Gå til innhold

Min venninne er alenemor, på fylla hver helg ++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne er 25 år, singel alenemor. Barnet er under et år og helt siden hun fikk barnet er det om å gjøre å finne barnepass for helgen for å kunne dra på fylla og ligge rundt. Hun sa lenge at moren hennes aldri kunne sitte barnevakt for barnet, moren hennes er alkoholiker og mye sliten. Hun har et eldre søsken som ble tatt tidlig og plassert i fosterhjem, samt et yngre søsken som vokser opp hos faren sin og null kontakt med denne moren. Selv har hun vokst opp med alkoholiserte moren sin. Og det var ingen lett oppvekst. 

Så byttet det, moren hennes hadde passet barnet alene i 3 timer. Fordi hun mente hun måtte prøve. Barnet hadde det bra da det ble hentet,  ingen mangler, men som hun sa var at moren hennes uffet seg så masse og bare gleda seg til å ta en røyk. Så hun kom aldri til å passe mer enn sånne korte tider.

Helgen som var fikk hun ikke annet barnevakt enn moren sin. Så moren passet barnet over natten. Jeg hentet henne og var sjafør for henne den kvelden, da så jeg at moren hennes drakk en boks øl mens hun passet. Leiligheten til moren var ryddig og fin, men luktet utrolig mye røyk. Venninna mi dro hjem til moren der barnet var i full tilstand på natten/ 5 på morgenen. Da hadde hun mista veska si ute og måtte kjøre til byen kl 10 på morgenen igjen for å hente den. Med barnet i bilen. Ikke edru.

Første gang hun tok seg barnevakt var allerede da barnet var 10 uker gammelt. Hos ei venninne av henne som barnet ikke ble kjent med før første passet. 

Hver helg etter dette er barnet hos 4 forskjellige folk som sitter barnevakt. Mens moren er på fylla. Og hun kommer hjem til barnet uten å ha blitt edru og stinker fyll. 

I tillegg er barnefar en voldelig person som ikke har lov til å treffe barnet med mindre barnevern er med, da kun et par timer 2 ganger i mnd. En gang dro hun tilbake til han og satte i bevegelse en anmeldelse mot sin egen far for å ha ringt barnevernet og ringt henne x antall ganger. Ingen vil jo at hun skal tilbake, men det gjorde hun. Kun etter 1 uke kom hun gråtebde tilbake til sin pappa fordi barnefar var slem (ikke noe sjokk.) 

Så var det flere møter med barnevernet etter dette og hun forsto at dette ikke var greit. Likevel så har hun kontakt med barnefar døgnet rundt, noe hun lyver om til alle. Så fort barnefar fikk tak i en bil så dro han til henne. Som førte til at hun ikke tar noem telefoner. Altså vi nærmeste skjønner at noe er på gang, for som sist så blokkerer hun nummerne til alle sine nærmeste. Jeg fikk en kort melding om at barnefar hadde mast så hun lot han komme. Jeg svarte henne da at om han maser sånn kan hun ringe politiet/barnevernet eller bare la være å låse opp for han. Eventuelt ringe familie som bor nært så skal vi få han vekk, men nei. Jeg er sikker på at hun bare lyver. 

Så nå sitter jeg her og er redd for hva som kan skje dette lille barnet som har en så ustabil hverdag. Hun dro første gang fra barnefar da barnet var 6 uker. Så frem og tilbake igjen da barnet var rundt 14 uker. Så har hun flyttet 2 ganger utenom dette. Så er barnet vekselsvis mellom 4 stk hver helg. Så kjører hun bil uten å være edru med barnet i bilen. Setter igjen barnet hos ei som drikker mens hun passer. Og nå ser det ut til at hun tar inn barnefar igjen. 

Hvordan kan jeg melde anonymt når jeg på en måte er en så nær person? Til og med jeg er redd for denne barnefaren.

Anonymkode: 0ca27...103

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vær så tafatt, meld fra nå!

Dessuten er det sikkert ikke bare du som ser alt dette, hvem som helst av barnepasserne kunne ha meldt det inn. 

• Liker 24
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg melde anonymt når jeg på en måte er en så nær person? Til og med jeg er redd for denne barnefaren.

Selvsagt kan du melde anonymt, forstår ikke helt dette spørsmålet?

Anonymkode: e8bff...cd3

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan du melde anonymt, forstår ikke helt dette spørsmålet?

Anonymkode: e8bff...cd3

Hvordan er vel spørsmålet. Jeg har aldri meldt noen før.

• Liker 1
Skrevet

Meld, og så slutter du å hjelpe henne med helgfylla. Si ja til barnevakt på dagtid, aldri på en lørdagskveld. Slutt å hente og kjøre henne på by'n. 

• Liker 16
Skrevet

Periodevis, gjerne rett etter flytting eller at venninna har hatt en tung periode sover barnet dårlig, våkner ofte og tidligere enn i de roligste periodene. Barnet spiser også dårlig av stress som jeg ser. Mye luftplager og magesmerter på barnet i disse periodene. Den ene gangen jeg passet barnet sov det 12 timer og hadde enorm matlyst da det først våknet igjen. Hos meg er det veldig rolig, lunt og varmt. Jeg passer barn ofte uten å ha egne. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Meld, og så slutter du å hjelpe henne med helgfylla. Si ja til barnevakt på dagtid, aldri på en lørdagskveld. Slutt å hente og kjøre henne på by'n. 

Hvis jeg ikke sitter barnevakt på lørdagskvelden så er det en alkoholiker som gjør det. Hva hadde du valgt??

• Liker 6
Skrevet

Herlighet, her må du jo kontakte Barnevernet. At du er redd for konsekvenser for din egen del må bare være underordnet, når du ser et lite barn, helt forsvarsløst oppi en så ustabil hverdag. Dette er dømt til å få konsekvenser for barnet om ikke noe skjer, for det er fryktelig skadelig med en så ustabil mor, kontakt med en ustabil far og mange barnevakter. Du kan diskutere ditt ønske om anonymitet med Barnevernet, men om det så skulle komme for en dag til slutt hvem som har meldt, syns jeg dette er så alvorlig at du faktisk ikke har noe valg. Det er snakk om en baby her, som det er gode muligheter for å gi en god oppvekst om mor får masse tiltak eller barnet får et nytt hjem. Men Barnevernet kan jo ikke vite noe om alt det du forteller av seg selv, så selv om de allerede er involvert, trenger de opplysninger fra f.eks. deg for å gjøre gode vurderinger av barnets omsorgssituasjon.

• Liker 14
Skrevet

Først snakker du med din venninne og sier rett ut at dette IKKE under noen omstendigheter er OK, gi henne en mulighet til å ta innover seg hva du gjør og endre det mens du gjør det veldig tydelig at du kommer til å melde fra om at hun ikke gir barnet sitt forsvarlig omsorg dersom hun fortsetter. Ja, det er tøft, men det er riktig å gjøre. Ikke vær feig å meld fra anonymt, det kommer det ikke noe godt utav.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Carrot skrev:

Først snakker du med din venninne og sier rett ut at dette IKKE under noen omstendigheter er OK, gi henne en mulighet til å ta innover seg hva du gjør og endre det mens du gjør det veldig tydelig at du kommer til å melde fra om at hun ikke gir barnet sitt forsvarlig omsorg dersom hun fortsetter. Ja, det er tøft, men det er riktig å gjøre. Ikke vær feig å meld fra anonymt, det kommer det ikke noe godt utav.

Det er ikke lett for hun tar ikke telefonen.

Være feig og melde anonym? ?

Den mannen der trua meg skikkelig for noen år tilbake, før de to ble sammen så dro han med meg på et lager kl 02 en natt og dro frem et brekkjern og vurderte frem og tilbake med hva som kunne skade meg mest. For jeg hadde nekta han å kjøre bilen min i fylla og "sladra" til en kompisen om det som snakka skarpt til han. Så da var det enten kompisen min eller meg. Denne fyren hadde (som han sa) kompiser i en bil med balltre som kunne dukke opp på døra mi anytime hvis jeg ikke dukka opp til det lageret. Etter det hadde jeg null kontakt med fyren. En dag så sier venninna mi at hun skal ut med han og jeg forteller henne alt dette. Men hun blir sammen med han fordet og 2 mnd senere var hun gravid. Ba henne ringe meg igjen den dagen hun dro fra han. Og det gjorde hun. 

Så unnskyld meg at jeg er feig.

• Liker 11
Skrevet

Men nå er hun alene, det er henne du skal snakke med - ikke han. Jeg sier ikke det er enkelt, jeg sier det er riktig å gjøre.. Å melde fra anonymt er ikke løsningen da du ikke er anonym hvis saken går til omsorgsovertagelse og kommer for retten osv..

Sitat

Du kan fremstå med navn overfor barneverntjenesten, men be om at dette ikke gjøres kjent for foreldrene. Dersom du velger dette alternativet, vil anonymiteten kunne bli opphevet dersom barneverntjenesten fører sak om omsorgsovertakelse, og saken må i retten.

https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke sitter barnevakt på lørdagskvelden så er det en alkoholiker som gjør det. Hva hadde du valgt??

Hun lar allerede en alkoholiker passe barnet. Det du gjør nå er å tilrettelegge fylla for henne, så ja, jeg hadde ikke passet på lørdagskvelden, og meldt til barnevernet hver gang barnet ble passet av en alkoholiker. 

Nå hadde jeg også vært ganske så brutalt ærlig om hva hun drev med, og at det ikke var ok. At hun skulla få hjelp når det trengtes, men at jeg ikke ville stå på sidelinja og se henne ødelegge sitt eget barn. Du veit med deg selv at hun må få orden på livet sitt nå, for om noen år har du et barn som blir overlatt til seg selv mens mamma er på fylla og vil slite med arr på sjela resten av livet.

Skjønner heller ikke hvorfor du ikke anmeldte fyren etter lagerhendelsen. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den mannen der trua meg skikkelig for noen år tilbake, før de to ble sammen så dro han med meg på et lager kl 02 en natt og dro frem et brekkjern og vurderte frem og tilbake med hva som kunne skade meg mest. For jeg hadde nekta han å kjøre bilen min i fylla og "sladra" til en kompisen om det som snakka skarpt til han. Så da var det enten kompisen min eller meg. Denne fyren hadde (som han sa) kompiser i en bil med balltre som kunne dukke opp på døra mi anytime hvis jeg ikke dukka opp til det lageret. Etter det hadde jeg null kontakt med fyren. En dag så sier venninna mi at hun skal ut med han og jeg forteller henne alt dette. Men hun blir sammen med han fordet og 2 mnd senere var hun gravid. Ba henne ringe meg igjen den dagen hun dro fra han. Og det gjorde hun. 

Jeg forstår at du er redd. Men vil du at et uskyldig barn skal vokse opp med dette?

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg forstår at du er redd. Men vil du at et uskyldig barn skal vokse opp med dette?

Nei. Nettopp derfor jeg vil melde. Det vil jeg ikke ha på samvittigheten da jeg selv har vokst opp med en forelder som var avhengig av piller.

• Liker 1
Skrevet

Du kan melde helt anonymt, dvs at bv heller ikke vet hvem du er. Jeg vil oppfordre deg på det sterkeste til å melde. Det du beskriver er grovt. 

Anonymkode: ebc79...dcc

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min venninne er 25 år, singel alenemor. Barnet er under et år og helt siden hun fikk barnet er det om å gjøre å finne barnepass for helgen for å kunne dra på fylla og ligge rundt. Hun sa lenge at moren hennes aldri kunne sitte barnevakt for barnet, moren hennes er alkoholiker og mye sliten. Hun har et eldre søsken som ble tatt tidlig og plassert i fosterhjem, samt et yngre søsken som vokser opp hos faren sin og null kontakt med denne moren. Selv har hun vokst opp med alkoholiserte moren sin. Og det var ingen lett oppvekst. 

Så byttet det, moren hennes hadde passet barnet alene i 3 timer. Fordi hun mente hun måtte prøve. Barnet hadde det bra da det ble hentet,  ingen mangler, men som hun sa var at moren hennes uffet seg så masse og bare gleda seg til å ta en røyk. Så hun kom aldri til å passe mer enn sånne korte tider.

Helgen som var fikk hun ikke annet barnevakt enn moren sin. Så moren passet barnet over natten. Jeg hentet henne og var sjafør for henne den kvelden, da så jeg at moren hennes drakk en boks øl mens hun passet. Leiligheten til moren var ryddig og fin, men luktet utrolig mye røyk. Venninna mi dro hjem til moren der barnet var i full tilstand på natten/ 5 på morgenen. Da hadde hun mista veska si ute og måtte kjøre til byen kl 10 på morgenen igjen for å hente den. Med barnet i bilen. Ikke edru.

Første gang hun tok seg barnevakt var allerede da barnet var 10 uker gammelt. Hos ei venninne av henne som barnet ikke ble kjent med før første passet. 

Hver helg etter dette er barnet hos 4 forskjellige folk som sitter barnevakt. Mens moren er på fylla. Og hun kommer hjem til barnet uten å ha blitt edru og stinker fyll. 

I tillegg er barnefar en voldelig person som ikke har lov til å treffe barnet med mindre barnevern er med, da kun et par timer 2 ganger i mnd. En gang dro hun tilbake til han og satte i bevegelse en anmeldelse mot sin egen far for å ha ringt barnevernet og ringt henne x antall ganger. Ingen vil jo at hun skal tilbake, men det gjorde hun. Kun etter 1 uke kom hun gråtebde tilbake til sin pappa fordi barnefar var slem (ikke noe sjokk.) 

Så var det flere møter med barnevernet etter dette og hun forsto at dette ikke var greit. Likevel så har hun kontakt med barnefar døgnet rundt, noe hun lyver om til alle. Så fort barnefar fikk tak i en bil så dro han til henne. Som førte til at hun ikke tar noem telefoner. Altså vi nærmeste skjønner at noe er på gang, for som sist så blokkerer hun nummerne til alle sine nærmeste. Jeg fikk en kort melding om at barnefar hadde mast så hun lot han komme. Jeg svarte henne da at om han maser sånn kan hun ringe politiet/barnevernet eller bare la være å låse opp for han. Eventuelt ringe familie som bor nært så skal vi få han vekk, men nei. Jeg er sikker på at hun bare lyver. 

Så nå sitter jeg her og er redd for hva som kan skje dette lille barnet som har en så ustabil hverdag. Hun dro første gang fra barnefar da barnet var 6 uker. Så frem og tilbake igjen da barnet var rundt 14 uker. Så har hun flyttet 2 ganger utenom dette. Så er barnet vekselsvis mellom 4 stk hver helg. Så kjører hun bil uten å være edru med barnet i bilen. Setter igjen barnet hos ei som drikker mens hun passer. Og nå ser det ut til at hun tar inn barnefar igjen. 

Vet du hva. Drit i deg selv. Tenk på det stakkars barnet som ikke har det stabilt, trygt og godt. Meld fra til barnevernet og stå for det du sier og mener. Er så dritt lei av "redd for å bli avslørt" bla bla bla. Glem deg selv, tenk på barnet.  

Om du er redd personen, går du til politiet om han kommer med trusler osv..

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke feig om du melder anonymt, det er riktig å melde fra og om det er sånn at du må melde anonymt for å føle deg trygg, så gjør du det. Som andre har sagt så er det vel flere andre som også har lagt merke til dette så det er bare å nekte at du har gjort det hvis de spør.

Anonymkode: f56d5...11f

• Liker 6
Skrevet

Det er så mange som har bekymringer der ute at Alarmtelefonen for barn og unge skulle fulgt med på denne siden. Ring 116 111 nå!!! Der kan du fritt snakke anonymt og få veiledning om melding. kanskje de kan hjelpe deg med å melde?! Får du trusler eller truende adferd mot deg er det politiet tvert! Fortell alt det du har sagt her! Det haster!! Nå kommet jula og vi vet godt hva den kan føre med seg. du har ikke så mye valg! Dette er info du ikke kan sitte med! Værste fall straffbart! Kvinn/mann deg opp nå!! gjør din plikt! Lykke til.

Anonymkode: fcd58...0a4

• Liker 9
Skrevet

Jeg er vel hennes eneste oppegående venninne. Hennes familie er veldig redd for at barnet skal bli flyttet så de vil jo ikke melde.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vel hennes eneste oppegående venninne. Hennes familie er veldig redd for at barnet skal bli flyttet så de vil jo ikke melde.

så bra du er oppegående, bruk det!! 

Anonymkode: fcd58...0a4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...