AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Vi skal feire jul på hytta, og der er det bare 2 kokeplater. Jeg trenger 3 til julematen. Tenkte å lage kålrabistappen ferdig før jeg koker potetene. (På den andre kokeplata må pinnekjøttet være). Men hvordan holde stappa varm mens potetene koker? Fungerer det med 100 grader eller deromkring i stekeovnen? Eller blir stappa tørr? Og den skal være rykende varm ved servering, ikke lunken. Tips anyone? (Jeg ser på Trines matblogg at pinnekjøttet kan dampes oppå potetene, men er litt redd for å eksperimentere med dette på selveste julaften) Anonymkode: f8a20...5a2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Potetene kan kokes tidligere og være i kjelen med lokk på som deretter pakkes inn i en dundyne. Holder seg varm lenge Anonymkode: d9ef9...302
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Lag den først. Tilsett kraften fra kjøttet senere,når det er dampet noe. Du kan eventuelt lage deg et vannbad av noe. Eller du har den i kaserolle og varmer opp,når du har tatt av potetene. Trenger max 2 min på full varme. Eller varm den opp, når du legger opp kjøtt..poteter på bordet Anonymkode: d040b...574
Atea Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 (endret) Dette har jeg vært borti, det går bra. Sett noe tøy, grytekluter eller kjøkkenhåndklær over lokket, la det være litt vann igjen i gryta, du kan holde det varmt i i stekeovnen eller over potetgrytene, la la kålroten være litt .al dente- Vitsen er å holde alt varmt, mens potetene koker, eller lunkent, det sparer mer enn halve tiden når alle gjestene er sultne,ha tid til å røre inn kraft eller smør og smake til med pepper og salt, hvis ikke kan du sette det i en form på underovnen til det andre blir ferdig, men da må du ha i kraft og dekke til med folie, men husk å blande inn den krafta av pinnekjøttet, begynn gjerne med litt og litt før pinnekjøttet er helt ferdig. Alt for å holde maten varm. Dårlig forklart jeg vet. Endret 20. desember 2016 av Atea
Gjest Overrasket Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Potetene kan kokes tidligere og være i kjelen med lokk på som deretter pakkes inn i en dundyne. Holder seg varm lenge Anonymkode: d9ef9...302 Enig! Langt bedre å lage poteter før stappen.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 Du har flere muligheter. Du kan dampe pinnekjøttet i ovnen og får to plater fri du kan koke poteter og holde de varme i dyna som noen foreslo du kan raskt varme kokt kålrot igjen før du moser når potetene er klare du kan kjøpe Dampinnsats og holde kålroten varm over potetene når de kokes Anonymkode: 2e6f2...f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå