Gå til innhold

Hunder og nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Litt trening til nyttårsaften om noen har behov for det: 

Her er mere, denne har "hylere" også:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten min reagerte ikke i det hele tatt på den første videoen, han bare ble liggende i senga og sov videre. Men han reagerte ganske kraftig på den andre videoen og hoppet akkurat ned fra senga for å gå og gjemme seg i stua eller noe. Han var ikke redd for fyrverkeri før jeg flyttet hit, men her er det så dårlig lydisolert at han plutselig har blitt ganske redd. Funker ikke å prøve å gjemme seg vekk fra lyden heller, for det er så høy lyd i alle rom her. Får teste dette litt ut tror jeg, takk!

Anonymkode: fd63a...fe5

Skrevet

Her i byen så har noen dumme mennesker start å fyre opp raketter allerede. Utrolig dumt at folk ikke tar hensyn til barn og dyr. Fine videoer og veldig bra å være forbredt når kvelden kommer. 

Heldivis skal jeg reise ut i skogen på nyttårsaften så slipper å tenke på de rakettene .

• Liker 4
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Har det på i bakgrunnen nå mens jeg sitter på dataen. Det er ikke noe særlig fyrverkeri her jeg bor, men greit å være forberedt likevel.

Skrevet

Huff ja det minner meg på at jeg må bestille beroligende til hunden. Folk er idioter når det kommer til raketter.

Anonymkode: 73722...979

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff ja det minner meg på at jeg må bestille beroligende til hunden. Folk er idioter når det kommer til raketter.

Anonymkode: 73722...979

Eller så er folk idioter når det kommer til hunder. En av hundeeiernes oppgaver er å tilpasse hunden samfunnet. Fyrverkeri er en del av samfunnet.

Blir som å ikke venne hunden til tog og klage og syte om dumme NSB fordi du ikke har lært hunden din å takle tog. Det er faktisk DITT ansvar at hunden ikke blir redd, og at naboen feirer nyttårsaften ved å bråke er ikke feil. Det er normalt og fullstendig lovlig. 

Jeg synes det rett og slett er dårlig gjort å dope dyra eller ikke gidde å lære dem at raketter ikke er farlig. Og så klage/skylde på alle andre etterpå. 

• Liker 2
Skrevet

Ærlig talt. Det er vanskelig å venne hunder til uberegnelige ting som stormer og raketter, og det er utrolig mange hunder som er redd for dette av en grunn. Ikke alle hunder er like lette å trene til å takle smell og ståk, og da er det langt mer ansvarlig å faktisk ta grep for å gjøre det minst mulig skummelt for hunden. 

Min hund på 8 mnd var liten valp mens det tordnet som verst her i Texas, og har siden ikke reagert i det hele tatt på tordenvær og haggel. Vi har pøst på med godbiter ved sirener og smell, og hun er helt likegyldig med slikt nå.Yey :) Er veldig spent på om hun vil reagere på raketter - dersom vi får hørt noen før vi drar til skogs for å ferie. Det er jo noe annet med raketter enn torden, og ofte føler man jo smellet på kroppen dersom man er nærme nok - ikke rart hundene blir redde. Regn, derimot synes hun er pyton, og i starten måtte jeg stå lenge og lokke midt ute i stormregnet og lokke for å få henne til å komme og tisse.. 

Skrevet

Det er kjempeflott at du kommer med videoer som kan hjelpe rakettredde hunder på nyttårsaften, TS. :)

Hunden vi hadde da jeg var barn var livredd for raketter. Han hadde fast soveplass og oppholdsplass under trappen, og løp alltid ned der med en gang rakettene ble sendt opp. Husker jeg tilbragte mye tid der med ham der. 

De siste årene har jeg passet en hund på nyttårsaften. Han er ikke like redd raketter, men synes fremdeles ikke det er noe stas. Han gjemmer seg under en stol. Jeg klarer å lokke ham til meg og få ham opp på fanget. Når jeg da klapper ham kjenner jeg at han er klar for å flykte, noe som er skikkelig trist. For ordens skyld, jeg tvinger ham ikke til å komme og jeg holder ham ikke fast. Han bestemmer selv hvor han føler seg tryggest. 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
1 time siden, MrsPiggyBank skrev:

Ærlig talt. Det er vanskelig å venne hunder til uberegnelige ting som stormer og raketter, og det er utrolig mange hunder som er redd for dette av en grunn.

Derfor videoene :) 

Skrevet
Akkurat nå, Den Lille Heksa skrev:

Nettopp! Jeg var redd for raketter som barn. En forskjell på meg og en hund er at man kan forklare meg med ord har som er farlig og ikke. Hunder må lære på andre måter. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Aamu skrev:

Eller så er folk idioter når det kommer til hunder. En av hundeeiernes oppgaver er å tilpasse hunden samfunnet. Fyrverkeri er en del av samfunnet.

Blir som å ikke venne hunden til tog og klage og syte om dumme NSB fordi du ikke har lært hunden din å takle tog. Det er faktisk DITT ansvar at hunden ikke blir redd, og at naboen feirer nyttårsaften ved å bråke er ikke feil. Det er normalt og fullstendig lovlig. 

Jeg synes det rett og slett er dårlig gjort å dope dyra eller ikke gidde å lære dem at raketter ikke er farlig. Og så klage/skylde på alle andre etterpå. 

Herregud nå må du ta deg sammen!!  Du har sannsynligvis svært lite erfaring med hund. Jeg regner md at du er en av disse som mener det er eierens skyld uansett hva som feiler en hund, du glemmer at hunder er individer akkurat som oss. 

Selv om man kan trene på høye lyder, så kan man ikke nødvendigvis unngå at hunder er redd på nyttårsaften med mase høye pip, lysglimt og rare lyder. 

Nyttårsraketter blr forbys, det er ikke bare hunder som blir livredd, det er også katter, ville fugler og andre ville dyr. Itillegg er det forurendense og medfører mange stygge skader og branner! 

Vi mennesker bør kunne tilpassr oss andre skapningers behov også!! 

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Så videoene mener du vil løse problemet?

Si meg, mener du virkelig de videoene er realistiske?.  raketter medfører også masse lys, blinkende lys som kommer itillegg til høye skrikende lyder. 

Skrevet

Det er ikke bare å lære dem det og så går det greit. Vår hund var ikke redd i det hele tatt det første året. Da hadde vi øvd med videoer og var flinke til å late som ingenting da det smalt Året etter slo lynet ned 30-50 meter unna oss på tur, og etter det var han helt traumatisert av høye lyder. Nyttårsaften det året måtte han dopes, og lå og skalv, klarte ikke spise og tisse og skvatt av absolutt alt etterpå. Året etter det igjen var han bedre (fordi han var litt eldre), men fortsatt veldig redd og stressa, og vi brukte mye adaptil. 

Nå har vi kjøpt inn masse adaptil igjen, og vet ikke hvordan det kommer til å gå i år. 

Og til de som mener det er vårt ansvar, det er klart vi kan passe på at hunden har det best mulig og er minst mulig redd på selve nyttårsaften mellom 18 og 01, som er da det er lov å sende opp...Men hvordan skal vi forberede oss til oppsending på ulike tidspunkt hele døgnet hele romjula og langt uti januar?

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Jeg har ikke påstått at det hjelper med lyd-desensisitering i alle tilfeller, men våger å påstå at i de fleste tilfeller kan man ha noe eller mye nytte av det. Man kan sette audioene på veldig lavt i begynnelsen, og korte økter, mens man gir hunden det beste den vet, så får man motbetinging og desensisitering på en gang. Om man setter dem på innimellom i hele romjulen, og hunden har en positiv assosiasjon med dem, kan man gi godbiter for hver gang man setter dem på, og for hvert smell ute. Her er en måte å trene på for hvert enkelt skudd: 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Lysglimt må man selvsagt trene på separat, og når det er mørkt kan man vel trekke for gardienene.

Skrevet

Bikkja mi fikk en liten støttevalium hver nyttårsaften, og ga mer eller mindre blaffen. :)

Anonymkode: 5c512...331

Skrevet

Jeg har to hunder som heldigvis er helt rolige på nyttårsaften.  Hannhunden min søker trygghet hos meg når det begynner å smelle,  han kommer og setter seg i armkroken min, også er han helt rolig. Jeg setter pris på at hundene mine kommer til meg når de er belymret for ting. 

Det jeg har gjort er å trekke for alle gardiner, sette opp volumet på tven.  Så passer jeg på å være heeelt rolig og avslappet selv.  Rett før midnatt gir jeg dem også tyggebein som de blir opptatt av. 

Og det viktigste av alt, jeg er alltid sammen med dem på nyttårsaften. De er første prioritet!  Jeg har knapt sett noe fyrverkeri på 7 år

Skrevet
10 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Ja, jeg synes videoene var fine og et fint tiltak - jeg mente absolutt ikke at man bare skal dope ned i stedet for å forsøke å tilvenne hunden til smell og ståk. Det er bare frustrerende når folk ser svart-hvitt på saken og tenker at en hund som må "dopes ned" handler om at eier ikke bryr seg eller har gjort nok. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Ja, jeg synes videoene var fine og et fint tiltak - jeg mente absolutt ikke at man bare skal dope ned i stedet for å forsøke å tilvenne hunden til smell og ståk. Det er bare frustrerende når folk ser svart-hvitt på saken og tenker at en hund som må "dopes ned" handler om at eier ikke bryr seg eller har gjort nok. 

Jeg tenker slik, for det man som oftest får hos dyrlegen er medisiner som sløver ned hundens kropp mens hodet er 100% med. Altså panikken er der enda, hunden for bare ikke utløp for det!

Min ene er skeptisk til fyrverkeri, mens min andre gjerne sitter i vindu med meg og kikker. Til eldstemann er det ingen dulling og dilling med jeg trekker for gardinene på soverommet, setter på en radio der og lar han gå inn der om han vil, stenger han ikke inne. Som oftest foretrekker han å ligge ved beina mine og slappe av mens det pågår som verst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...