AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Del Skrevet 20. desember 2016 Jeg har ofte snakket med folk som har hund som sier at de bare går med hunden 1 gang om dagen (men da en lengre tur, nevner de). Dette er jo alt for lite! Det er også umulig å snakke til de om det, jeg sier at en hund må tross alt på do den også, akkurat som oss og at den trenger trim. De begrunner det med at deres hund kan gå 1 gang daglig, eller noen ganger 2 fordi dette er det den er vant til fra den var liten, og derfor er den fornøyd.. https://www.nrk.no/ho/mattilsynet_-krever-hundelufting-og-kattekos-1.12064444 Anonymkode: 63741...36f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 20. desember 2016 #2 Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Neste gang du snakker med sånne folk kan du jo spørre hvor ofte de selv går på do i løpet av døgnet. Jeg tør vedde en ansjos på at de går på do oftere enn en gang. Endret 20. desember 2016 av EvaLena 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sorbus Skrevet 20. desember 2016 #3 Del Skrevet 20. desember 2016 Finnes det sånne mennesker? Kan hunder virkelig trenes opp til å holde seg et døgn? Eller slipper de hunden ut så den får gjøre fra seg, og så går de en TUR om dagen? For jeg vet med meg selv at det er veldig vondt og holde seg. Hvis vi hadde luftet vår hund en gang daglig, hadde det blitt mye å tørke opp! Dessuten trenger de stimulering. Vi går ikke tre lange turer hver dag. Men EN av dem bør være såpass at bikkja får rørt på seg. Når vi bare rusler rundt i nabolaget, kaller vi det "å lese avisa", for hunden går jo med nesa i bakken, og får sikker masse informasjon om hva som skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Del Skrevet 20. desember 2016 2 minutter siden, EvaLena skrev: Neste gang du snakker med sånne folk kan du jo spørre hvor ofte de selv går på do i løpet av døgnet. Jeg tør vedde en ansjos på at de går på do oftere enn en gang. Ja! Må ikke hunden gjøre fra seg om morgenen liksom, slik som oss mennesker? Eller før den legger seg og skal knipe igjen i ca 8 timer? Jeg vet i hvert fall at min hund ikke kan drite på kommando, der må det aktivitet til for å stimulere tarmaktiviteten. Og ja, jeg visste at hunder skal ha minst 3 turer om dagen. Her er det 1+ time morgen, en kort tur på 30 min midt på dagen og 1+ time om kvelden. Anonymkode: 3f699...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #5 Del Skrevet 20. desember 2016 11 minutter siden, Sorbus skrev: Når vi bare rusler rundt i nabolaget, kaller vi det "å lese avisa", for hunden går jo med nesa i bakken, og får sikker masse informasjon om hva som skjer. Veldig mange kaller det å lese avisa, men å lese Se&Hør/sladreposten blir nok mer riktig Anonymkode: 3f699...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 20. desember 2016 #6 Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Nå kan det jo være at hunden deres får flere turer ut hver dag men deres forståelse av å "gå tur" er en annen enn din? Personlig kjenner jeg mange hundeeiere som bare går en lang tur med hunden men hunden får flere turer ut hver dag der den kan snuse, løpe litt, leke, trene osv. Det er ikke slik at loven sier man "må ta på bikkja bånd og fysisk gå en tur med den tre ganger om dagen" La meg legge til at jeg "går" tur med vår da vi ikke har noe sted å bare slippe den ut, men om vi hadde innegjærdet hage for eksempel er det meget mulig en eller to av våre fem runder ble erstattet av en tur i hagen.. Endret 20. desember 2016 av Carrot 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #7 Del Skrevet 20. desember 2016 Dere blander gå tur og tisse. Det er innafor at den går kun én tur om dagen og får gjøre fra seg minst 2 ganger, skal man tro siden du linker til. Men jeg lette etter denne informasjonen i lovverket, og jeg ser ingenting om dette i verken Lov om Dyrevelferd eller Lov om Hundehold (hundeloven). Noen idé om hvor ellers det kan stå? Anonymkode: 1f3d1...409 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #8 Del Skrevet 20. desember 2016 Jeg vet om en person som bare slipper hunden ut av bilen på hundelufteplass slik at den får gjøre fra seg, ellers slippes bare hunden utfor huset et par ganger i døgnet så den får tisse. Turer skjer kanskje et par ganger i uken. Anonymkode: 6d9fe...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #9 Del Skrevet 20. desember 2016 Det kommer helt an på hva som er lenge en gang om dagen. Her slapp vi som regel hunden ut en gang på morgenen i hagen, så spiste vi frokost og tok en rolig morgen. Gikk tur i 3-6 timer og, så slapp vi hunden ut igjen på kvelden. De to gangene i hagen kaller ikke vi å lufte hunden så sånn sett luftet vi hunden kun en gang om dagen. Vi hadde også en del trening i hagen og inne for at hunden skulle bruke hodet. Anonymkode: 76e77...363 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 20. desember 2016 #10 Del Skrevet 20. desember 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere blander gå tur og tisse. Det er innafor at den går kun én tur om dagen og får gjøre fra seg minst 2 ganger, skal man tro siden du linker til. Men jeg lette etter denne informasjonen i lovverket, og jeg ser ingenting om dette i verken Lov om Dyrevelferd eller Lov om Hundehold (hundeloven). Noen idé om hvor ellers det kan stå? Anonymkode: 1f3d1...409 Det står ikke i selve regelverket at man skal lufte hunden tre ganger per dag osv, men Mattilsynet har utarbeidet veiledningsmateriell om hvordan man skal forstå det regelverket du viser til. Der står det bl.a. at hunden må luftes tre ganger per dag, og at den må få gjøre fra seg og tilfredsstille fysiske og mentale behov, som varierer med hvilken rase det er. Her er veiledningen om hundehold: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning om hold av hund De har egne veiledere for tilsynspersonellet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sorbus Skrevet 20. desember 2016 #11 Del Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet i hvert fall at min hund ikke kan drite på kommando, Anonymkode: 3f699...9bf Som en kuriositet, så gjør hunden vår det. Aner ikke hvordan vi har lært han det, men han kan både "gå og bæsje" og "gå og tisse". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 20. desember 2016 #12 Del Skrevet 20. desember 2016 2 timer siden, Margit Spat skrev: Det står ikke i selve regelverket at man skal lufte hunden tre ganger per dag osv, men Mattilsynet har utarbeidet veiledningsmateriell om hvordan man skal forstå det regelverket du viser til. Der står det bl.a. at hunden må luftes tre ganger per dag, og at den må få gjøre fra seg og tilfredsstille fysiske og mentale behov, som varierer med hvilken rase det er. Her er veiledningen om hundehold: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning om hold av hund De har egne veiledere for tilsynspersonellet sitt. Det står overhode ikke noe i den veiledningen heller som tilsier at hunden skal gå tur tre ganger per dag.. Det står at den må luftes. Og så strå det at mosjon skal tilpasses, herunder ligger også mental trening, eller "kroppen og hodet" som det står i den filen du linker til.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 20. desember 2016 #13 Del Skrevet 20. desember 2016 Akkurat nå, Carrot skrev: Det står overhode ikke noe i den veiledningen heller som tilsier at hunden skal gå tur tre ganger per dag.. Det står at den må luftes. Og så strå det at mosjon skal tilpasses, herunder ligger også mental trening, eller "kroppen og hodet" som det står i den filen du linker til.. Nei, det står uttrykkelig lufting, ikke gå tur. Det er TS sin misforståelse. Det sentrale er at ulike hunder har ulike behov, og det er eiers plikt å ha et hundehold som oppfyller hundens behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 20. desember 2016 #14 Del Skrevet 20. desember 2016 1 minutt siden, Margit Spat skrev: Nei, det står uttrykkelig lufting, ikke gå tur. Det er TS sin misforståelse. Det sentrale er at ulike hunder har ulike behov, og det er eiers plikt å ha et hundehold som oppfyller hundens behov. Dette med behov er jo ulikt raser mellom men også hunder mellom innenfor samme rase, og ikke minst hva de er vennet til osv. Men for de fleste som har hundens beste i fokus er mental trening og samspill viktigere enn for eksempel en tur rundt kvartalet i bånd, mental trening kan bety å lære gå i bånd, men det kan like gjerne bety at man trener agility, søk, dressur osv.. Å "henge seg opp" i dette med å gå tur er bare helt feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SweetM Skrevet 20. desember 2016 #15 Del Skrevet 20. desember 2016 Vi går tur 1-2 ganger om dagen. Utenom det slippes hunden ut i hagen så ofte han vil. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. desember 2016 #16 Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #17 Del Skrevet 20. desember 2016 Jeg slipper bikkja ut i hagen/hundegård flere ganger om dagen (hver gang hun går til døra, eller jeg vil ta en røyk), men vi går bare en tur om dagen... Hun får selvsagt også trim, men det er ikke tur for meg Trim da sykler vi eller noe, tur er kos og hun får bestemme tempoet (stoppe å snuse når hun vil) og bare være hund, gå å vimse og tulle, ingen kjedelige kommandoer eller noe (annet enn gå pent ved siden av meg når vi møter mennesker eller andre hunder). Anonymkode: 14136...7d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #18 Del Skrevet 20. desember 2016 Vi går med hundene en gang om dagen. Anonymkode: 4d001...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #19 Del Skrevet 20. desember 2016 Det visste jeg, men jeg synes tre ganger daglig er på grensen til dyreplageri. Hunden bør komme ut og tisse litt oftere. Anonymkode: b3f12...ed1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #20 Del Skrevet 20. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunden bør komme ut og tisse litt oftere. Anonymkode: b3f12...ed1 Det kommer jo helt ann på hunden da, hvor mye den drikker osv. Vi er på tur tre-fire ganger om dagen, spørs når dagen starter/slutter. Min vil ikke ut å tisse om vi ikke skal på tur. Går aldri til døra selv, annet om det er en nødsituasjon(sykdom). Anonymkode: e8972...4c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå