Gjest Redd_ Skrevet 1. desember 2004 #1 Del Skrevet 1. desember 2004 Ja, så var den tiden kommet, det er på tide med en gynekologisk undersøkelse. Saken er den at jeg bare har gjort dette en gang før, for tre år siden, og det var en veldig ubehagelig opplevelse. Det var en annen lege enn jeg har nå, følte han var hardhendt og det gjorde faktisk vondt, noe det ikke skal gjøre. Jeg har lyst til å nevne for legen at jeg syntes det var ubehagelig forrige gang, i håp om at han da tar det litt rolig, er det veldig dumt å si det? Jeg er i midten av 20-årene og føler meg litt teit som gruer meg til noe slikt, føler han vil se på meg som "rar". Hvordan skal jeg få sagt det? Føler liksom ikke at det er noe tidspunkt underveis hvor det er naturlig å si at jeg gruer meg pga tidligere opplevelse. Noen som kan si meg hva jeg skal gjøre/si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #2 Del Skrevet 1. desember 2004 Du sier rett og slett fra til ham at du syntes det var ubehagelig sist, og ber ham være litt forsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junebug Skrevet 1. desember 2004 #3 Del Skrevet 1. desember 2004 Du er absolutt ikke rar som gruer deg til GU! Jeg kjenner damer som er eldre enn deg som tar beroligende piller før GU fordi de rett og slett har helt hetta. Si ifra til legen i begynnelsen av timen - før du sitter i den fryktede stolen. Er det en erfaren lege med et minimum av empati vil h*n ha stor forståelse for dette, for det er et helt vanlig problem. Det du selv kan gjøre er å PRØVE å slappe av, jo mer du spenner - jo vondere gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 1. desember 2004 #4 Del Skrevet 1. desember 2004 Det er IKKE teit å grue seg til g.u.! Jeg har selv jobbet hos gynekolog og vred meg innvendig da jeg tenkte på hva folk var igjennom der. Jeg hater slikt selv og tiden er inne for aldri så liten kontroll nå på nyåret for min del og. Jeg synes du kan si ifra jeg. Det er oftest en ubehagelig undersøkelse, men det skal ikke gjøre så veldig vondt! Det er heller ingen grunn til at folk skal vær hardhendte. Det er du som er pasienten og det er deg han/hun skal ta hensyn til. Om du ikke føler deg komfortabel hos gynekologen/legen din, så foreslår jeg at du prøver å bytte. Lykke til :D Gled deg til det er over og unn deg noe godt/en liten shoppingtur som "premie" når du er ferdig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cerise Skrevet 1. desember 2004 #5 Del Skrevet 1. desember 2004 Lykke til, dette går bra. Legene hører nok daglig om folk som er litt nervøs og gruer seg litt, dette er helt normalt. Bare si hva du tenker, så går det nok fint. :trøste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. desember 2004 #6 Del Skrevet 1. desember 2004 Si ifra med en gang du kommer at du har hatt en ubehagelig opplevelse tidligere. Spør f.eks. om legen kan forklare deg hva som skal skje, og ta en prat før du begynner å kle av deg. Selv om du har vært gjennom dette før, så er tre år lang tid, og det kan være greit å bare prate gjennom prosedyren først siden det er en såpass blottleggende undersøkelse. Du skal også få kle av deg usett og i fred. Og ønsker du det, kan du be om å få ha noen tilstede i rommet, f.eks. en legesekretær (kanskje mest aktuelt om legen er mann og du føler deg utrygg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 1. desember 2004 #7 Del Skrevet 1. desember 2004 Kan jo være at du føler deg mer konfortabel med en kvinnelig gynekolog? Det gjør ihvertfall jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå