Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet 2 år for en bedrift, og nylig ble det problemer da jeg sykemeldte meg. Arbeidsgiver ville ikke betale ut sykepenger for de 16 dagene de er pålagt, fordi de mente jeg ikke hadde rett på de, siden jeg ikke skulle jobbet uansett. 

Jeg har gjennom hele arbeidsforholdet hatt faste vakter, men hadde ikke rukket å avtale nye vakter da jeg sykemeldte meg. I arbeidskontrakten min står det at jeg har variert arbeidstid. 

Spørsmålet mitt er om dette er lovlig? Har man ikke rett til å sykemelde seg når man er ansatt på timer og ikke har fått arbeidstidene for de neste månedene, eller er det slik at sykepenger da regnes utifra tidligere avtaler om arbeid? Jeg har fått sykepengene fra nav, men ikke fra jobben, selvom de har skrevet til nav at pengene er utbetalt. De sier at hvis jeg går videre med dette, vil jeg miste alle sykepengene for de tre månedene jeg har vært sykemeldt, fordi de kommer til å opplyse om at jeg ikke hadde hatt rett på pengene i utgangspunktet. 

Finner svært lite om dette på Internett, og skulle gjerne hatt noe å komme med i forhold til arbeidsgiver, da jeg mener jeg har retten på min side. 

Anonymkode: a667c...068

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme situasjon og jeg får hverken penger som syk eller når jeg har ferie. Får timebetalt, og har ikke kontraktsfastsatte timer. Ser selvsagt etter ny jobb da betingelsene er dårlige, men med arbeidsmarkedet er det ikke lett.

Dette er grunnen til at så mange vil ha fast stilling, med en kontrakt som fastsetter 100%. Og at sjefer ikke tilbyr det med mindre de må. Har man ikke fastsatt arbeidstid har man ikke rett på betalt når det ikke er gitt at man skulle jobbet.

Når det er sagt kan man kreve kontrakt når man har jobbet en viss stillingsprosent over en viss tid tror jeg, det får du spørre LO om.

Anonymkode: 10b92...d5c

Skrevet

Har du hatt varierende lønn, så skal det beregnes på et mer solid grunnlag enn fire uker/en måned,så jo - du har selvfølgelig rett til sykelønn. 

At arbeidsgiver til og med truer med å forsøke å ødelegge sykepengegrunnlaget generelt for deg med å lyve til NAV tilsier at du skal ta kontakt med arbeidsrettsadvokat med en gang. Jeg skulle saksøkt denne arbeidsgiveren herfra og til månen. 

Anonymkode: d9f00...aa0

• Liker 4
Skrevet

Det er jeg også ganske sikker på! Og det er det jeg har sakt til dem hele tiden, men vanskelig å finne noe håndfast å vise til. Vi har diskutert det her frem og tilbake flere ganger, og saken har blitt ganske drøy, med anklager og nærmest trusler fra arbeidsgiver om å ikke si noe til nav om pengene. Det er ikke snakk om mye penger, men jeg mener at rett skal være rett. 

Skrevet

For å ta det siste først, NAV vil ikke trekke tilbake noe penger fordi du har rett på sykepenger fra NAV uansett. Som noen andre skriver over her så beregnes sykepengene fra NAV ut i fra hva du har hatt i gjennomsnittlig lønn. Dette er beregnet ut i fra den dokumentasjonen som arbeidsgiver har gitt, så om de har gitt uriktige opplysninger er det kun dem som blir skadelidende, ikke du.

Du har selvsagt også rett på sykepenger fra arbeidsgiver selv om du er ansatt på timesbasis. Du får vel vaktene dine minimum 14 dager før du skal jobbe (sjekk AML) og da må du jo ha blitt satt opp på noen vakter da du ble syk. Det har også litt å si om det står tilkallingsvikar på kontrakten din, eller om du har en deltidsstilling med fast grad. Er du ansatt med 30% stilling eller x antall timer i måneden så skal du ha betalt for dette uansett om du ikke har blitt satt opp på vakter i det aktuelle tidsrommet.

Hørtes for øvrig ut som en arbeidsgiver jeg ville kommet meg vekk fra så fort som mulig.....

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke noen vakter de siste ukene, eller planlagte vakter, fordi de ikke hadde nok jobb til meg på dette tidspunktet. De ville likevel ikke si meg opp, fordi det kunne være det dukket opp noe. Har også pleid å jobbe for andre, med andre arbeidsoppgaver, når de har vært syke osv. I kontrakten har de bare skrevet "variert arbeidstid", men hadde faste vakter før sommerferien, som i utgangspunktet skulle startet opp igjen etter sommeren. Tror egentlig heller ikke at kontraktrn min er lovlig. Det står at jeg har prøvetid på 6 mnd, men nå har jeg vært der 2 år uten at de har sakt noe mer om den. Fikk ikke kopi av kontrakten heller, før nå for noen mnd siden, når jeg trengte den i forbindelse med boliglån, så jeg har ikke sett på den før det. 

Jeg har lest meg frem til at hvis man ikke har jobbet de 4 siste ukene, og har variert arbeidstid, så skal sykepengegrunnlaget regnes utifra et mer representativt grunnlag, noe de også har gjort, men senere nektet å betale. Sykepengene er jo et gjennomsnitt av det jeg vanligvis skulle jobbet, så forstår ikke hvordan de plutselig kan nekte å betale det. 

Er i permisjon nå, og kommer til å si opp stillingen min så fort som mulig. 

Takk for svar, blir bare mer og mer sikker på at jeg har retten på min side, og at jeg ikke taper noe på å ta dette videre. 

Skrevet

Bra TS. Det er ingen arbeidsgivere som kan snike seg unna arbeidsgiverdelen av sykemeldingsperioden uansett om man har timelønn, er vikar, jobber variert eller andre påstander arbedisgiver måtte komme med, for som du selv også har funnet ut - har man ikke hatt noen vakter de siste ukene, så skal sykepengegrunnlaget (og dermed også arbeidsgiverperioden) beregnes ut fra et mer helhetlig inntrykk, som rettslig sett kan bety å gå lenger tilbake i tid enn 4 uker for å beregne grunnlaget hvis nødvendig. 

Ville som sagt også kommet meg bort fra dette stedet. Ta det videre, slutt og søk ny jobb. 

Anonymkode: d9f00...aa0

Skrevet

Dersom du er tilkallingsvikar og ikke var satt opp på noen vakter i arbeidsgiverperioden har du dessverre heller ikke krav på noe fra arbeidsgiver i denne perioden. Sykepenger fra NAV har du derimot krav på, da disse beregnes ut i fra et gjennomsnitt av hva du har jobbet tidligere. 

Jeg skjønner ikke helt at du sier at du skulle hatt vakter men at du ikke hadde rukket å avtale disse enda da du ble syk. Vaktlister skal være tilgjengelige for arbeidstaker minst 14 dager i forveien, men mindre du blir tilkalt pga. fravær blant de øvrige ansatte. Dersom dette gjelder sistnevnte ville du jo ikke blitt tilkalt da du var syk, ergo har arbeidsgiver heller ikke satt deg opp på noen vakter som de skal betale deg for. Arbeidsgiver har altså her helt rett. 

Når det gjelder arbeidsavtalen din forstår jeg ikke helt hva du mener er ulovlig. Det er vanlig at det står at det er 6 måneders prøvetid i arbeidsavtaler. Det betyr ikke at du behøver ny arbeidsavtale etter utløpet av disse 6 månedene, da arbeidsavtalen din fortsatt er gyldig. 

Dette er forøvrig noe av grunnen til at det lønner seg å være fast ansatt. Rett til velferdspermisjon samt jobbsikkerhet er andre grunner. 

Anonymkode: b071c...5ef

• Liker 1
Skrevet

Hm... her kom det ny info.
Du sier at du ikke hadde jobbet de fire ukene før du ble syk. Da har du faktisk ikke rett på sykepenger i det hele tatt...
Ref. Folketrygdloven §8.12: For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

Kanskje det er det arbeidsgiver mener med at de skal sladre til NAV om? For her ville du ikke hatt rett til sykepenger fra NAV heller, faktisk.

Skrevet

Jeg tror faktisk jeg ville ringt NAV og spurt. Ja, du kan miste de sykepengene du får nå. Og du må betale tilbake. Men heller det, enn hva som skjer dersom du får disse pengene og burde ha visst at de var urettmessig utbetalt. Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg fikk for mye utbetalt i sykepenger. Det BLIR oppdaget! I mitt tilfelle ble det oppdaget etter nesten 3 år... For meg fikk det ingen følger, utover tilbakebetaling, siden jeg ikke kunne ha visst... Men jeg betaler enda.

Anonymkode: 39967...dda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...