AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #1 Skrevet 19. desember 2016 Dere med små barn: Når starter dere julaften? Middag? Og når legger ungene seg? Vi er bedt bort til kl 17, men er redd for at ungene våre ikke holder ut. Pleier å legge seg 18 vanligvis. Bør de ikke ta hensyn til det når de inviterer oss? Anonymkode: c1e6a...d08
Forundret.. Skrevet 19. desember 2016 #2 Skrevet 19. desember 2016 Vi skal til svigermor i år og måtte spørre om om vi ikke kan ta feiringen tidligere med tanke på barna, blir 3 barn, to på 3 og en på 3 mnd.. Hun har ikke svart på spørsmålet enda... Vanligvis spises det rundt 8 der i huset, og hun har aldri tatt hensyn til de som er små før. Kjenner jeg gruer meg, er redd det blir sent og det vil jo påvirke dagene etterpå også. Selv ville jeg tatt hensyn men det er tydeligvis ikke alle som gjør det.. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #3 Skrevet 19. desember 2016 Vi har hatt middag kl. 16 så lenge det har vært barn under skolealder. Nå har vi kl 17, eldste barnet er ti år. Ser det som helt naturlig at man tilpasser til de små, det er jo dem julen er "størst" for. Anonymkode: 918cb...8d0 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #4 Skrevet 19. desember 2016 Nei, alle bør ikke tilpasse seg gullklumpene dine. Du forsøker å strekke tiden litt for barna dine så de kan legge seg litt senere, sjekker ut om du kan legge de der eller sier nei takk fordi det ikke passer, og feirer julaften hjemme hos deg selv fordi du har nye sjefer i hjemmet. Anonymkode: 7e78a...5fb 33
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #5 Skrevet 19. desember 2016 kl 18 var da veldig tidlig....så tidlig sengetid har vi aldri hatt. Må pusse tenner og legge seg rett etter middag da? Vi har alltid hatt middag kl 17 når jula ringes inn. Første leveår sov vel barnet mer eller mindre til middag og våknet etterpå (bitteliten baby). Ved ett års alder kan jeg ikke huske det var noe problem. Rakk middag og litt pakker på et par timer, og så var det legging før vi andre fortsatte. Men det er klart det bli knapp tid om de legger seg seks, da må dere jo reise dere fra middagen og legge ungene før desserten liksom... Kanskje like greit å bli hjemme når ungene er såpass tidlig i seng? Anonymkode: f1ec2...167 22
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #6 Skrevet 19. desember 2016 17 minutter siden, Forundret.. skrev: Vi skal til svigermor i år og måtte spørre om om vi ikke kan ta feiringen tidligere med tanke på barna, blir 3 barn, to på 3 og en på 3 mnd.. Hun har ikke svart på spørsmålet enda... Vanligvis spises det rundt 8 der i huset, og hun har aldri tatt hensyn til de som er små før. Kjenner jeg gruer meg, er redd det blir sent og det vil jo påvirke dagene etterpå også. Selv ville jeg tatt hensyn men det er tydeligvis ikke alle som gjør det.. Men da legger du vel bare barna før dere voksne skal spise? Anonymkode: f1ec2...167 14
Forundret.. Skrevet 19. desember 2016 #7 Skrevet 19. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da legger du vel bare barna før dere voksne skal spise? Anonymkode: f1ec2...167 Njaa, har ikke helt bestemt hvordan jeg/vi skal løse dette. Kjenner jeg gruer meg faktisk. Og at jeg er litt negativ til det hele, tanken min er litt sånn at hvis det ikke tas hensyn så blir det flere år til neste gang vi kommer.. 2 av barna er våre og hun på 3 må jo få feire jula som hun har sett slik frem til nå i over en mnd. Hun ser også frem til julematen osv. Minsten vil jo sove rundt den tid og han må jeg nok bruke ekstra tid på da det er et ukjent sted. Jeg tenker at hvis ikke julematen kommer på bordet før den tid så må jo barna få ta pakkestyret før maten.. 2
Arabella Skrevet 19. desember 2016 #8 Skrevet 19. desember 2016 30 minutter siden, Forundret.. skrev: Vi skal til svigermor i år og måtte spørre om om vi ikke kan ta feiringen tidligere med tanke på barna, blir 3 barn, to på 3 og en på 3 mnd.. Hun har ikke svart på spørsmålet enda... Vanligvis spises det rundt 8 der i huset, og hun har aldri tatt hensyn til de som er små før. Kjenner jeg gruer meg, er redd det blir sent og det vil jo påvirke dagene etterpå også. Selv ville jeg tatt hensyn men det er tydeligvis ikke alle som gjør det.. Julaftensmiddag kl. 20? Har de julegaveutdeling før middagen da? På den tiden har småbarn gjerne sovet en times tid. Selv kjenner jeg ingen, hverken med eller uten barn, som spiser så sent. 21
Maleficenta Skrevet 19. desember 2016 #9 Skrevet 19. desember 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere med små barn: Når starter dere julaften? Middag? Og når legger ungene seg? Vi er bedt bort til kl 17, men er redd for at ungene våre ikke holder ut. Pleier å legge seg 18 vanligvis. Bør de ikke ta hensyn til det når de inviterer oss? Anonymkode: c1e6a...d08 Får de ikke lov å se julekalenderen før de legger seg? 11
Forundret.. Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 3 minutter siden, Arabella skrev: Julaftensmiddag kl. 20? Har de julegaveutdeling før middagen da? På den tiden har småbarn gjerne sovet en times tid. Selv kjenner jeg ingen, hverken med eller uten barn, som spiser så sent. Selv så vet jeg bare om svigermor som gjør det slik. Hos oss har vi alltid hatt maten klokka fem. Pakkestyr mens maten synker og kaker osv etter det. Hun har gjort slik det passer henne i alle de 15+ årene jeg har kjent henne. Men nå når det finnes 3 små barnebarn så synes jeg at det er på tide å ta hensyn til andre enn seg selv. 3
Forundret.. Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 Og nei, gaveutdelingen har de etter maten.
Maleficenta Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 6 minutter siden, Forundret.. skrev: Selv så vet jeg bare om svigermor som gjør det slik. Hos oss har vi alltid hatt maten klokka fem. Pakkestyr mens maten synker og kaker osv etter det. Hun har gjort slik det passer henne i alle de 15+ årene jeg har kjent henne. Men nå når det finnes 3 små barnebarn så synes jeg at det er på tide å ta hensyn til andre enn seg selv. Enig. De bør få med seg både gavene og maten barna og om ikke blir julaften trist for de. Er da ingen krise å ha julemuddag kl 16 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #13 Skrevet 19. desember 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: kl 18 var da veldig tidlig....så tidlig sengetid har vi aldri hatt. Må pusse tenner og legge seg rett etter middag da? Vi har alltid hatt middag kl 17 når jula ringes inn. Første leveår sov vel barnet mer eller mindre til middag og våknet etterpå (bitteliten baby). Ved ett års alder kan jeg ikke huske det var noe problem. Rakk middag og litt pakker på et par timer, og så var det legging før vi andre fortsatte. Men det er klart det bli knapp tid om de legger seg seks, da må dere jo reise dere fra middagen og legge ungene før desserten liksom... Kanskje like greit å bli hjemme når ungene er såpass tidlig i seng? Anonymkode: f1ec2...167 Ja, derfor vi vil ha middag før 17. Vi kan sikkert strekke det til soving kl 19, men de går jo da glipp av hele julaften når middag er så sent:( Anonymkode: c1e6a...d08 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #14 Skrevet 19. desember 2016 10 minutter siden, Maleficenta skrev: Får de ikke lov å se julekalenderen før de legger seg? De er bare 1 og 3, så det ser vi ikke på Anonymkode: c1e6a...d08 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #15 Skrevet 19. desember 2016 Vi går i kirken, og når vi er hjemme derfra gjøres siste finish på maten. Så vi er vel til bords nærmere 18, tenker jeg. Middagen går rimelig raskt unna med to under skolealder, for de er så spente på nissen at de nesten spinner rundt seg selv. De første par årene sov de seg gjennom mesteparten av julemiddagen, andre året var de vel utslitte etter all turningen i alterringen (for ordens skyld turner de fleste ungene under en viss alder i alterringen på julaften og 17. mai) Anonymkode: bbb09...5e3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #16 Skrevet 20. desember 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, derfor vi vil ha middag før 17. Vi kan sikkert strekke det til soving kl 19, men de går jo da glipp av hele julaften når middag er så sent:( Anonymkode: c1e6a...d08 Julaften begynner klokken 17, så det gjør de jo ikke. Folk er jo gjerne på jobb på dagtid, og har da mer enn tid nok til hyggelig samvær om kvelden. Anonymkode: a158a...5a9 5
MapleSirup Skrevet 20. desember 2016 #17 Skrevet 20. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere med små barn: Når starter dere julaften? Middag? Og når legger ungene seg? Vi er bedt bort til kl 17, men er redd for at ungene våre ikke holder ut. Pleier å legge seg 18 vanligvis. Bør de ikke ta hensyn til det når de inviterer oss? Anonymkode: c1e6a...d08 Har dere snakket med de det gjelder, eller går dere ut fra at de skjønner at dere legger ungene kl 18.00 (!!) og at de tenker på dette når de planlegger? Litt av en tone du legger an der. Håper det ikke var slik ment. Dersom man ønsker noe fra andre, så er det bedre å si det enn å "la de forstå det". 14
Gjest Magnifiq Skrevet 20. desember 2016 #18 Skrevet 20. desember 2016 Vi har alltid hatt middag kl 17. Når barna var små var det jo uansett ikke mage pakkene de orket, samt at de ikke forstår så mye SV det pakkestyret uansett, så da la vi de bare når de ikke orker å være oppe lenger. Nå er de 4 og 7, og de legger seg nok ikke før kl 21-22.
Purple Basil Skrevet 20. desember 2016 #19 Skrevet 20. desember 2016 5 timer siden, Arabella skrev: Julaftensmiddag kl. 20? Har de julegaveutdeling før middagen da? På den tiden har småbarn gjerne sovet en times tid. Selv kjenner jeg ingen, hverken med eller uten barn, som spiser så sent. Vi har ingen småbarn i familien, og vi spiser så sent. Det er slettes ikke uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #20 Skrevet 20. desember 2016 Vi har aldri spist senere enn kl 18. Da alle vi søsken hadde små barn spiste vi kl 16, men de siste årene er det blitt utsatt til kl 17. Anonymkode: 6046c...56d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå