Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov å ringe utdanningssted for å sjekke om utdanning stemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det virker veldig suspekt og man begynner jo å tvile på om man vil jobbe for noen som framtrer slik.

Jeg har bachelorgrad i sosiologi fra høgskolen i Harstad og leverte stemplede papirer fra høgskolen hvor det sto bekreftelse på fullført bachelorgrad - som jeg fikk beskjed om å levere. så når jeg leverte de på kommunen i Harstad sa lønnsansvarlige at de kom til å ringe høgskolen "bare for å være sikker". Hva var da vitsen med å levere bekreftelse? syntes det hørtes merkelig ut og ikke noe jeg har vært borti før.

Anonymkode: d4017...5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du det finnes en lov som forbyr selskaper å ringe offentlige institusjoner? Hva i allverden skulle hensikten med en slik lov være?

Det er helt normalt at arbeidsgiver sjekker alle dokumenter du leverer, CV, søknad og vitnemål. Det finnes sågar firma som sjekker hele CVen og får bekreftelse fra alle som er på den om at opplysningene stemmer. 

Forfalskede vitnemål er et stort problem, det er rutine å sjekke om de er ekte, iallefall hos seriøse bedrifter og bedrifter som har brent seg selv. Å formulere det slik virker uprofesjonelt da, jeg ville opplyst at det var en rutinemessing sjekk av vitnemål og attester og latt det være med det.

• Liker 17
Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvorfor skulle de ikke ha lov til å ta en telefon for å undersøke om vitnemålet stemmer? 

Skrevet

Det er definitivt lov. I tillegg er det både vanlig og ganske lurt av arbeidsgiver - det har vært avslørt mange jobbsøkere med falske vitnemål. 

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, Margit Spat skrev:

Hvorfor skulle de ikke ha lov til å ta en telefon for å undersøke om vitnemålet stemmer? 

42 minutter siden, Glitnir skrev:

Det er definitivt lov. I tillegg er det både vanlig og ganske lurt av arbeidsgiver - det har vært avslørt mange jobbsøkere med falske vitnemål. 

Er det virkelig lov at studiestedet utgir informasjon om studenter og tidligere studenter til en hvem som helst som ringer og ber om denne type informasjon? 

Anonymkode: fc722...6e1

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig lov at studiestedet utgir informasjon om studenter og tidligere studenter til en hvem som helst som ringer og ber om denne type informasjon? 

Der jeg jobber gjør vi ikke det, med mindre det foreligger fullmakt fra studenten. Noe det som oftest gjør. 

Anonymkode: 2ef8a...04b

Skrevet

Det har skjedd at gale mennesker har lurt seg til stilling som psykolog/lege på norske sykehus, så det kan være greit at de dobbelsjekker. 

Anonymkode: fdf55...afa

• Liker 2
Skrevet

De kan sjekke. De kan ikke be om alle slags opplysninger.  Men de kan si: vi har en søker som har en grad sånn og sånn, stemmer det? Og så bekreftes eller avkreftes det.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt de trenger å gjøre er å spørre om dokumentet er ekte. Da fakser/eposter de høyskolen dokumentet og de kan bekrefte om det er et dokument de har utstedt. 

Hvilken grad du har bestått på høyskole og universitet er ikke taushetsbelagt heller, så de kan opplyse om det.

• Liker 2
Skrevet

Synes det er bra at de sjekker.

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det virker veldig suspekt og man begynner jo å tvile på om man vil jobbe for noen som framtrer slik.

Jeg har bachelorgrad i sosiologi fra høgskolen i Harstad og leverte stemplede papirer fra høgskolen hvor det sto bekreftelse på fullført bachelorgrad - som jeg fikk beskjed om å levere. så når jeg leverte de på kommunen i Harstad sa lønnsansvarlige at de kom til å ringe høgskolen "bare for å være sikker". Hva var da vitsen med å levere bekreftelse? syntes det hørtes merkelig ut og ikke noe jeg har vært borti før.

Jeg har vært borti folk som har forfalsket papirene sine og fått jobber de ikke har krav på. De kan ha brent seg før og vil være sikker på at du faktisk er den du er. :) La dem ta en telefon. Studiestedet kan ikke utlevere deg, men har anledning til å bekrefte om det stemmer eller ikke. 

Skrevet

Da jeg fikk min forrige jobb, ringte de også til universitetet mitt for å sjekke at jeg virkelig hadde en mastergrad derfra. Husker jeg ble overrasket, de ringte til veilederen min på masteroppgaven, på et universitet i utlandet. De måtte ha googlet seg fram til opplysningene. Dette fikke jeg vite i ettertid. Jeg syntes det var litt ubehagelig - jeg hadde jo ikke oppgitt ham som referanse, så jeg skrev en epost til ham for å "unnskylde" det hele, i tilfelle han tok det ille opp. (De er litt mer formelle på dette universitetet i utlandet enn det professorene i Norge er)

Anonymkode: b2a69...fb0

Skrevet

Det er vel litt merkelig at studiested kan opplyse om slikt ?

Hvem som helst kan vel finne  kontakt-opplysninger til forskjelige studiesteder, og spørre om noen tilfeligvis har studert ved de forskjellige stedene?

Hva slags garanti har studiestedet  egentlig for at den som kontakter dem, faktisk har en "legitim" grunn til å ringe?

Anonymkode: 89b71...657

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt merkelig at studiested kan opplyse om slikt ?

Hvem som helst kan vel finne  kontakt-opplysninger til forskjelige studiesteder, og spørre om noen tilfeligvis har studert ved de forskjellige stedene?

Hva slags garanti har studiestedet  egentlig for at den som kontakter dem, faktisk har en "legitim" grunn til å ringe?

Anonymkode: 89b71...657

Og hva er du redd for egentlig? At folk du kjenner skal sjekke om du har utdanningen du sier du har?
De får jo ikke karakterene dine eller noe info om noe mer enn om du har bestått.

Du høres litt paranoid ut.

Anonymkode: dc51d...bd3

• Liker 7
Gjest Margit Spat
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke «hvem som helst», som du kaller det, og heller ikke hva som helst av informasjon, men innen visse grenser, ja absolutt! Se f.eks her: http://www.uib.no/utdanning/49542/verifisering-av-vitnemål-eller-karakterutskrift 

Skrevet
5 minutter siden, Margit Spat skrev:

Ikke «hvem som helst», som du kaller det, og heller ikke hva som helst av informasjon, men innen visse grenser, ja absolutt! Se f.eks her: http://www.uib.no/utdanning/49542/verifisering-av-vitnemål-eller-karakterutskrift 

Så bra! Dette burde  vært fast rutine over alt, og dersom studenten nekter å signere en fullmakt for noe slikt, ja da er det jo virkelig noe som skurrer :) 

Skrevet
17 minutter siden, Margit Spat skrev:

Dette forutsetter jo samtykke fra den tidligere studenten. Med det utgangspunktet er det jo selvfølgelig OK. Mitt spørsmål rettet seg mot å ikke ha dette samtykke. 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Egentlig så burde vitnemål og karakterer være taushetsbelagt, så får man heller bruke er kodesystem som man kan dele med arbeidsgiver.

Men jo, selvfølgelig er det både vanlig og lurt å sjekke karakterene på den måten.

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Den eneste som virker suspekt i denne saken er deg, TS! Det fins nok av svindlere der ute, bare se på sjefen i Telenor, Sigve Brekke. Arbeidsgiveren gjør jobben sin ved å sjekke alle dokumentene, og du vil ikke jobbe for en slik arbeidsgiver? Da lar du være å si ja til jobben. Sikkert mange som vil ha den jobben. Hvis du absolutt har ingenting å skjule, ville ikke dette vært en stor sak for deg. Personlig har jeg ingenting imot at en arbeidsgiver sjekker både tidligere arbeidsforhold, og ringer universitetene jeg har studert ved, karakterutskrift inkludert. Når det gjelder doktorgraden min, kan man t.o.m. finne info om min disputas ved et Google søk. 

Dette må du venne deg til, og fort! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...