AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #1 Skrevet 19. desember 2016 For 4 og 5 år siden droppet jeg ut av to studieretninger fordi jeg var dust og ganske skadeskutt i hodet. Etter det har jeg jobbet litt, studert på fagskole og er nå på 2 året i en bachelor på BI. Jeg får gode jeg holder et fint snitt på B og liker godt skolen, men nå har jeg eksamen i et fag jeg føler at jeg kanskje får min første F på. Etter hva jeg har skjønt så vil jo lånekassen trekke tilbake lånet hvis man ligger mer en 60stp etter og jeg har jo fullstendig panikk. Er det noen måte å få gått rundt denne regelen? Jeg trenger ikke noen leksjoner om at jeg er dum og at dette er min egen feil. Jeg vet det veldig godt, men jeg har ingen tidsmaskin som jeg kan reise tilbake med for å klaske meg selv i trynet. Jeg håper jo at jeg i hvertfall klarer å få en E men man vet jo ikke liksom. Jeg har prøvd å få meg en deltidsjobb i flere måneder men uten flaks. Men jeg søker fremdeles altså og har ingen intensjoner om å slutte å søke heller. Har også en studenthybel som avhenger av at jeg fortsetter på studiet, uff. Anonymkode: d8912...94b
ViljaH Skrevet 19. desember 2016 #2 Skrevet 19. desember 2016 De trekker ikke tilbake lånet vel, de bare gir deg ikke mer lån. Så da må du finansiere studiene selv.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #3 Skrevet 19. desember 2016 Ja det var det jeg mente, beklager hvis jeg var uklar. Anonymkode: d8912...94b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #4 Skrevet 19. desember 2016 Den eneste muligheten for å komme unna dette er hvis du kan dokumentere at forsinkelsen skyldes sykdom. Så vidt jeg kan lese av det du skriver og da er det ingen kjære mor. Anonymkode: ebe4e...4e3
Papirhjerte Skrevet 19. desember 2016 #5 Skrevet 19. desember 2016 Etter det jeg skjønner av denne siden, så mister du støtte om du er mer enn 60 stp forsinka. Dvs at om du stryker på denne eksamenen og da ligger 60 poeng bak, så får du fremdeles støtte. Men om du stryker nå, og da blir 70 stp forsinka, så mister du retten på støtte.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #6 Skrevet 19. desember 2016 Hvis du stryker kan du vel konte, og da vil du ikke ligge 60 studiepoeng etter når neste semester er ferdig. Det er jo når året er omme (og ikke semesteret) lånekassen ser på hvor langt man ligger etter og regner ut hvor mye man skal gå tilbake i stipend ut i fra blandt annet dette. Anonymkode: 3e07a...89c 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #7 Skrevet 19. desember 2016 Ja altså hvis jeg stryker i dette faget vil jeg ligge 7,5 poeng over grensen, altså 67,5. ^Mener du at jeg får støtte til våren hvis jeg stryker på denne eksamen? Anonymkode: d8912...94b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #8 Skrevet 19. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja altså hvis jeg stryker i dette faget vil jeg ligge 7,5 poeng over grensen, altså 67,5. ^Mener du at jeg får støtte til våren hvis jeg stryker på denne eksamen? Anonymkode: d8912...94b Du har vel allerede innvilget støtte til vårsemesteret, for du søkte vel om både støtte til høst og vårsemesteret som alle andre vil jeg tro? Da får du penger i januar. Det står på lånekassen sin side hva som er innvilget. Hos meg står det i alle fall at jeg har innvilget støtte for januar, og de ser jo ikke på hvor langt du ligger etter i studiepoeng før til sommeren uansett. Hadde kanskje ringt lånekassen for å være sikker, men ja. Anonymkode: 3e07a...89c 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #9 Skrevet 19. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har vel allerede innvilget støtte til vårsemesteret, for du søkte vel om både støtte til høst og vårsemesteret som alle andre vil jeg tro? Da får du penger i januar. Det står på lånekassen sin side hva som er innvilget. Hos meg står det i alle fall at jeg har innvilget støtte for januar, og de ser jo ikke på hvor langt du ligger etter i studiepoeng før til sommeren uansett. Hadde kanskje ringt lånekassen for å være sikker, men ja. Anonymkode: 3e07a...89c Lånekassen får rapporter fra studiestedet fortløpende om avlagte studiepoeng, så jo de vet om forsinkelser. Anonymkode: ebe4e...4e3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja altså hvis jeg stryker i dette faget vil jeg ligge 7,5 poeng over grensen, altså 67,5. ^Mener du at jeg får støtte til våren hvis jeg stryker på denne eksamen? Anonymkode: d8912...94b Så fremt du har søkt støtte for hele året vil du få lån på vårsemesteret uavhengig om du stryker nå eller ikke. Lånekassen vil se på opptjente studiepoeng på slutten av utbetalingsåret. Selv har jeg eksempelvis eksamen kun på våren, og jeg har ingen studiepoeng å vise til på høstsemesteret. Dette har ingen praktisk betydning. Så lenge du tar består eksamen i løpet av våren vil du ikke få noen konsekvenser for videre utbetaling. Anonymkode: bf3cf...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel allerede innvilget støtte til vårsemesteret, for du søkte vel om både støtte til høst og vårsemesteret som alle andre vil jeg tro? Da får du penger i januar. Det står på lånekassen sin side hva som er innvilget. Hos meg står det i alle fall at jeg har innvilget støtte for januar, og de ser jo ikke på hvor langt du ligger etter i studiepoeng før til sommeren uansett. Hadde kanskje ringt lånekassen for å være sikker, men ja. Anonymkode: 3e07a...89c Helt riktig. Anonymkode: bf3cf...3c3
lillsunshine Skrevet 20. desember 2016 #12 Skrevet 20. desember 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Lånekassen får rapporter fra studiestedet fortløpende om avlagte studiepoeng, så jo de vet om forsinkelser. Anonymkode: ebe4e...4e3 Det tar nok tid før forsinkelser blir registrert og får konsekvenser. Kan iallfall si ganske sikkert at det ikke vil bli problem med første utbetaling nå i januar. Det er jo mange, inkludert meg selv, som ikke får deler av sensuren for dette semesteret før etter jul, så hadde tatt seg ut om de skulle stoppa studielånet på grunn av det.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #13 Skrevet 29. desember 2016 På 19.12.2016 den 21.46, AnonymBruker skrev: Ja altså hvis jeg stryker i dette faget vil jeg ligge 7,5 poeng over grensen, altså 67,5. ^Mener du at jeg får støtte til våren hvis jeg stryker på denne eksamen? Anonymkode: d8912...94b LK vet jo ikke hvordan din skole gjør det med eksamner. Du har til våren med å få nok SP. Anonymkode: 11476...4d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå