Gå til innhold

Pusse tenner-1 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved siden av å pusse tenner, knuser vi en fluortablett som vi har i grøt eller yoghurt. Men tannpussen er en kamp. På fanget vrir hun seg unna, og når vi lar henne vase rundt på badet, kanskje stå ved en krakk og holde på med noe/leke, så går det litt greit, men det var bare noen få sekunder. Har latt henne holde tannbørsten selv og sutte på den osv osv. Etter oppkast og feber har det vært enda mer ubehagelig, og hun har hatt skikkelig "syke-ånde".

Har noen gode tips og råd. 

Anonymkode: 15927...746

Skrevet

Så små barn skal vel ikke ha fluortablett? Eller? Vi ble i alle fall frarådet det. 

Ja, det er en kamp, vår er to år og hater å pusse tenner samme hva vi prøver på. Til slutt må det bare gjennomføres, selv om det blir vanskelig. Etterpå får han masse skryt :) håper det går seg til etterhvert, men tannpussen er viktig. 

Anonymkode: b3f54...4e2

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så små barn skal vel ikke ha fluortablett? Eller? Vi ble i alle fall frarådet det. 

Ja, det er en kamp, vår er to år og hater å pusse tenner samme hva vi prøver på. Til slutt må det bare gjennomføres, selv om det blir vanskelig. Etterpå får han masse skryt :) håper det går seg til etterhvert, men tannpussen er viktig. 

Anonymkode: b3f54...4e2

Vi har fluortabletter som det står fra 6 mnd - 3 år. Helsesøster sa det gikk bra, hun rådet om noen dråper men apoteket har ikke det lenger. Apoteket sa ikke noe om at hun var for liten, og så ekstra nøye på pakningsvedlegget med meg.

TS

Skrevet

Vi ble og anbefalt å ikke gi fluor. Hør med tannlege.. De trenger ofte ikke fluor om de ikke spytter ut tannkremen (noe en 1åring gjerne ikke gjør)

Har dere prøvd å pusse sammen med henne? Altså, egne tenner? Det funket her.. Vi pusset sammen. Hun fikk pusse mine, og jeg hennes. så fikk hun pusse selv som en gulrot etter endt tannpuss. Gjør det til en moro kosestund (selv om det ikke er enkelt om alt er helt låst)

Anonymkode: c28b4...01c

• Liker 1
Skrevet

Poenget er vel ikke å spise fluoren, men at den skal virke i munnen? 

Anonymkode: 3153d...583

• Liker 2
Skrevet

og en ting til.. Bytt tannbørste etter omgangsyke.. Den kan bære smitte..

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

flouren skal jo ikke i magen. Den skal virke i munnen, så å knuse den og blande den med mat er jo totalt bom.

Sånn ellers... Her fikk ungene stå på en krakk ved vasken og tulle med vann, ha en egen tannbørste etc. mens vi gjennomførte tannpuss.

Skrevet
11 minutter siden, Magnifiq skrev:

flouren skal jo ikke i magen. Den skal virke i munnen, så å knuse den og blande den med mat er jo totalt bom.

Sånn ellers... Her fikk ungene stå på en krakk ved vasken og tulle med vann, ha en egen tannbørste etc. mens vi gjennomførte tannpuss.

Jeg spurte om dette også, at skal de ikk virke på tennene, men hun på apoteket sa at det går i systemet. Hm, nå ble jeg i tvil her, skal undersøke bedre! Hun har ikke fått fluortabletter lenge.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/livsstil/--nei_-de-fleste-barn-trenger-ikke-fluortabletter-1.12054679

Helsemyndighetene anbefaler ikke fluortabletter som standard for alle barn, noe mange foreldre ikke vet. – Tannpuss med fluortannkrem to ganger daglig har bedre effekt, sier tanneksperter.

Ang tannpussen har du gode tips allerede i tråden :)

Anonymkode: b1a10...cf6

Tusen takk! 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og en ting til.. Bytt tannbørste etter omgangsyke.. Den kan bære smitte..

Done! ;) 

TS

Skrevet

Fluortabletten kan du glemme for den bør tygges og skummes i munnen. Hensikten med fluor er at den skal danne et beskyttende lag utpå tennene og da må fluoren være litt i munnen får å få skikkelig effekt. 

Når det kommer til pussingen så gå forsiktig frem. Puss egne tenner samtidig, la barnet pusse dine tenner for å så bytte roller, la pussingen være positivt (lek, musikk, synging), sørg for at barnet ikke får kvelningsfornæmelse(la barnet spytte ofte), bruk speil så barnet ser hva som skjer,  puss fortennene først og deretter bakover, tannkrem kan smake sterkt og kan sløyfes i oppstarten men da må tennene være rene og kosthold med lite sukker(ikke godteri), la barnet pusse selv, voksne må ALlTID pusse i tillegg (helt til de er 11 år).

Dette er bare noen forslag, men finnes sikkert mange triks som jeg ikke kommer på nå.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Bergtatt skrev:

Fluortabletten kan du glemme for den bør tygges og skummes i munnen. Hensikten med fluor er at den skal danne et beskyttende lag utpå tennene og da må fluoren være litt i munnen får å få skikkelig effekt. 

Når det kommer til pussingen så gå forsiktig frem. Puss egne tenner samtidig, la barnet pusse dine tenner for å så bytte roller, la pussingen være positivt (lek, musikk, synging), sørg for at barnet ikke får kvelningsfornæmelse(la barnet spytte ofte), bruk speil så barnet ser hva som skjer,  puss fortennene først og deretter bakover, tannkrem kan smake sterkt og kan sløyfes i oppstarten men da må tennene være rene og kosthold med lite sukker(ikke godteri), la barnet pusse selv, voksne må ALlTID pusse i tillegg (helt til de er 11 år).

Dette er bare noen forslag, men finnes sikkert mange triks som jeg ikke kommer på nå.

Hm, på fluoresken står det "suges, tygges eller knuses i maten." Ja, men kommer til å kutte den ut nå.

vi har også stått i speilet, hehe. I dag var hun i bæreselen, og vi tøyset, sang og pusset. Det gikk greit, men nå har hun også en tendensmed å ta tunga ut når jeg skal pusse nede. Jaja, er vel ikke alene om å ha slike kamper.

TS

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, på fluoresken står det "suges, tygges eller knuses i maten." Ja, men kommer til å kutte den ut nå.

vi har også stått i speilet, hehe. I dag var hun i bæreselen, og vi tøyset, sang og pusset. Det gikk greit, men nå har hun også en tendensmed å ta tunga ut når jeg skal pusse nede. Jaja, er vel ikke alene om å ha slike kamper.

TS

Hvordan skal fluoren komme seg utpå tennene, hvis den svelges?

Anonymkode: c3ecd...bcf

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal fluoren komme seg utpå tennene, hvis den svelges?

Anonymkode: c3ecd...bcf

Jeg spurte om det samme på apoteket men der sa de at det får i systemet og virker da innenfra. Som melk da i grunn ( som bl.a skal styrke skjelettet om jeg ikke huskerfeil) Men ikke vet jeg. Ble usikker selv her, siden det stilles en del spørsmålstegn her. Beste er å spørre en tannlege.... ;) tipper jeg....

TS

Skrevet

Hvor lenge pusse dere? Hun fikk ny tannbørste og lekte med den og suttet og "pusset" selv, men det var ikke mye jeg fikk komme til.

TS

P.s...(Ikke døm eller kritiser. Bare søker litt råd, men kommer til å høre med helsesøster og tannlege)

Skrevet

Jeg pusset med tvang innimellom jeg. Tennene må og skal pusses.....og noen ganger var det virkelig ingen vei utenom. 

Anonymkode: 7177e...2da

Annonse
Skrevet

Tannpuss har jeg innført mye likedan som å klippe negler. Mild tvang. De står på en krakk ved vasken (eller satt på stellebordet når små) og så pusser jeg mens jeg roser veldig blidt på at de er flinke å gape. Om de vil ga en liten pause så får de det, så pusser vi litt mer. Jeg har ikke brukt distraksjon men ros.

Og så har de erfart et par ganger at vil de ikke så må de, og et barn som vræler gaper flott. Før noe slikt så sier jeg "nå må du gape, ellers må mamma holde deg og pusse likevel - vi må pusse tennene". Som sagt, en gang eller to med blånekt hvor de lærer at mamma pusser likevel, så gaper de så flott. Ros hjelper til å få inn rutinen. Tannpuss har aldri vært noe problem her, barna gaper frivillig og det er en koselig stund.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, ViljaH skrev:

Tannpuss har jeg innført mye likedan som å klippe negler. Mild tvang. De står på en krakk ved vasken (eller satt på stellebordet når små) og så pusser jeg mens jeg roser veldig blidt på at de er flinke å gape. Om de vil ga en liten pause så får de det, så pusser vi litt mer. Jeg har ikke brukt distraksjon men ros.

Og så har de erfart et par ganger at vil de ikke så må de, og et barn som vræler gaper flott. Før noe slikt så sier jeg "nå må du gape, ellers må mamma holde deg og pusse likevel - vi må pusse tennene". Som sagt, en gang eller to med blånekt hvor de lærer at mamma pusser likevel, så gaper de så flott. Ros hjelper til å få inn rutinen. Tannpuss har aldri vært noe problem her, barna gaper frivillig og det er en koselig stund.

Vi gjør det på samme måte, bare at det har vært mye mer enn et par ganger de har blånekta. :P Men tennene må pusses enten de vil eller ikke. De store protestene har avtatt etter 2-2,5-års alder.

Skrevet
1 time siden, ViljaH skrev:

Hun er bare litt over ett år nå, og hun går ikke ennå, men kan stå såklart inntil en krakk vi har osv. Jeg har også opplevd at når hun vræler så kommer jeg godt til, men herregud det er vondt å se på, men forstår jeg må være mere konsekvent. Lurer nesten på om de tannbørstene var colegate som er i dagligvare er litt for harde.

TS

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte om det samme på apoteket men der sa de at det får i systemet og virker da innenfra. Som melk da i grunn ( som bl.a skal styrke skjelettet om jeg ikke huskerfeil) Men ikke vet jeg. Ble usikker selv her, siden det stilles en del spørsmålstegn her. Beste er å spørre en tannlege.... ;) tipper jeg....

TS

Stemmer at svalgt fluor kan virke styrkende på tenner og skjelett, men det er lett å få for mye. Det er en av grunnene til at vi ikke tilsetter fluor i drikkevannet. For mye fluor kan svekke tenner og skjelett.

Folk som har melkehvite flekker på tenner har mest sannsynlig fått for mye fluor i kroppen. Det kalles fluorose.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun er bare litt over ett år nå, og hun går ikke ennå, men kan stå såklart inntil en krakk vi har osv. Jeg har også opplevd at når hun vræler så kommer jeg godt til, men herregud det er vondt å se på, men forstår jeg må være mere konsekvent. Lurer nesten på om de tannbørstene var colegate som er i dagligvare er litt for harde.

TS

Å lære barna at mor er konsekvent, det har du mye igjen for ;) La henne sitte på stellebordet da. Jeg legger ofte hånden bak rundt nakken og holder mildt under haken, så hviler de hodet litt bakover mot min hånd eller armkrok. Jeg prøver å være mild og snill i det meste, men nok er nok. Tenner skal pusses, det er ikke vits å bølle. Noen ting må de bare lære seg jo før jo heller.

Jeg bruket Jordan tannkoster, colgate er så harde. Og Solidox tannkrem for småbarn liker mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...