AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 Jeg har spist havregryn hver eneste dag i 1 år nå. Syns det er så godt også holder jeg meg mett utrolig lenge også. Altså da mener jeg bare havregryn og melk. That's it. Men så begynte jo jeg å tenke på hva som er sunnest? hvis jeg ikke tar helt feil er det vel flere vitaminer når man ikke koker den opp, ergo mer fiberrik. Hva tenker dere? Hva er sunnest? Anonymkode: 0b357...865
Fredsmegleren Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Leste en plass at man burde koke opp vannet først og deretter ha oppi havregrynene for å ta vare på en eller annen indeks, men hvem har vel tid til slik Ellers så kan man tilsette frø, frukt og nøtter
vogue90 Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 På grunn av fytinsyre som gjør at man vanskeligere tar opp næringen (og kan skape magevondt), foretrekker jeg å bløtlegge havregrynen og evt koke grøt av det. Men om du trives med havregryn og melk, så er det selvfølgelig bare å fortsette med det også 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spist havregryn hver eneste dag i 1 år nå. Syns det er så godt også holder jeg meg mett utrolig lenge også. Altså da mener jeg bare havregryn og melk. That's it. Men så begynte jo jeg å tenke på hva som er sunnest? hvis jeg ikke tar helt feil er det vel flere vitaminer når man ikke koker den opp, ergo mer fiberrik. Hva tenker dere? Hva er sunnest? Anonymkode: 0b357...865 Så lenge du ikke koker havregrynene sønder og sammen, så er ikke det noe vesentlig stor forskjell, ernæringsmessig. Setningen din om at der beholdes flere vitaminer uten oppkok og ergo mer fiberik mat, den tyder på at du ikke forstår betydningen av ergo, og heller ikke vet vitamininnholdet i havregryn (beskjedent) og at vitaminer og fiber er to forskjellige ting. Hva mener du egentlig med den setningen din Ukokte havregryn er mer tungfordøyelige for mage- tarm, og gir mer luft i magen. Men har du overlevd greit i ett år, så fortsett bare. Det gjør ikke store forskjellen ernæringsmessig om du koker eller ikke. Anonymkode: 2403d...159 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 Rå havregryn med melk inneholder langt mer kalorier enn havregrøt. Anonymkode: 061d6...e39
Pringle Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 Forenklet: Matvarer inneholder mer næring før de varmes opp, men oppvarmingen gjør næringen mer tilgjengelig, så det blir ofte hipp som happ. Spis havregryna dine sånn som du liker dem.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #7 Skrevet 20. desember 2016 Mitt råd hadde vært å kutte ut havre og annet korn. Men hva som er sunnest av kokt og ikke-kokt er kokt. Best å ta knekken på mye av fytinsyren, vil jeg si. Fytinsyre hemmer opptaket av jern, og mange sliter med jernmangel. Anonymkode: 48499...b24 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #8 Skrevet 21. desember 2016 På 20.12.2016 den 9.16, AnonymBruker skrev: Rå havregryn med melk inneholder langt mer kalorier enn havregrøt. Anonymkode: 061d6...e39 Nei. Om du bruker samme mengde havregryn til begge måltidene så blir det jo det samme. + melk selvfølgelig. Anonymkode: 77769...150 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 Havregryn er da ikke rå?
Gjest Eugene Wrayburn Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Det var faktisk først på begynnelsen av 1900 tallet at man begynte å vasle havregryn til å bli brukt av mennesker. I flere hundre år før det hadde havre hovedsakelig bare blitt brukt som hestefôr.
Rumle Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 2 timer siden, Den Lille Heksa skrev: Havregryn er da ikke rå? Nei, det har du rett i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå