Gå til innhold

Jeg har nesten ingen venner. Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 25 og har en samboer. Stort sett er vi sammen med hverandre. Vi har det ufattelig fint sammen, men jeg kjenner jeg savner det å ha litt andre sosiale input i løpet av en uke. Jeg hadde en del venner før, men jeg ble psykisk syk tidlig i 20-årene og de fleste forsvant i den perioden. Etter en lang kamp ble jeg frisk og fikk meg kjæreste og et godt liv, men jeg føler meg likevel tidvis veldig ensom. Samboeren min har heller ikke noen særlig stor omgangskrets. 

Vi er litt trist begge to rett og slett fordi vi ikke føler at vi har så mange å kontakte/finne på ting med. Jeg har tre venninner, men de er stort sett opptatt med jobb og familieliv. Han har to kompiser som også er mye opptatt med sitt... 

Har dere noen råd til hvordan jeg og eventuelt samboeren min kan treffe folk og få nye bekjentskaper? Det hadde vært hyggelig å ha noen å gå ut med innimellom, eller ha en vin/ølkveld, med iblandt. Eller rett og slett bare ha noen å møte på en kafè for å snakke om løst og fast. 

Jeg kjenner jeg føler meg litt låst i dager som er like. Det er studier på meg og intet mer. Samboeren min jobber. Jeg har ikke klart å få noen venner på studiet, da alle er mye yngre enn meg og jeg ærlig talt føler meg veldig utenfor. Både fordi vi har forskjellige interesser og fordi jeg ikke er typen til å dra på grøftefylla som syntes å være deres hovedinteresse når det kommer til å finne på ting.

Noen råd til hvordan jeg kan få meg noen nye venninner?

Anonymkode: 51a24...dcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen råd til hvordan jeg kan få meg noen nye venninner?

Beklager å måtte si det, men du høres glrr kjedelig og dømmende ut. Måten du omtaler de du studerer med gjør at jeg ville holdt meg langt unna deg, du er absolutt ikke en venn for meg. Hadde du i det minste vært litt sosial kunne du kanskje funnet noen likesinnede kjerringer å sitte og baksnakke andre samme med.

Anonymkode: 60ee7...3c2

• Liker 1
Skrevet

Du kan kanskje søke kommunen om få en støttekontakt?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte si det, men du høres glrr kjedelig og dømmende ut. Måten du omtaler de du studerer med gjør at jeg ville holdt meg langt unna deg, du er absolutt ikke en venn for meg. Hadde du i det minste vært litt sosial kunne du kanskje funnet noen likesinnede kjerringer å sitte og baksnakke andre samme med.

Jeg er dømmende fordi jeg føler meg for gammel i forhold til dem jeg studerer med og fordi det eneste sosiale de faktisk snakker om under forelesningene er hvor fulle de var forrige helg? Kanskje jeg er kjip da. Jeg bare føler meg gammel i den eneste sosiale settingen jeg befinner meg i, i løpet av uken. Jeg tar gjerne imot råd til hvordan jeg kan treffe folk, men anser ikke meg selv som noen særlig dømmende person. Snarere tvert imot.

TS

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er dømmende fordi jeg føler meg for gammel i forhold til dem jeg studerer med og fordi det eneste sosiale de faktisk snakker om under forelesningene er hvor fulle de var forrige helg?

Ja, måten du omtaler dine medstudenter på sier mye om deg som person. Negativ og dømmende, ikke noe jeg vil ha i min vennekrets iallfall.

Skrevet
Akkurat nå, LOLLOL skrev:

Du kan kanskje søke kommunen om få en støttekontakt?

Takk for tips, men i og med at jeg ikke har noen diagnose eller noen spesifikke grunner som hindrer meg fra å gå ut, så tror jeg ikke jeg har rett på det.. Og tenkte mer på det å treffe folk som helst ikke får betalt for å snakke med meg :/ Men takk for rådet uansett :) 

TS

• Liker 5
Skrevet

Takk for tips, men i og med at jeg ikke har noen diagnose eller noen spesifikke grunner som hindrer meg fra å gå ut, så tror jeg ikke jeg har rett på det.. Og tenkte mer på det å treffe folk som helst ikke får betalt for å snakke med meg :/ Men takk for rådet uansett :) 

TS

Du skriver jo at du var alvorlig psykisk syk for bare noen år siden.

Skrevet

TS, jeg synes ikke du virker gørrkjedelig fordi du ikke vil delta på grøftefylla, det høres for meg heller ganske fornuftig ut! :laugh:

Skjønner at det kan være vanskelig å skape vennskap utenom studiene, men tror du ikke det er noen av dem som deler like interesser som deg? Mange kan være svært reflekterte i begynnelsen av tyveårsalderen. Just sayin'. 

Det kan jo sikkert også være noen her på KG óg.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, LOLLOL skrev:

Du skriver jo at du var alvorlig psykisk syk for bare noen år siden.

Det går an å bli friskmeldt ;) Akkurat som med fysiske lidelser

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Kaffefrøken skrev:

TS, jeg synes ikke du virker gørrkjedelig fordi du ikke vil delta på grøftefylla, det høres for meg heller ganske fornuftig ut! :laugh:

Ingen som krever at hun skal drikke, det er måten hun omtaler andre på som jeg (og sikkert de fleste andre) reagerer på. hun høres ikke ut som om hun har sosiale antenner i det hele tatt.

Skrevet

Det går an å bli friskmeldt ;) Akkurat som med fysiske lidelser

Ja, men TS trenger åpenbart hjelp og støtte til det sosiale og da kan jo historikken med psykiske problemer hjelpe til med å få innvilget støttekontakt.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, måten du omtaler dine medstudenter på sier mye om deg som person. Negativ og dømmende, ikke noe jeg vil ha i min vennekrets iallfall.

Du virker jo som en særs sympatisk person selv som dømmer ut ifra èn kommentar. 

• Liker 15
Skrevet

Du virker jo som en særs sympatisk person selv som dømmer ut ifra èn kommentar. 

Tja, setter man utsagnene i sammenheng med at TS ikke har venner skjønner man jo hvorfor.

Skrevet

Så ut fra disse to setningene...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke klart å få noen venner på studiet, da alle er mye yngre enn meg og jeg ærlig talt føler meg veldig utenfor. Både fordi vi har forskjellige interesser og fordi jeg ikke er typen til å dra på grøftefylla som syntes å være deres hovedinteresse når det kommer til å finne på ting.

... klarer du å komme fram til alt dette?

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow. 

Anonymkode: 2bb89...e6c

• Liker 11
Skrevet

Ingen som krever at hun skal drikke, det er måten hun omtaler andre på som jeg (og sikkert de fleste andre) reagerer på. hun høres ikke ut som om hun har sosiale antenner i det hele tatt.

Omtaler andre på? 

Slik jeg tolket teksten kan jeg ikke se noe galt. At unge folk gjerne drar på grøftefylla er vel ingen nyheten. Har ingen grunn til å henge meg opp i den beskrivelsen. :closedeyes:

• Liker 5
Skrevet

Så ut fra disse to setningene...

... klarer du å komme fram til alt dette?

Wow. 

Anonymkode: 2bb89...e6c

Ja, det er jo tydelig at andre reagerer negativt også siden TS kun har en venn, kjæresten sin.

Skrevet
1 minutt siden, Kaffefrøken skrev:

Omtaler andre på? 

Slik jeg tolket teksten kan jeg ikke se noe galt. At unge folk gjerne drar på grøftefylla er vel ingen nyheten. Har ingen grunn til å henge meg opp i den beskrivelsen. :closedeyes:

Igjen, det er måten TS omtaler andre på som gjør at jeg skjønner hvorfor hun ikke har venner.

Les gjerne setningen en gang til om du ikke forstår første gang. :)

Skrevet

Ja, det er jo tydelig at andre reagerer negativt også siden TS kun har en venn, kjæresten sin.

Kanskje du kan lese innlegget før du kommenterer? Kan nemlig være til din fordel. :fnise: Jeeezus.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Kaffefrøken skrev:

Kanskje du kan lese innlegget før du kommenterer? Kan nemlig være til din fordel. :fnise: Jeeezus.

Hun har tre såkalte venninner som hun aldri treffer. Det er dessverre ikke venner.

Skrevet

Vær sjåfør for de som er ute da! Så får du litt sosial omgang med folk. Det trenger du. Venner kommer ikke å finner deg i sofakroken. Du må ofre litt og være oppsøkende for å få venner. Selv om disse nødvendigvis ikke er vennene dine om 5år. Så har de vært link til andre personer i sin omgangskrets som du kan ha mer til felles med. Men det vet du ikke før du har prøvd og gitt det en sjangse.

Anonymkode: 956f6...5fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...