Gå til innhold

Stekepose eller ei? Skal lage hel kalkun på nyttårsaften!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg innrømmer at jeg aldri lager kalkun siden jeg ikke er så begeistret for det, og synes det smaker tørt, men så et matprogram med Hellstrøm. Han brukte ikke stekepose og søker du på nett finner du flere forslag. Her er linkene:

http://oppskrift.klikk.no/hellstrøms-nyttårskalkun/3382/

http://mat.tv3.no/oppskrifter/hellstrom-rydder-opp-hjemme/kalkun-med-stuffing-la-hellstrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stekepose slik at kalkunen er sikker på å bli saftig. Men stuffer og smører før den legges i pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke pose lenger.

Hiver inni et par epler i båter og et par klatter smør pg smører den med smør, salt og pepper blanding og setter den i ovnen minst 12 timer før mat på 70-75 grader. 

Dvs hvis dere skal spise sen middag ( 20.00->) Setter du den inn om morgningen. Vi skal spise i 2 tiden nå i romjulen og da setter jeg den inn før jeg legger meg

Anonymkode: 2e6ab...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke stekepose. Smører kalkunen med smør, salt og pepper og fyller den med eplebåter og svisker. Den pleier ikke å bli tørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stekepose er juks! Amatørkokker! Piss meg i øret!

Anonymkode: df4c8...4d9

I all verden da 😳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Er usikker på i morgen. Familien hater tørr kalkun, så de ivrer for stekepose. Men jeg føler det er litt kjipt, og at det ser og smaker best med en vellykket kalkun med stekeskorpe.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri pose og kalkunen blir alltid saftig og god. Lager stuffing som jeg fyller inni og smører med smeltet smør, salt og pepper. Lav temperatur og lang steketid. Dessuten blir skinnet sprøtt og godt uten stekepose.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på kalkun har alt å si for om den blir tørr. Jo større jo mindre tørr. Smøres med smør/salt/pepper hver halvtime. 

Anonymkode: bd7ad...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt morsomt at folk er mer opptatt på hvordan kalkunen skal se ut enn hvor saftig og god den skal smaker.   Vi steke kalkunen opp ned og i stekeposen med masse krydder, smor, sitron og hvitløk.  Folk snakker om denne kalkun enda når vi treffes i sommerferien lol.  En mer saftig, smaksfulle kalkun skal du lette lenge etter.  

Anonymkode: c6370...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt morsomt at folk er mer opptatt på hvordan kalkunen skal se ut enn hvor saftig og god den skal smaker.   

Anonymkode: c6370...652

??? Hvor får du det fra? 11 har svart, én - 1-  person har nevnt kalkunens utseende.

Anonymkode: 26d75...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg smører med smør under kinnet og over. Fyller kalkunen med sitron, eple, rødløk og timian. Kryddrer og dekker kalkunen med bacon. Langtidsteker kalkunen i 8 timer. Den har aldri blitt tørr.

Anonymkode: b1b87...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg legger kalkunen i saltlake dagen før og steker den et par timer med masse smør. Blir både saftig og stekeskorpe hver gang.

Anonymkode: 7634d...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...