er dyrt. Andre parker som er verdt å få med seg er Universal Studios som er sammen med Adventure Island. Jurrassik park og Spiderman er kule attraksjoner. Ellers så er det mye for alle her.Sea world har flotte show og mye spennende sjøliv man kan betrakte. Like ved siden finner man et digert vannland. Fint for en badedag med sklier og slikt. om kveldene hvis dere ikke er for trøtte så kan man besøke Down Town disney. Show og restauranter her og fint å gå rundt. Man kan også melde seg på sånne middag og show aften. Det var helt ok. Hvis dere leier bil så hadde jeg tatt endel av ferien I Orlando og siste delen I Fort Lauderdale. Man kan fint dra på dagstur derfra både til Everglades og Miami. Hotellet vet sikkert om aktivitetstilbud til Everglades. Det er spennende å kjøre luftputebåt og se alligatorene. Fra Fort Lauderdale går det en ferje som tar deg over til Freeport Bahamas. Dette er en dagstur og blir man med på den organiserte turen her så får man en flott dag. Ellers så går det jo 4 dagers cruise også både fra Miami og Fort Lauderdale som kanskje kan være aktuellt. Jeg tror Norwegian flyr direkte fra Fort Lauderdale også . Det er veldig varmt når dere er der. Sånn at du føler du kommer inn I et drivhus når du går ut. Det er også ganske heftige tordenvær sånn ca en times tid hver ettermiddag, men når det er over så tørker alt veldig fort opp og det er like hett igjen. Som nevnt tidligere I tråden så må alle ha fyllt ut, betalt og fått godkjent Esta og alle pass må vel være gyldig I 6 måneder etter hjemkomst pluss at alle må ha maskinlesbare pass. Ved ankomst usa så tar de bilde av deg og du må avgi fingeravtrykk. Så spør de ofte hva du skal , når du skal hjem og diverse. svar hyggelig og korrekt på det de lurer på og du er snart gjennom passkontrollen. Ikke ta med deg mat eller drikke inn I landet uten at det er nødvendig og at du deklarerer dette. For å gjøre det enkelt så dropp alt slikt. Du kan kjøpe alt du trenger der. Det forventes at man tipser så husk på det. Jeg liker godt å reise I Usa og har vært så heldig å fått flere turer dit. Det blir sikkert en super ferie. 1
Duckie Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Dere skal ikke søke om visum som norske statsborgere, men ESTA, som gjøres på denne siden. Hva med å kjøpe en guidebok i julegave? Da kan dere sette dere ned og planlegge sammen i romjulen. Lei bil, USA er veldig enkelt og greit å kjøre i, og mange steder (f.eks. Orlando) er det håpløst å være uten bil. USA er lagt opp for bilkjøring, og det er relativt billig om man leier på forhånd hjemmefra. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 Husk å tipse over alt: https://www.tripadvisor.com/Travel-g191-s606/United-States:Tipping.And.Etiquette.html Anonymkode: 8b101...5dd
JHF Skrevet 21. desember 2016 #12 Skrevet 21. desember 2016 For all del ikke har for rigide planer for turen. Ha grove trekk klar, som hvor en skal bo, eventuelle noen serverdigheter dere ønsker å få med dere uansett, men ha rom for mye og. Leiebil for hele perioden er sterkt anbefalt. Lei den i Norge fra f.eks. AutoEurope.no. Fordelen med å leie fra Norge er at alle forsikringene dere trenger er inkludert, samt fri kilometer. Vi var 3 uker i sommer med 3 barn i omtrent samme alder. Litt av sjarmen var å planlegge turen i lag med barna. Alle fikk komme med ønsker og så hadde vi det med i planene. Vi hadde utgangspunkt i Galveston, Texas, men med en innlagt tur til New Orleans. Før vi reiste hadde vi bestilt leiebil, hus for de to periodene i Texas, samt hotell for den halve uken vi var i New Orleans Siden vi bodde i et område over lengre tid kjøpte vi sesongkort i badeland. På den måten kunne vi bare stikke der et par timer om ettermiddagen om vi ønsket det etter å ha vært rundt på andre ting. Det som helt klart var en viktig faktor for oss, var at programmet ikke var planlagt i detalj, vi kunne ta ting litt på sparket og andre dager gjøre ingenting. Da slappet de av med fiske eller bare koste oss i badeland. 1
Lady Lovelylocks Skrevet 25. desember 2016 #13 Skrevet 25. desember 2016 Jeg anbefaler en tur til Clearwater. Nydelig sted.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #14 Skrevet 25. desember 2016 Florida er flott, men på sommeren er det altfor varmt og fuktig etter min mening. Hadde dratt lenger nord, eller til vestkysten Anonymkode: d961c...26f
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #15 Skrevet 25. desember 2016 Jeg reiser til Florida om 3 dager. Vi leier et hus gjennom Airbnb.com. Det er en nettside der du leier privatpersoners hjem. Kjæresten og jeg har brukt det mye, veldig fornøyd, aldri hatt problemer. Når vi drar om et par dager så passet vi på å skaffe et hus ikke så langt unna parkene. Disney world og orlandostudio. Orlando studio har egen Harry Potter avdeling!! Gleder meg vilt! Vi har dette huset nærme slik at de dagene vi er i disse parkene så har vi ikke behov for bil, og da skal bruke Uber. For oss var det veldig dyrt om vi skulle ha leiebil over nyttår, og vi hadde uansett tenkt til å ta en øl eller to der inne i parkene og da ikke kunne ha kjørt uansett. Når du leier hus istedet for hotel rom så kan du lage mat hjemme, og det vil hjelpe på budsjettet! Jeg har tidligere vært på Key West, og det der fantastisk der! Det jeg var der da jeg var 15, så da vil nok barna dine like det også. Du kan ta båtturer derfra ut til en fengselsøy som man kan utforske eller snorkle rundt. Kjempe kult! Ellers ville jeg brukt den usa turen på å reise litt. Lei bil og kjør et lite stykke? Det er f.eks ikke mange timene til texas, og da kan du få en helt annen opplevelse på samme turen. Haha, vi skal kjøre til texas. Ting vi skal gjøre på vår tur er disney world Orlando studio escape room synfoniorkester konsert top golf go cart tur til Naza naturhistorisk museum dra på omvisning på bommulsfarm Grunnen til at jeg foreslår at dere skal bevege dere litt er at område rundt disnet er veldig turist plass. Jeg personlig går litt lei av det i lengden. Miami er jo å et alternativ men typen var der ifjord og han sa det var dyrt og også veldig turist sted. Anonymkode: 34b5c...f0b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #16 Skrevet 25. desember 2016 Husk at fornøyelsesparkene er DYRE. Vi var to familier som reiste i lag og vi valgte ut kun en pga prisen, og det ble universal sin med Harry Potter ol. Anbefaler å legge av en god sum til opplevelser, skulle ønske vi gjorde det så vi kunne besøkt flere. Anonymkode: 894e8...311
JHF Skrevet 25. desember 2016 #17 Skrevet 25. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ellers ville jeg brukt den usa turen på å reise litt. Lei bil og kjør et lite stykke? Det er f.eks ikke mange timene til texas, og da kan du få en helt annen opplevelse på samme turen. Haha, vi skal kjøre til texas. Anonymkode: 34b5c...f0b Å kjøre rundt på litt lengre turer er en fantastisk måte å oppleve kontrastene mellom statene på. Vi har ikke vært i Florida, men mye i Texas. Tidligere har jeg vært i andre byer/stater som New York og San Diego/California og vet at kontrasten mellom de byene og Texas er stor. Bare på kjøreturen fra Houston til New Orleans opplevde vi store kontraster og kjøreturen videre i sumplandskapet inn i Mississippi var kjekt å oppleve. Dere får nok enda flere opplevelser. Kan på det sterkeste anbefale å stoppe i New Orleans og ta deler av turen på US 90 fra f.eks Gulfport, Mississippi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå