AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #1 Skrevet 20. desember 2016 I TV-serien Skam sliter Isak og får mye støtte fra vennene sine. Even sliter også, og får mye støtte av de rundt han. Slik var det ikke da jeg ble psykisk syk på videregående. Ingen spurte meg om hvordan jeg hadde det, hvorfor jeg var så mye borte fra skolen. Ingen spurte hvorfor jeg trakk meg unna og aldri ble med på ting mer. Merker jeg blir litt irritert på hvordan Skam framstiller videregående-livet. Det er sikkert ungdommer som har like gode vennskap som de i Skam, venner som bryr seg når de merker at det er noe med deg. Men jeg tror de som sliter psykisk ofte ikke får støtte fra de rundt seg. Man trekker seg jo unna, og det er vanskelig for de rundt deg å vite hva de skal gjøre. Da er det enkelt å heller ignorere og utestenge. Jeg hadde hvertfall et helt forjævlig siste år på videregående. De to første årene var fine, jeg hadde mange venner, men så fort jeg ble syk forsvant de. Håper hvertfall at slik Skam framstiller det er slik de fleste har det, men jeg tviler. Hva mener dere? Anonymkode: 2b550...6b3 5
ajarRun Skrevet 20. desember 2016 #2 Skrevet 20. desember 2016 Det ville vel vært jævlig kjedelig med en serie om en enstøing uten venner som bare satt og stirret i veggen? 5
Sheherasade Skrevet 20. desember 2016 #3 Skrevet 20. desember 2016 Skam tok vel opp temaet, og viste hvor god støtte Even fikk, nettopp for å vise hvordan det BØR være, slik jeg forstod det. På samme måte som hvor fantastisk venner reagerte når Isak kom ut av skapet. For å vise alternative, positive alternativer til stigma, sjokk og utfrysning. Jeg tror alle vet hvor ille det kan være, så jeg synes det er en god tilnærming. Håper du også finner gode støttepersoner! 25
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #4 Skrevet 20. desember 2016 Jeg er lei for at du opplevde det slik, TS, det er ikke min erfaring i det hele tatt. Jeg ble innlagt i 2.klasse pga psykisk sykdom, og om jeg ikke hadde hatt vennene mine rundt meg så hadde jeg ikke kommet meg så raskt. Jeg merket at folk på skolen som jeg ikke hadde så mye kontakt med kunne trekke seg litt unna, men de ekte vennene mine var der for meg gjennom hele perioden. Så det at Skam ikke stemmer med din virkelighet gjør den ikke nødvendigvis urealistisk. Anonymkode: 23b36...404 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #5 Skrevet 20. desember 2016 Jeg tenker at Skam viser den versjonen de gjør litt for å ha en "oppdragende" effekt på dagens ungdom. Slik bør det gjøres, slik bør du reagere. Så om ungdommene havner i en liknende situasjon, så skjønner de at de må hjelpe og støtte framfor å trekke seg unna. Fordi mennesker trenger mennesker, og du er ikke alene. Anonymkode: f05d4...3a5 3
fuglekvitter__ Skrevet 20. desember 2016 #6 Skrevet 20. desember 2016 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I TV-serien Skam sliter Isak og får mye støtte fra vennene sine. Even sliter også, og får mye støtte av de rundt han. Slik var det ikke da jeg ble psykisk syk på videregående. Ingen spurte meg om hvordan jeg hadde det, hvorfor jeg var så mye borte fra skolen. Ingen spurte hvorfor jeg trakk meg unna og aldri ble med på ting mer. Merker jeg blir litt irritert på hvordan Skam framstiller videregående-livet. Det er sikkert ungdommer som har like gode vennskap som de i Skam, venner som bryr seg når de merker at det er noe med deg. Men jeg tror de som sliter psykisk ofte ikke får støtte fra de rundt seg. Man trekker seg jo unna, og det er vanskelig for de rundt deg å vite hva de skal gjøre. Da er det enkelt å heller ignorere og utestenge. Jeg hadde hvertfall et helt forjævlig siste år på videregående. De to første årene var fine, jeg hadde mange venner, men så fort jeg ble syk forsvant de. Håper hvertfall at slik Skam framstiller det er slik de fleste har det, men jeg tviler. Hva mener dere? Anonymkode: 2b550...6b3 Som noen skrev i vg.debatt. Det er vel noe i den serien de fleste kunne kjenne seg igjen i, til og med de i 50 årene påsto flere. Mulig det... Jeg kjenner meg ikke igjen i så mye av det jeg heller. Jeg er helt enig i at fremstillingen av det hele ikke er "typisk", men det kommer jo an på. Det er jo en tv-serie så at det representerer en typisk videregående er vel tvilsomt. At alle samles og støtter hverandre, og deretter går inn på et bad for å ruse seg - eh, nei, beklager, men en underholdene serie for det om. På videregående er det vanlig å studere. Endret 20. desember 2016 av fuglekvitter__
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #7 Skrevet 20. desember 2016 Synes de kan ta opp hvordan det er å være uattraktiv og aldri bli sett to ganger på - med mindre det er mobbere/de "kule" folka som stirrer og slenger drittkommentarer om ditt utseende. Men spørs hvor mye historie man kan lage ut av "bare" det. Anonymkode: 9da6c...727
yabbadoo Skrevet 20. desember 2016 #8 Skrevet 20. desember 2016 De har jo også Linn, som tydelig er deprimert og ikke møter noen forståelse, men heller blir litt latterliggjort og hånet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #9 Skrevet 21. desember 2016 Tror som flere sier at de prøver å vise hvordan man ideelt sett burde reagere når noen rundt deg blir psykisk syk. Har en venninne som var psykisk syk når vi gikk på VGS og da stilte alle vennene opp for henne hele veien. Tror nok dessverre det er veldig forskjellige fra situasjon til situasjon. Trist å høre at du følte alle vennene dine droppet deg da du var psykisk syk, TS. Anonymkode: 299bf...60a 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 Jeg tror også Skam er aller mest slik vi ønsker at det skal være, og derfor treffer det i alle fall meg ganske hardt. Jeg har som ts også opplevd utfrysing og liten forståelse for psykiske problem. Jeg har av og til tenkt at det er lettere å ha skikkelig alvorlige psykiske problemer, da blir man nødt til å snakke om det og fortelle dem rundt hva som står på. Jeg har i mange år slitt med depresjon og spiseforstyrrelser, men har aldri blitt innlagt eller sykemeldt. Har alltid villet klare alt selv, og derfor har jeg ikke vært så åpen med venner og familie om det, og de skjønner kanskje ikke helt hvordan jeg har det. De tror jeg bare isolerer meg fordi jeg har lyst, eller de vet ikke hva de skal si. Da er det jo vanskelig å få støtte... Skam handler jo om dette også, at man må snakke om det, det er ikke meningen at man skal være helt alene. Anonymkode: b19a4...791 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 Ble selv utestengt av vennegjengen på vgs da jeg slet med depresjon, likevel synes jeg det var fint at skam viste at vennene var støttende osv, fordi det kan inspirere andre ungdommer til å gjøre det samme. Anonymkode: bd804...4b6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #12 Skrevet 21. desember 2016 Skjønner ikke at noen gidder å se på, det er ikke opplysende, men helt opplagte greier alle vet, men ingen gidder å snakke om før de får det presentert gjennom kanaler som Skam. Da er det plutselig lov og alle gjør det. Anonymkode: a6ade...7c4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #13 Skrevet 21. desember 2016 På 12/20/2016 den 8.47, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at Skam viser den versjonen de gjør litt for å ha en "oppdragende" effekt på dagens ungdom. Anonymkode: f05d4...3a5 Ikke helt det inntrykket jeg har, når man ser ungdommer sitte dritings rundt toalettet på fest mens folk bruker det. Men feks måten Jonas reagerte på da Isak fortalte at han var sammen med en gutt, er jo prisverdig. Selv om det neppe er så enkelt som dette for alle som kommer ut av skapet. Anonymkode: 9f9c8...127
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #14 Skrevet 21. desember 2016 Er det virkelig ingen som skjønner hvor latterlig og patetisk det faktisk er å leve seg så til de grader inn i en Tv-serie? Detner en forbanna såpeserie, for pokker! Anonymkode: d4f4f...148
Spiteful Skrevet 21. desember 2016 #15 Skrevet 21. desember 2016 Jeg er selv på vgs. men kjenner meg absolutt ikke igjen i noe av det som skjer i SKAM, dessverre (er jo mange tenårnger som kjenner seg igjen). Men hallo hvis de hadde lagd en serie ut fra feks. hvordan jeg har det på vgs. hadde det nok ikke blitt så populært som nå. Man må huske at det bare er en serie og at alle ikke kan kjenne seg igjen i serien. Det er så mange som har det forskjellig i hverdagen så...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå