AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #21 Del Skrevet 20. desember 2016 5 timer siden, Sorbus skrev: Som en kuriositet, så gjør hunden vår det. Aner ikke hvordan vi har lært han det, men han kan både "gå og bæsje" og "gå og tisse". Haha! Flink bisk Min tisser selvsagt på kommando, men det skal litt mer til for å bæsje. Gå litt, finne riktig plass, og så kanskje ei tispe har tisset der så blir han distrahert og glemmer å bæsje osv. Sånn går no dagan, med hormonell hannhund Anonymkode: 3f699...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sorbus Skrevet 20. desember 2016 #22 Del Skrevet 20. desember 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha! Flink bisk Min tisser selvsagt på kommando, men det skal litt mer til for å bæsje. Gå litt, finne riktig plass, og så kanskje ei tispe har tisset der så blir han distrahert og glemmer å bæsje osv. Sånn går no dagan, med hormonell hannhund Anonymkode: 3f699...9bf Det er jo selvfølgelig bare når han MÅ bæsje. Men det er utrolig praktisk når vi har det litt travelt. For han er litt som din, det er mye som er mer spennende enn å drite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #23 Del Skrevet 20. desember 2016 4 minutter siden, Sorbus skrev: Det er jo selvfølgelig bare når han MÅ bæsje. Men det er utrolig praktisk når vi har det litt travelt. For han er litt som din, det er mye som er mer spennende enn å drite. Det verste er når han setter seg ned, klar for å drite, og før han har fått gjort noe som helst oppdager han en lukt han bare MÅ sjekke ut. Har hatt mange turer hvor han har hatt en intensjon om å bæsje flere ganger, men bare blitt distrahert og "glemt" det. Hannhunder ass, er til å rive seg i håret av noen ganger Anonymkode: 3f699...9bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #24 Del Skrevet 20. desember 2016 3 timer siden, SweetM skrev: Vi går tur 1-2 ganger om dagen. Utenom det slippes hunden ut i hagen så ofte han vil. Samme her, men det er ikke alltid man har med seg mobil.. Anonymkode: 4ad96...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happiest Skrevet 21. desember 2016 #25 Del Skrevet 21. desember 2016 Jeg går på tur 3 ganger, 30min tur om morgenen, 1-2t (++ når jeg har fri) etter jobb og 30min-1t om kvelden. Men turenes lengde varierer litt ifht type tur, hvor mye de snuser osv. Når jeg har fri så blir det kanskje enda flere ganger. Men da er det i såfall for noen ekstra korte tissepauser eller slik de får snuse litt rundt. Turenes lengde varierer, men sørger alltid for ved korte turer/tisseturer at de begge får tisset. For av og til bruker en av de litt tid på å tisse, og et er dumt å gå inn igjen uten at begge har tisset om jeg skal være noen timer vekke. Men ellers vet jo eieren som oftest om hunden er fornøyd eller ikke. Men 1-2 turer er alt for lite. Helt ok at noen f.eks går 1 tur om dagen som er lang, også heller supplerer med kortere tisseturer. Men om det menes at de kun går ut en gang totalt, så er det jo dyreplageri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #26 Del Skrevet 21. desember 2016 Oi, hjelpes. For en dårlig hundeeier jeg er. Har prøvd å få hunden ut tre ganger i dag, men det regner sidelengs og han nekter. har tilogmed prøvd å dra ham ut, men da la han seg bare ned. Hva skal jeg gjøre? Tenk om noen melder meg til mattilsynet🤔 Nei, folkens. Vi kan ikke se oss blind på tolkningen av regler. Min hund er 9 år, og jeg og andre vil nok påstå at han har det helt topp, selvom han kun går "tur" en gang for dagen. Det vil jo ikke si at han er stuet vekk i kottet resten av tiden😜 Anonymkode: e4580...76b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #27 Del Skrevet 21. desember 2016 Hunden min får en til to timers løpetur uten bånd iløpet av dagen, da drar vi ut i skogen, parken eller ved sjøen hvor han får hilse på andre hunder, lukte, gjøre hva han vil. Men vi slipper han ut ett titalls ganger ut i hagen hvor han kan gjøre sitt fornødne og herje litt. Han har ingen interesse av å gå tur i nabolaget, da vil han bare hjem. Anonymkode: 04989...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 21. desember 2016 #28 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) Tur én gang bare? Hunden her i huset går på tur 5 ganger hver dag. 3 lengre turer i skogen og to korte rundt nabolaget ... Én gang er vel langt fra nok??? Endret 21. desember 2016 av Spiteful 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nurcos Skrevet 21. desember 2016 #29 Del Skrevet 21. desember 2016 Dette føler jeg er en lov for disse menneskene som har en hund stående i bånd i hagen hele dagen, ikke for de som går en lang tur om dagen, har hage hunden kan gå ut i når den vil og driver med annen mosjonstrening og mentaltrening i tillegg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosaprosa20 Skrevet 22. desember 2016 #30 Del Skrevet 22. desember 2016 Nå om vinteren går vi tur med vår hund 3 ganger om dagen (type 20 min - 45 min - 20 min), i tillegg til at hun får lufte seg så ofte hun vil (kanskje 2 ganger). Om sommeren blir det ofte en tur til, og gjerne litt lengre turer også. Dette er rett og slett fordi hunden er litt mørkeredd og liker ikke regn/snø/vind. Vet om flere som kun lufter hunden i hagen, og det syns jeg ikke er greit. En hund fortjener to-tre turer om dagen som ikke bare er lufting. Etter min mening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 22. desember 2016 #31 Del Skrevet 22. desember 2016 Det er så alt for lett å skaffe seg dyr her til lands. Det går ann å ha omlag med dyr, selv om man ikke har dyr selv. Vær hundepasser, f eks, da kan man sikkert få en del trening og erfaring før man evt bestemmer seg for om hvorvidt man passer til å ha egen hund. eieren(e) kan få litt space. Eller gå på ridekurs, vær frivillig på en stall, eller en gård. Da får man likevel den faste kontakten med dyr uten å ha hovedansvar. FOD- gården i Enebakk trenger sikkert også frivillige til å gå tur med hundene, osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 22. desember 2016 #32 Del Skrevet 22. desember 2016 På 21.12.2016 den 11.51, AnonymBruker skrev: Oi, hjelpes. For en dårlig hundeeier jeg er. Har prøvd å få hunden ut tre ganger i dag, men det regner sidelengs og han nekter. har tilogmed prøvd å dra ham ut, men da la han seg bare ned. Hva skal jeg gjøre? Tenk om noen melder meg til mattilsynet🤔 Nei, folkens. Vi kan ikke se oss blind på tolkningen av regler. Min hund er 9 år, og jeg og andre vil nok påstå at han har det helt topp, selvom han kun går "tur" en gang for dagen. Det vil jo ikke si at han er stuet vekk i kottet resten av tiden😜 Anonymkode: e4580...76b Det er gjerne noen som skaffer hjelp, bl a via hunde- terapeuter o l. Man har f eks et forum som heter:Hund.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2016 #33 Del Skrevet 22. desember 2016 Det kommer sånn an på hvordan man tolker denne "luftinga". Hunden min får en tur om dagen, den er gjerne på 2-3 timer. Ellers får hun luftet seg så ofte hun ønsker, det blir gjerne 3-4 ganger i løpet av dagen. Synes det er bedre at hunden får en skikkelig lang, sammenhengende tur på noen timer, enn 30 min morgen, 30 min middag og 30 min kveld. Anonymkode: 93c7a...8cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happiest Skrevet 25. desember 2016 #34 Del Skrevet 25. desember 2016 Det kommer jo selvsagt an på turens lengde. Om en er ute halve dagen og ikke går ut igjen før om kvelden, regnes det som to lufteturer? MÅ man gå en tredje da? Nei, det blir for dumt. Jeg tror de fleste kjenenr hundene godt nok til å forstå om de må ut en ekstra gang eller ikke. Selvfølgelig bør de jo komme seg ut morgen, ettermiddag og før natten, men en må vise skjønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #35 Del Skrevet 25. desember 2016 På 20.12.2016 den 14.20, Carrot skrev: Nå kan det jo være at hunden deres får flere turer ut hver dag men deres forståelse av å "gå tur" er en annen enn din? Personlig kjenner jeg mange hundeeiere som bare går en lang tur med hunden men hunden får flere turer ut hver dag der den kan snuse, løpe litt, leke, trene osv. Det er ikke slik at loven sier man "må ta på bikkja bånd og fysisk gå en tur med den tre ganger om dagen" La meg legge til at jeg "går" tur med vår da vi ikke har noe sted å bare slippe den ut, men om vi hadde innegjærdet hage for eksempel er det meget mulig en eller to av våre fem runder ble erstattet av en tur i hagen.. Dette. Å tasse rundt kvartalet for å tisse og evt bajse, regner ikke vi for tur. Så vi regner det som at hundene våre får 1-2 turer hver dag, men vi er jo ute med dem et par ganger til i løpet av dagen slik at de får "gått på do". Anonymkode: 3c372...414 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 25. desember 2016 #36 Del Skrevet 25. desember 2016 Det er noe sånt jeg kunne sagt. For vi går så og si alltid på tur én gang om dagen - men det er jammen ikke synd på hundene mine av den grunn. Har aktive brukshunder som går lange, lange turer, stort sett løse, med mye løping og lek med hverandre. Trener diverse hundesporter også. Og de får gå utafor huset og gå på do flere ganger i løpet av dagen selvsagt. Men det jeg ser på som tur skjer én gang om dagen, da de får mer ut av f.eks. en tur på tre timer langt inn i skogen enn tre turer på en time hvor vi knapt rekker å komme vekk fra asfaltvei og de største og mest folksomme turstiene. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #37 Del Skrevet 5. januar 2020 Kom over denne tråden... Men den er like aktuell i dag, hunden her i huset får ca 1-1,5 t tur til dagen, 15 min morgen, 30-45 min ettermiddag 15-20 på kvelden Anonymkode: 8adc8...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 5. januar 2020 #38 Del Skrevet 5. januar 2020 Jeg tenker at mange her tolker lovverket ut fra sitt perspektiv. De som bor i blokk og må gå tur for å få luftet hunden slik at den kan tisse, og tenker automatisk lufting/tissing = tur. Så er det de som bor i enebolig, har hundegård/stor hage/mulighet til å lufte hunden rett utenfor huset som skiller mellom lufting og tur. Jeg bor i enebolig og kan lufte hundene hjemme utenfor huset. Hvor mange ganger de er ute aner jeg ikke, men de får enten 1 lang tur rett etter middag, eller en kortere ettermiddagstur og en lengre kveldstur. Totalt sett er de nok luftet 8 ganger i døgnet, minst, men det blir likevel bare 1-2 gåturer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #39 Del Skrevet 5. januar 2020 Dere hundeeiere og hundekjennere. Tenker dere at det er nok for noen hunderaser å kun være ute i hundegård i hagen, og nesten aldri på tur. En i gata går svært sjelden tur med hundene sine, de står kun ute i hagen i par intervaller om dagen. Jeg vet ikke hvilken rase de er, men er ganske store hunder. Anonymkode: 0aa86...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2020 #40 Del Skrevet 5. januar 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere hundeeiere og hundekjennere. Tenker dere at det er nok for noen hunderaser å kun være ute i hundegård i hagen, og nesten aldri på tur. En i gata går svært sjelden tur med hundene sine, de står kun ute i hagen i par intervaller om dagen. Jeg vet ikke hvilken rase de er, men er ganske store hunder. Anonymkode: 0aa86...975 Tenker selv at har du hund, må du kunne gå tur med den, husker mine foreldres nabo hadde en dobberman, denne var inne om natten, i hundegård om dagen, de gikk aldri tur med den Anonymkode: 8adc8...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå