AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Hei. Jeg glemte en frisørtime til farging av hår i februar, var syk og glemte å gi beskjed. Ble oppringt da timen var, sa jeg var syk og beklaget for å ikke ha sagt fra. Fikk så en regning i posten på 720 kr. Syntes det var latterlig mye og droppet å betale. Glemte saken. NÅ i desember har jeg fått en 1 gangs purring på 1030 kr!! 10 måneder senere? Hva tenker dere om dette? Er dette egentlig lov av frisørsalongen? Har så utrolig lite lyst å betale, kun av prinsipp egentlig. For jeg mener de kan ikke sende ut så dyr regning for ikke møtt til time, og vente 10 måneder med å sende purring..? Anonymkode: e0a57...47a
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Akkurat det med den første regningen vet jeg ikke helt hvordan er, det burde i så fall opplyses et sted - på nettsiden deres eller plakat i salongen. At de opererer med samme policy som leger. Men å purre etter 10 mnd burde være nok til å slippe å betale. Men du må nok ta kontakt med dem og høre om hvor de har reglene og hvorfor de ventet nesten et år med å purre. Sto det noe på den første regningen at den ville øke om du ikke betalte? Normalt i andre sammenhenger er jo at man får et purregebyr på 30-50 kr - ikke sååå mye! Anonymkode: c99cc...281 1
Populært innlegg LittleBabyBlue Skrevet 20. desember 2016 Populært innlegg #3 Skrevet 20. desember 2016 Ja, det kan de. Mange steder opererer med 24timers avlysning eller gebyr, da folk som ikke møter til timen fører til tapt arbeidsinntekt. At du er uansvarlig er ditt problem. 64
skruf Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 Synes det er helt rett og rimelig. Du hadde time og avbestilte ikke, dermed ble det tapt arbeidsinntekt for frisøren. Du bør betale, hvis ikke går det til inkasso, og da blir det fort veldig dyrt. 41
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg glemte en frisørtime til farging av hår i februar, var syk og glemte å gi beskjed. Ble oppringt da timen var, sa jeg var syk og beklaget for å ikke ha sagt fra. Fikk så en regning i posten på 720 kr. Syntes det var latterlig mye og droppet å betale. Glemte saken. NÅ i desember har jeg fått en 1 gangs purring på 1030 kr!! 10 måneder senere? Hva tenker dere om dette? Er dette egentlig lov av frisørsalongen? Har så utrolig lite lyst å betale, kun av prinsipp egentlig. For jeg mener de kan ikke sende ut så dyr regning for ikke møtt til time, og vente 10 måneder med å sende purring..? Anonymkode: e0a57...47a Bare fortsett å la være å betale uten betale enn å betale. å bestride kravet, så havner saken til inkasso, du får betalingsanmerkinger og en dom fra forliksrådet på at du må betale. Følgelig, ja, frisøren kan kreve betaling når du ikke avbestiller en time du har bestilt, ikke bestrider et krav/fakturaen du fikk for lenge siden og heller ikke responderer på purringen. Dette kan lett komme til å koste deg langt mer å ikke betale enn å betale. Skal du ha boliglån, bytte mobilabn. Eller lignende så får du ikke det med betalingsanmerkning for en frisørregning du ikke har husket eller forstått at du enten må bestride eller betale. Regninger kan du godt glemme, men den som sender ut regninger og ikke får pengene sine, glemmer skjelden eller aldri denne typen saker. Du har et valg, enten fortsette å glemme, eller betale. Anonymkode: ec877...65e 13
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 Det er helt på sin plass å betale. Det er vel ikke frisørens feil at du glemte å si fra, med mindre du kan dokumentere at du lå dausjuk på sykehuset. Frisører er avhengig av å få inntekt per kunde og den timen du holdt av kunne gått til en annen kunde istedet. Jeg er selv ofte på behandlinger, både frisør og annen velværebehandling og har sett på nettsider at de forbeholder seg retten til å ta betaling ved ikke oppmøtt time. Men står det ikke noe om det på nettsiden hos din frisør, syns jeg ikke de kan kreve betaling. Droppet du å betale regningen uten å si fra? Anonymkode: 700eb...273 4
Akay Skrevet 20. desember 2016 #7 Skrevet 20. desember 2016 På min frisør så står det klart og tydelig at dersom man ikke avbestiller timen innen 24 timer før så må man betale 1/2 pris. om det juridisk er lovlig vet jeg ikke. da må man eventuelt ta i betraktning - Har man vært på denne frisøren tidligere og sett en sånn informasjon? - ble du opplyst om dette når du bestilte evt per telefon?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #8 Skrevet 20. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det med den første regningen vet jeg ikke helt hvordan er, det burde i så fall opplyses et sted - på nettsiden deres eller plakat i salongen. At de opererer med samme policy som leger. Men å purre etter 10 mnd burde være nok til å slippe å betale. Men du må nok ta kontakt med dem og høre om hvor de har reglene og hvorfor de ventet nesten et år med å purre. Sto det noe på den første regningen at den ville øke om du ikke betalte? Normalt i andre sammenhenger er jo at man får et purregebyr på 30-50 kr - ikke sååå mye! Anonymkode: c99cc...281 Lover og regler gjelder for betaling og innkreving av betaling for både frisører og leger. Forskjellen på leger/helsevesenet og frisører er at det er leegeforeningen og regjeringen som bestemmer i helsevesenet og andre som bestemmer for innkreving til håndverkere her frisøren). Det er ingenting i ts sine opplysninger som tilsier at frisøren ikke har opptrådt rett og ryddig og brutt noen lover for innkreving av penger. Anonymkode: ec877...65e 5
Gjest chisandra Skrevet 20. desember 2016 #9 Skrevet 20. desember 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg glemte en frisørtime til farging av hår i februar, var syk og glemte å gi beskjed. Ble oppringt da timen var, sa jeg var syk og beklaget for å ikke ha sagt fra. Fikk så en regning i posten på 720 kr. Syntes det var latterlig mye og droppet å betale. Glemte saken. NÅ i desember har jeg fått en 1 gangs purring på 1030 kr!! 10 måneder senere? Hva tenker dere om dette? Er dette egentlig lov av frisørsalongen? Har så utrolig lite lyst å betale, kun av prinsipp egentlig. For jeg mener de kan ikke sende ut så dyr regning for ikke møtt til time, og vente 10 måneder med å sende purring..? Anonymkode: e0a57...47a Hvordan tenker du at frisøren skulle tjene penger når du ikke kom til timen, og ikke ga beskjed slik at noen andre kunne fått timen din? Helt fair regning.
-Skylar Skrevet 20. desember 2016 #10 Skrevet 20. desember 2016 Kan ikke fatte at du syns det er urimelig. Betal og bli ferdig med det. 8
Gjest Surfrukt Skrevet 20. desember 2016 #11 Skrevet 20. desember 2016 Respekt for andres jobb, har du det? Og dine prinsipper, hva legger du i det? Bestille en tjeneste, booke tid, for så å ikke dukke opp uten å gi beskjed før du ble oppringt? Og så står frisøren der, som hadde kunder på venteliste, og mistet da sin inntekt. Betal. Og så håper jeg du nå skjønner litt om hvordan arbeidslivet fungerer.
_popcorn_ Skrevet 20. desember 2016 #12 Skrevet 20. desember 2016 du mener helt ærlig at frisøren bør betale, for at du er glemsk?? snakk om respekt for andres tid og økonomi! og om du er uenig, så bare gidder du ikke betale? lykke til med den holdningen resten av livet... eventuelt bli voksen å ta ansvar for dine egne handlinger! 11
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #13 Skrevet 20. desember 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det med den første regningen vet jeg ikke helt hvordan er, det burde i så fall opplyses et sted - på nettsiden deres eller plakat i salongen. At de opererer med samme policy som leger. Men å purre etter 10 mnd burde være nok til å slippe å betale. Men du må nok ta kontakt med dem og høre om hvor de har reglene og hvorfor de ventet nesten et år med å purre. Sto det noe på den første regningen at den ville øke om du ikke betalte? Normalt i andre sammenhenger er jo at man får et purregebyr på 30-50 kr - ikke sååå mye! Anonymkode: c99cc...281 Kravet er ikke foreldet før etter tre år så det er sløvt men ikke ulovlig å purre ti år etter. Ts må selvsagt bestride kravet, hjelper ikke å bare ignorere det. Eventuelt betale. Du kastet faktisk bort tiden deres. Anonymkode: 138e5...329 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #14 Skrevet 20. desember 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare fortsett å la være å betale uten betale enn å betale. å bestride kravet, så havner saken til inkasso, du får betalingsanmerkinger og en dom fra forliksrådet på at du må betale. Følgelig, ja, frisøren kan kreve betaling når du ikke avbestiller en time du har bestilt, ikke bestrider et krav/fakturaen du fikk for lenge siden og heller ikke responderer på purringen. Dette kan lett komme til å koste deg langt mer å ikke betale enn å betale. Skal du ha boliglån, bytte mobilabn. Eller lignende så får du ikke det med betalingsanmerkning for en frisørregning du ikke har husket eller forstått at du enten må bestride eller betale. Regninger kan du godt glemme, men den som sender ut regninger og ikke får pengene sine, glemmer skjelden eller aldri denne typen saker. Du har et valg, enten fortsette å glemme, eller betale. Anonymkode: ec877...65e Anonymkode: 9648d...b34 2
Illuminatum Skrevet 20. desember 2016 #15 Skrevet 20. desember 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg glemte en frisørtime til farging av hår i februar, var syk og glemte å gi beskjed. Ble oppringt da timen var, sa jeg var syk og beklaget for å ikke ha sagt fra. Fikk så en regning i posten på 720 kr. Syntes det var latterlig mye og droppet å betale. Glemte saken. NÅ i desember har jeg fått en 1 gangs purring på 1030 kr!! 10 måneder senere? Hva tenker dere om dette? Er dette egentlig lov av frisørsalongen? Har så utrolig lite lyst å betale, kun av prinsipp egentlig. For jeg mener de kan ikke sende ut så dyr regning for ikke møtt til time, og vente 10 måneder med å sende purring..? Anonymkode: e0a57...47a Ja det er lov og frisøren har helt sikkert syntes dette var kjedelig å måtte purre. 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #16 Skrevet 20. desember 2016 Ok takk for svar, skjønner at jeg må betale. Men hva med at de har lagt på 306 kr på regningen når jeg ikke betalte den første i februar..? Er det liksom greit etter å ikke ha sendt purring før 10 måneder? Anonymkode: e0a57...47a
Gjest Aqua Skrevet 20. desember 2016 #17 Skrevet 20. desember 2016 Hva står det på regningen da? Går ut i fra at det er er purregebyr på 67 kr og forsinkelsesrente?
Akay Skrevet 20. desember 2016 #18 Skrevet 20. desember 2016 Faktisk lignende sak her: https://www.nrk.no/sorlandet/motte-ikke-opp---fikk-regning-pa-1400-kroner-1.12770282 Som jeg nevnte over så KAN du ha en sak dersom du ikke har blitt opplyst om dette. Du kan jo krangle men synes egentlig regningen er fair jeg. 3
skruf Skrevet 20. desember 2016 #19 Skrevet 20. desember 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok takk for svar, skjønner at jeg må betale. Men hva med at de har lagt på 306 kr på regningen når jeg ikke betalte den første i februar..? Er det liksom greit etter å ikke ha sendt purring før 10 måneder? Anonymkode: e0a57...47a Det er vanlig å legge på purregebyr. Det skjer på alle regninger når man ikke betaler i tide. 9
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #20 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg glemte en frisørtime til farging av hår i februar, var syk og glemte å gi beskjed. Ble oppringt da timen var, sa jeg var syk og beklaget for å ikke ha sagt fra. Fikk så en regning i posten på 720 kr. Syntes det var latterlig mye og droppet å betale. Glemte saken. NÅ i desember har jeg fått en 1 gangs purring på 1030 kr!! 10 måneder senere? Hva tenker dere om dette? Er dette egentlig lov av frisørsalongen? Har så utrolig lite lyst å betale, kun av prinsipp egentlig. For jeg mener de kan ikke sende ut så dyr regning for ikke møtt til time, og vente 10 måneder med å sende purring..? Anonymkode: e0a57...47a Betal de 720 kr pluss høyeste lovlige purregebyr påkr 67. Send de så en epost(ikke ring, du må ha noe skriftlig) der du beklager at du har glemt å betale, og minner de på at de ikke har lov til å ta purregebyr høyere enn 67 kr, og at du nå anser saken som ute av verden. Anonymkode: 48d4a...ab4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå